Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 8120 ggr
Moalinn
0

Gallerbitning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

som många här inne vet så har jag en kanin som är lite speciell av sig. Han var otroligt go i början, men tror att det va för att vi inte kände varandra direkt jättebra. Senare började han gnaga på gallret, bitas osv.. trodde på tonåren, och sant var det för han är inte lika jobbig längre. Förutom den där gallerbitningen. Jag vet inte var jag ska ta vägen, för varje gång jag kommer in i rummet så börjar han gnaga på det där förbannade gallret så jag får , helt seriöst, damp på honom. På kvällen när jag lägger mig så gnager han något så otroligt mycket att jag inte kan sova, men när jag ligger helt stilla så börjar han käka hö istället. Sen, på morgonen och jag råkar vakna kanske runt 8 (brukar gå upp vid 11 eller något på helger och lov) och rör lite på mig, då börjar han gnaga som f'n och slutar inte vilket slutar med att jag får gå upp för jag kan inte somna om och han slutar aldrig.

Jag aktiverar honom så mycker jag kan och orkar, han får hoppa runt i hela huset (som iofs inte är så stort men tillräckligt stort för att han ska se det som ett litet paradis), han är ganska ofta ute en liten stund och hoppar i sin lilla rasthage där jag har tunnlar, ett hinder och lite sånt. Och självklart har jag lite grenar i buren, och buren har blivit större på senare dagar, nu är den 120x55x50 och det är större än han hade innan, tror han tycker det är skönare på något sätt.

Vad kan man göra för att få kaninen sluta gnaga på gallret? Jag har säkert frågat frågan innan, men nu är jag väldigt trött på det otroligt jobbiga ljudet.

Jag har inga möjligheter att ta bort gallret, bara så ni vet.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Cameliont]
2

Han gnager på gallret för att han vill bli utsläppt och få din uppmärksamhet.

Kaniner är grynings- och skymningsdjur, dvs att de är mest aktiva vid den tiden och på nätterna. Att bli instängd då är för honom är inte roligt alls eftersom han vill skutta omkring och leva livet.

Måste du ha honom instängd över huvud taget?

Tycker det låter dumt att du "får damp" på honom när han bara vill vara ute och skutta och ha kul istället för att sitta instängd i en liten bur.

Gallerbitning är väldigt farligt eftersom det kan skada hans tänder.

spacesheep
1

Du kan, om du inte försökt ha på något "obehagligt" på gallret, så att det smakar äckligt att tugga på det.

Tror annars att det är en kanin som borde vara ute hela tiden. Vissa kaniner trivs inte i bur helt enkelt, och då finns det inte mycket att göra åt det förutom att låta den bli frigående.

Du kan ha "förstört" honom genom att låta honom hoppa runt i huset som han vill, har han vant sig vid att få hopa ganska fritt så undrar han varför han inte kan göra det jämt. Har du bara ett eget rum kan han kanske gå fritt i alla fall där?

Jag har en liten som började ogilla att bli instängd, så vi har gett hennes bur en liten "kattdörr" nu. Hon lärde sig att öppna buren, och är jättestolt när hon lyckas, så varje gång hon går ut ur denna dörr är hon överlycklig nu. Istället för att förhindra detta (hon går inomhus i kaninsäkrad lägenhet) så ser jag det som positivt, vill hon ut på natten när vi sover så är det väl jättebra att hon klarar det själv.

Och sedan till en ännu viktigare fråga: har du tid med kaninen? Har du vilja att fortsätta? För om du ska bli sur på stackaren så bör du faktiskt inte ha djur. H*n förstår inte vad h*n gör fel…

[Ai-chan]
0

Jag har själv problem med gnagarbitande kanin på galler. Det enda gången hon får vara instängd är när jag går och sover eller åker bort då jag vill hålla henne under uppsikt. Annars är hon lös i hela min lägenhet (67kvm).

Funderar på att ha henne lös hel tid, men det där är en riktig rackarunge med en massa bus och sattyg för sig, därför jag vill även ha koll på henne. Hon älskar att ta sönder saker och ting och tugga på allt. Jag har även en ny renoverad vardagsrum och sovrum och vill då även ha extra koll på henne då att dra sönder tapeter är blandannat super skoj!

Men vad för "äckligt" kan man sätta på gallret?

spacesheep
0

#3 Har för mig att ättika ska fungera, så länge man inte överdoserar det ska det inte heller vara skadligt :)

[Ai-chan]
0

Lukten utav ättika är även väldigt extrem. Blir inte det då även väldigt jobbigt för deras luktsinne? och sedan inte kunna gå bort ifrån lukten.

spacesheep
1

#5 Det är råd jag fick av en vet för ca 9 år sedan, så jag kan inte garantera att det är "up to date", men man ska bara stryka på ett extremt tunnt lager där de brukar bita. Är det en kanin som biter mycket kommer den bita oavsett lukten, och efter ett par försök inte göra det igen. Meningen är ju att det ska vara väldigt otrevligt.

Vet inte om det finns bättre alternativ, citron och liknande kan kaniner istället lockas av, och då får det ju motsatt effekt. Egentligen tycker jag ju att en kanin som biter på galler inte ska behöva sitta i bur alls.

[Ai-chan]
0

Mycket möjligt att du tycker det…

Ajja. jag får testa med lite allt möjligt!^^

Shabby-Chic
0

Jag har aldrig haft kanin inne. och har heller aldrig haft problem med galletbitare, men om jag var i er situation skulle jag byta till träbur.

Jag skulle alltså sätta en "utebur" med småmaskigt nät inomhus, det löser inte problemet, men skaderisken blir mindre eftersom kaninen inte kommer åt att bita i nätet, och den kan inte skada tänderna när den biter på trä.

Jag är inte så erfaren just när det kommer till det här med kaninuppfostran, men har uppfostrat enhel del hundar och hästar. Jag skulle testa att ha kaninen instängd ett tag, och släcka det inlärda beteendet att bita i gallret för att bli utsläppt.

Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning

Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland

www.ninaskaninshop.weebly.com

Nu finns det ungar till salu!

spacesheep
0

Kaniner kan ju utveckla allvarliga bettproblem av att bita på galler vid upprepade tillfällen, så det skadar ju faktiskt dem i första hand och inte oss..

#7 Du har tillräckligt med grenar och så i buren? Det kan eventuellt hjälpa. Samma sak med leksaker, beroende på vad som utlöser tuggandet liksom. Är det att kaninen vill ut eller att den helt enkelt har tråkigt? Det är ju en bra aspekt att ha med, kanske har problemet en enklare lösning än man tror!

Nonu
3

Att ta ättika på gallret kan få kaninen att sluta bita, men då har man bara åtgärdat symtomet(gallerbitandet) och inte orsaken(som troligtvis är att han är understimulerad). Alltså kommer din kanin fortsätta vara lika frustrerad bara att han inte kan få utlopp för det för att gallret smakar illa. Kanske struntar han i att det smakar ättika och fortsätter bita ändå, för att beteende är så pass befäst.

Det skulle vara bättre att aktivera honom mer. Alla kaniner är olika och tänk hur mycket de skulle ha för sig i det vilda och hur mycket energi det skulle ta att bara leta reda på mat, hela tiden måste man vara på språng för att springa ifrån ett rovdjur. Då är det ju inte så konstigt om han får överskottsenergi, eller hur?

Det är helt underbart att ha frigående innekanin! Min hane följer oss runt i lägenheten, hälsar på oss i sängen för en godnattpuss, ligger och chillar på badrumsmattan när man duschar, osv. Han blir även klickertränad några gånger i veckan och vi går även ut i sele på gräset.

Hoppas du fått några tips?! :)

[Cameliont]
0

#10 Precis så tänker jag med!

Nonu
0

#11 Jag kommer aldrig ha kanin i bur igen ;) Förstår självklart de som vill ha det, men för min egen skull är det så himla tillfredsställande att behandla kaninen lite som en hund :) När jag om fem-tio år flyttar ut på landet vill jag ha fler kaniner, men då är min vision att de ska bo hästboxar.

spacesheep
0

#10 Otroligt bra skrivet! Precis så fungerar det ju, ättika är bara en temporär och ytlig lösning. Tycker själv att det är en underbar känsla med frigående kaniner, de kommer en så mycket närmre helt plötsligt samtidigt som man märker att de verkligen mår bra. Det mesta går att lösa, och på ett eller annat sätt går det alltid att kaninsäkra bostaden :)

[Ai-chan]
0

Jodå, en hel del aktivering får hon dagligen. Det enda hon protesterar är väll att hon inte får som hon vill.

bambiiii
0

han gnagar för att han vill ut från buren kela med dig och leka med dig! :D

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Viccan92
0

Jag har samma problem med min franska vädur. Han är helt galen och blir det när jag kommer vare sig han har varit ute tidigare eller inte eller ens fått massa uppmärksamhet och mat. Håller på att bli galen. Han är utekanin så jag kan ju inte ha honon lös hela tiden.

Mvh Victoria

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Moalinn
1

Som jag skrev så har jag inte möjlighet att ta bort gallret, dvs att ta bort buren överhuvudtaget. Jag bor i ett litet litet hus med mamma, det är inte alls stort och mamma sover i vardagsrummet. Han är fortfarande sådär jobbig, och busig, han gräver och biter i gadinerna, biter på sladdar (som han inte gjort innan utan började med det igår), tja.. biter på allt han kommer åt, och så pissar han överallt också (har med att han inte är kastrerad tror jag, ska fixa det så fort jag får pengar). Så det fungerar bara inte, och mamma stör sig på att han hoppar runt och gör så för han skiter fullständigt i om man kommer fram och flyttar på honom för han är tillbaka lika snabbt igen.

När jag skrev att jag får damp på honom så tänkte la ni att jag får värsta utbrottet och vill honom illa, men det är klart att det inte är så. Men det gör mig irriterad och jag går fram till honom och pratar med honom, inget mer.

Vet att det är dåligt för hans tänder, det är det enda jag tänker på (glömde bara att skriva det i texten) för dom flesta kaninerna jag och min syrra har haft har behövts avlivats pga dåliga tänder och det vill jag inte ska hända med honom.

Han är en kanin med otroligt mycket energi, så ja.. det kan vara något sånt.

Och jag tror inte jag har förstört honom, för när jag köpte honom så bodde jag inte här jag bor nu och då hade jag ingen möjlighet att ha honom lös inne utan han var ute några timmar varje dag och han fattade det. Det såg jag på honom och han gillade läget ibörjan men sen kändes det som att han gjorde det bara för att han hade tråkigt.

som jag skrev i #0 så aktiverar jag honom så mycker jag kan, betyder det att jag inte har tid för honom? För det har jag, annars skulle jag aldrig köpt honom, men jag klarar bara inte av en hel dag bus och lek med en kanin som gör det han själv vill utan då ser jag hellre att han roar sig själv. Jag vill fortsätta annars hade jag inte haft kvar honom, eller?

Jag vet inte hur jag ska göra för att aktivera honom mer när jag redan håller på mycket med honom? När han är inne och springer i huset så roar han sig bra själv, och ibland sätter jag mig ner med lite godis i handen och försöker få honom att lära sig lite tricks, fungerar riktigt bra då han kan puss helt utan godis nu och han kan snurra och lite sånt.. lätt men han tycker det är roligt! Och när han är ute så hopptränar jag honom, dock utan koppel då han totalt vägrar, och det fungerar bra och det tycker han också är roligt.

Jag skulle lätt ha honom som en lösgående kanin här, om mamma hade gått med på det. När han är ute så skiter han fullständigt i mamma och lyssnar bara på mig, om ens det, och hon kan inte göra något för att få honom sluta med det han håller på med. Men är jag där så kan jag , för det mesta ibland fungerar det inte alls, flytta på honom och han följer efter mig. Om jag går någonstans, då följer han efter och går inte därifrån förrän jag går därifrån.

Och kan säga en sak till, på vissa utav dagarna på helgerna sitter jag i mitt rum hela dagen, kan säga att han äter inte ett enda litet höstrå så jag vet inte hur jag ska göra för att få honom att äta.

Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
0

#12 Långt ifrån alla kan ha kaniner lösa helt utan bur tyvärr.
Speciellt om man har uppfödning eller som jag katt & hund.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Cameliont]
0

Tror kastrering kommer göra susen! :)

Moalinn
0

tror inte kastrerning kommer hjälpa mot gallret faktiskt. Men kan ju hända att han blir en lugnare kanin i si så att han inte får så otroligt mycker energi.

Medarbetare på Djurfoto

Nonu
0

#18 Om du hade läst hela mitt inlägg så hade du sett att jag skrev "Förstår självklart de som vill ha det". Jag kan bara utgå från mig själv och jag tycker att jag skrev så att även detta blev tydligt. Tydligen inte, trots mitt tillägg. Förstår att alla har olika förutsättningar, man har väldigt många kaniner osv. Men som sagt uttryckte jag min åsikt att för MIG (eftersom jag inte vet hur någon annan har det) passar det inte att ha kanin i bur.

Nonu
2

#17 Jag vet inte heller precis hur du ska göra för att aktivera honom mer, men som många här redan sagt, det beror troligtvis på understimulering, dvs om han hade varit tillräckligt aktiverad hade beteendet att gnaga på gallret inte funnits. Mer aktivering är det tips? som jag personligen skulle ge. Mer träning, vara ute mer, hitta på roliga lekar och leksaker. Grävlåda, ge grenar med löv, gå på upptäcksfärd i skogen (om han inte kan ha sele, träna honom till det).

Fridaaaa
0

#21 Fast det handlar ju inte om vilja tycker inte jag, utan vad man måste.

Nonu
0

#23 Ok.

[Cameliont]
2

Nej kastrering hjälper inte mot gallerbitande eftersom det enligt mig är ett tecken på understimulans och önskan om att slippa burliv. Men kastrering kommer göra honom lugnare, renligare och mindre destruktiv vilket förhoppningsvis gör att han får skutta fritt utan att bli instängd i buren, så tänker jag i alla fall.

Moalinn
0

Han kan gå i sele, inga problem då jag är ute och går med honom minst en kvart så fort jag får tiden och orken.

Som jag sagt, jag kommer inte kunna ha honom lös. Jag har sagt orsaken, läs lite bättre.. det finns ingen möjlighet till det!

Medarbetare på Djurfoto

spacesheep
2

#26 Då är nog det enda du kan göra att aktiviera honom ytterligare. Tänk dig om du själv bara fick ha roligt en 20 min/dag, hur ledsen skulle inte du bli? Har man bara en kanin så krävs ganska grymt med tid upplever jag själv och jag spenderar nästan hela kvällarna med min kanin.

Är han hemma ensam om dagarna, om du går i skola eller liknande? För då förstår jag om han är grinig när du väl är hemma men ändå inte vill leka med honom. Då fungerar kanske fler leksaker i buren eller liknande, under den tiden, så han slipper ha jättetråkigt.

Och varför kan du inte ha honom frigående i ditt rum? För det finns väl en dörr till resten av huset? Då kan du kaninsäkra rummet genom att sätta sladdar högre upp/sätta på sladdskydd osv. En kanin som får vara frigående ett tag brukar lära sig att bli rumsren också, men det är svårt när de bara är ute lite ibland. Man sätter helt enkelt en liten toalåda där de oftast gör ifrån sig och efter ett tag så lär de sig! Jag har inte haft en olycka på flera veckor nu, och då är min lilla ändå bara 5 månader.

Alla kaniner fungerar inte med alla människor heller, det kan bli svårt med en kanin som kräver så otroligt mycket tid och engagemang om man har ett liv utanför detta. Visst är det tråkigt att tänka så, men man blir inte soulmates bara för att man hittat en söt kanin :/

Nonu
0

TS, du gör vad du vill med råden du fått. Du har ett beteende på din kanin som du upplever som ett problem och som ev. kan skada honom. Du har fått många bra lösningar i denna tråden, men det är du som bestämmer vad du ska göra. Det är ditt val, vi som valt att svara har gjort det för att hjälpa dig och du får ta till dig det vi skrivit hur du vill.

Fridaaaa
1

#26 Tid och ork?! Har man kanin måste man ta sig tiden och orken för att dem ska må bra!

Moalinn
0

har jag sagt att jag bara aktiverar honom 20 min/dag? jag sa att jag gick ut och gick med honom i sele, en promenad så fort jag fått tiden. han har överlevt en hel sommar utan att ha gått ut och gått längre promenader, tror han klarar sig med att gå ut och gå några gånger i veckan. Som jag skrivit, han blir aktiverad, han kommer upp i min säng, hoppar runt i huset, jag tricktränar honom, han är ute i sin Hage där han hoppar hinder och springer i tunnlar. Är det att inte aktivera honom?

Ja, han är hemma när jag inte är hemma från 6 på morgonen till 5 på eftermiddagen. Men jag har inte sagt att jag inte leker med honom när jag kommer hem?

För att jag har ingen dörr i mitt rum, och jag har ingenting att sätta för så han inte kommer ut för jag har testat allt, han är en ganska duktig hoppare och puffar bort saker ganska lätt.

mmh, men det är svårt att ta sig tiden och orken om man inte är hemma på 12 timmar, ont i huvudet osv. Men jag låter inte det stoppa mig att LEKA MED HONOM! jag tar mig tiden till det, bara det att jag inte har ork att gå ut och gå med honom. är det så konstigt? för jag har aldrig varit ute och gått med någon utav mina kaniner, förutom i trädgården eftersom att vi då inte hade någon rasthage.

Medarbetare på Djurfoto

natha-mjau
0

Min kanin är frigående hemma förrutom på nätterna och när jag är ute. Och hon håller på som din kanin, såfort hon hör ljud eller vet att jag är vaken biter hon på gallret. På morgonen när jag vaknar runt 6 av att hon biter ger jag henne mat, då låter hon mig sova till 9-10 iaf.

Aktiverar henne väldigt mycket, går ut med henne i sele när jag känner för dig, varannan, vartredje dag…

Du får nog vänja dig med gallerbitningen eller gå upp och släppa ut kaninen :)

Fridaaaa
1

#30 20min/dag kanske inte är tillräckligt för din kanin, och då måste man kanske utöka aktiveringen osv. Vissa kaniner kräver mer än andra.
Jag var borta 11-12 timmar/dag närjag gick i skola men tog mig tid till mina kaniner jag hade då, för det måste man, man har det som ansvar när man skaffar kanin. Man får anpassa sig efter sin kanins behov helt enkelt

Moalinn
0

åh harregud.. frågar igen, har jag sagt att jag aktiverar honom i 20 min/dag? ..  Jag aktiverar honom längre än så, han kan hoppa runt här inne i kanske två timmar, ute i en timme, jag leker med honom kanske 2 timmar.. vad är det som är problemet? aktiverar jag honom inte tillräckligt när jag håller på med honom i ca 5 timmar, den tiden jag har kvar innan jag ska sova?

Medarbetare på Djurfoto

sanna31
0

Hej!

Förstår ditt dilemma, vi har samma krångel härhemma. Men fördelen är att vi kan ha vår kanin i köket och slipper höra på gnaget.

Vår kanin drar mest igång o gnaga på gallret när någon visar sig för att hon vill ut, men jag struntar i henne då. Tills hon slutar, hon får aldrig komma ur buren när hon sitter och gnager. Hon får vara ute hela kvällarna men skulle aldrig låta henne vara lös när vi sover eller är borta för då skulle vi inte ha några köksskåp kvar eller tapeter kvar på väggarna för hon gnager på grejer trots att hon har massor av pinnar

och trä hon FÅR gnaga på. Troligtvis roligare att gnaga på sånt hon vet att hon inte får gnaga på. Jag säger högt NEJ och klappar till i händerna och hon fattar, hon är inte dum.

Jag tycker du kunde testa att hänga en filt över buren på natten eller ställa nån skiva nära gallret, ex plywood så han inte får grepp om det nattetid. Han vet att du finns i rummet och vill ha din uppmärksamhet, men får lov att lära sig att man kan inte få det hela tiden.

Jag tror att genom kastrering kan han bli lugnare, inte kissa överallt och kanske heller inte vilja komma ut ur buren hela tiden och därigenom inte gnaga lika mycket.

Det är svårt att ge en kanin så mycket fri tid som den vill ha och jag tycker inte det är lätt att leka med en kanin. Hon vill inte "leka". Hon vill hoppa runt och lattja själv, tugga på grejer och komma upp i knät och mysa lite. Hon kommer till mig när hon vill umgås, jag kan inte locka henne till aktivering. Ibland kan jag t.om öppna buren och hon vill inte ut, hon vill ligga därinne.

Jag hoppas du kommer på nåt sätt för att få lite sovmorgon, testa öronproppar :) Det gjorde jag när vår kattunge härjade halva natten och inte ville låta nån sova.

Nonu
1

#33 Du frågar vad som är problemet. Problemet är det du som har, det är du som frågat efter hjälp, och många har lagt tid och gett jättebra tips?. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg; du gör det du känner för, och använder det du vill av alla råd du fått.

Då får du fråga dig själv: Vill jag göra detta för att försöka få min kanin att sluta gnaga? Om ja, kör på det. Om du inte tycker det är värt det, så behöver du inte heller göra något. Det är ju självklart upp till dig.

# Ur inlärningssynpunkt förstår jag att man inte vill "belöna" kaninen genom att släppa ut den, men det hade jag hellre gjort än att riskera trasiga tänder :/ Dina lösningar som att sätta en plywoodskiva för gallret fungerar för att dölja beteendet, men inte få bort ORSAKEN till beteendet. Det är nog det vi som skrivit här försökt få TS att förstå.

sanna31
2

Orsaken till problemet är nog nästan solklar. Kaninen behöver större utrymme - utebur. Men när man inte har möjligheten att erbjuda dem det kanske man egentligen ska fråga sig om man borde ha den kaninen kvar.

Jag hade en kanin för många år sedan som verkade vantrivas såpass i innebur att jag valde att ge bort honom till en kompis som hade stora uteburar.

Det är ju trots allt så att verkligheten ser ut så att det är billigare att köpa en ny kanin (om man absolut tycker att man måste ha en kanin) än att köpa nya möbler eller tapetsera om stup i ett.

För faktum ÄR att det är inte lika lätt att försöka lära en kanin att den får bita på vissa saker, men inte andra, som det är att lära katter och hundar saker. Vissa kaniner funkar inne och andra inte, slutar inte min att bita i gallret så är det troligt att hon med får flytta hem till bekanta eller får en utebur hos sambons föräldrar och sen skaffar jag inte nån mer kanin förräns vi har hus och kan ha den ute.

[Cameliont]
3

#31 Man måste inte ha kaniner ute för att de ska må bra, däremot måste man anpassa hemmet efter kaninen och ge den stort utrymme (120 cm bur räknar jag som pyttelitet) och massor med grejer att sysselsätta sig med.

Kaniner som biter i gallret vill inte sitta i bur och personligen tycker jag det är hemskt hur flera resonerar här om att kaninen är "dum" som biter. Kaniner kan inte prata, men vill man förstå sin kanin är det inte svårt. Kaniner är väldigt smarta och bestämda djur och gör vad de kan för att få som de vill.

Vissa kaniner avskyr att sitta i bur och då tycker jag att man som ansvarsfull kaninägare bör ge sin kanin större utrymme i form av att låta den skutta fritt i ett kaninsäkrat rum eller bygga en stor Hage till den.

Allt går, bara man vill. :)

spacesheep
5

TS: Ska kaninen behöva lida för att du är trött efter skolan? Och en kanin som är ensam 11 timmar/dygn är ingen lycklig kanin i mina ögon.. Klart att han vill ha uppmärksamhet när du väl är hemma då? Nej, men din sits är nog svår för en kanin som vill ha mycket uppmärksamhet. Min kanin är t.ex. inte nöjd med 5h sällskap, för vissa kräver helt enkelt mycket tid. Du kanske skulle ha en mer självständig kanin som inte är lika beroende av dig. När det gäller utrymme är det svårt när man bor i en lägenhet, men man måste ändå anpassa det efter kaninen. Och kan man inte det, varför ska man ha kvar ett djur som vantrivs? Mitt lilla lejon behöver en bur på 120x60 cm samt fri tillgång till lägenheten hela tiden för att vara nöjd. Och hade jag inte haft tillgång till att ge henne det skulle jag inte heller ha kvar henne. Mina djur ska må bäst av att bo hos mig, minst lika bra som jag själv. Tycker att det #36 säger är mycket vettigt. Alla kaniner är inte för alla människor, vilket jag skrev men TS verkade ignorera. Djur är liv och inte leksaker, ett husdjur ska förgylla både djuret och ägarens liv - den ene ska inte behöva lida för den andre osv. Den enklaste, och kanske bästa lösningen är även den presenterad här.

sanna31
2

Av #38:" Djur är liv och inte leksaker, ett husdjur ska förgylla både djuret och ägarens liv - den ene ska inte behöva lida för den andre osv."

Bra sagt.

[toftaholmskaniner]
1

Oavsett om du går med honom 15 min så fort du orkar så verkar det inte vara tillräckligt om problemet kvarstår.
Vissa kaniner har större rörelsebehov än andra och de trivs inte i små burar större delen av dagen. Mer aktivering är då ett KRAV.  
Kan du inte ge honom vad han kräver så bör du fundera på att hitta ett hem där han kan får det han behöver.

spacesheep
0

Och att förtydliga: ingen vill vara taskig mot dig. Ingen har heller sagt att du inte bör ha kanin, eller att du gör något fel. Vi har bara gett dig förslaget att överväga att du och din kanin kanske inte är det perfekta paret. Vissa kaniner kräver hemskt mycket, och det är ofta att man upptäcker att man vill olika saker - jag har själv haft kaniner som jag knappt mäktat med, och då får man helt enkelt ställa sig frågan om man borde flytta ifrån varandra.

Så att TS slipper bli ledsen och ta åt sig, och istället kan ta kritiken som konstruktiv. Mycket bättre så :)

#39 Tack! Det är grunden till varför man ska husdjur enligt mig, för att göra bådas liv bättre så.. ^^

sanna31
0

Ska bara tillägga att dessa små djur är ändå roliga och ganska ombytliga. När jag öppnar buren till vårat lilla pyre när hon verkligen vill ut, så hoppar hon runt i typ 5min för att sedan gå tillbaka till buren o lägga sig en halvtimme igen… :)

[EllenAlicia]
0

min kanin gör ofta så i reseburen, jag försöer få bort det men det går inte :P

Viccan92
0

Jag har faktiskt lyckats få min hane att sluta med att bita på gallret. Han tog sönder buren för några veckor sedan så för några dagar sedan så lagade jag den och satte dit honom igen. Jag hade satt dit ett kompostgaller över det gamla söndriga nätet. Han försöker dra i det men det låter ju inte och då var det visst inte roligt längre. Så han har slutat helt.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

#43 Går om man vill Flört Gäller att vara smartre & envisare än kaninen ;)

[EllenAlicia]
0

#45 hur :P ?

Fridaaaa
0

#46 Träning. Man får testa sig fram helt enkelt. Olika metoder passar till olika kaniner Glad

[EllenAlicia]
0

okej Skrattande

Moalinn
0

Tja, jag har tagit beslutet att försöka göra mig av med honom på något sätt till något ställe där han får mer uppmärksamhet och den tiden han behöver och utrymmet.

ska fört och främst prata med uppfödaren och se om hon kan tänka sig att ta tillbaka honom, man vet aldrig. Annars får jag vänta några månader tills jag kan kastrera honom, eller ah.. kan försöka sälja honom nu men tror det är svårt, eftersom att han pissar verkligen överallt. och då menar jag att han skvätter när han hoppar omkring, och han är lite som han är. Han kanske kan vara en bra avelskanin om han kommer till rätt ställe, jag vet ju inte. Får se lite vad jag gör! :)

Tack för alla tips?, det fungerar bara inte så som ni säger att jag bör göra.

Medarbetare på Djurfoto

spacesheep
0

#49 Låter som ett väldigt moget beslut måste jag säga, det beslut som jag själv önskade få höra. Vi kan ju alla hoppas på det bästa, att uppfödaren kan ta hand om honom - annars är det väl bara att försöka få honom lite bättre tills någon kan tänka sig att ta över honom. Lycka till :)