Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4192 ggr
kaninjosse
0

Hö förvaring?

Hej, jag har en fråga angående förvaring av hö och halm.

Jag har både ute och innekaniner, men det jag undrar mest är om man kan ha höet ute alla årstider utan att det möglar etc.?

Kan jag lägga en hög i ett tomt fack eller i en låda?

Nu har jag det i ett förråd i luftiga plastsäckar inomhus men det skräpar så mycket, några andra tips? på hur det kan hållas rent?

Tack på förhand. :)

Fridaaaa
0

Ja klart man kan ha det ute,eller ute och ute, i en bod eller höloft.
Men man kan ha t.ex i dragfri bod där det inte blir fuktigt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kaninjosse
0

Så ett burfack under altan funkar inte? Har ingen utomhusbod…

Zahara
0

salta det och ha en frottehandduk över som suger upp fukten så kan du ha det i ett burfack eller en låda med NÄSTAN tätt lock eller flyttlåda osv osv :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Fridaaaa
0

#2 Nej för dit kommer fukt.

#3 Kan ju inte vara bra för kaninen att få i sig saltet?

kaninjosse
0

putt, något allmänt tips? hur man kan handskas med det utan att det skräpar?

dermot
0

Vi har en tunna, tror den är gjord av kartong. Håller höet fräscht och bra. Dock har vi det annars på loftet, lägger det bara där i som "närmre" förvaring åt kaninerna. :)

Förvara de inte i plastsäckar, bli oftast fuktigt då :/

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[toftaholmskaniner]
0

#5 Alltmänt tips? på hur det inte skräpar ner: När jag drar ut det ut säcken så rullar jag det runt ena handen/armen och håller i "stumpen" med andra handen när jag bär in det i buren. Jag har långa stån så det far inte omkring om jag gör på det sättet. Tycker det är bättre än att ta det mellan händerna i en hög.

Känner att det blev en dålig förklaring haha men vet inte hur jag ska förklara bättre? Förstod du?

kaninjosse
0

#7 Tror det, ska testa! Men just att dra loss en bit från den stora biten gör ju att det skvätter iväg en massa

[toftaholmskaniner]
0

#8 Det gör jag påväg ur säcken, stoppar i händena - fluffar upp det - rullar upp - och lyfter jag ut det :) Lite dåligt förklarat i förra inlägget.

Visst spiller man alltid lite, men det är ju trots allt hö :) Detta underlättar för mig iaf som inte vill kratta gräsmattan efter varje fodring.

CorneliaAndersson
0

Har inte läst igenom alla svar/tips.. Jag har halm å hö i vars en ''sopsäck'' i garaget och det verkar går bra. (påsarna är ihopknutna)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

strössel-kawaii
0

det gåt jätte bra för jag har köpt från en bonde så jag var tvungen att plasta in dem själv med sopsäckar och det kommer inte in fukt osv för dom är jag har knytit dom….

[ÖstergärdetsKaniner]
1

Jag har mitt hö i en vedbod, året om, det fungerar jättebra, blir inte fuktigt och håller sig bra. Det ligger helt löst i boden, så vi slipper säckar.

IdaL
1

Vill ni ha höet ute året runt så lägg det på en träpall så att det kan "andas" och se till att hålla det fuktfritt genom t.ex. att lägga en presening över det.

Höet håller sig lika väl inne som ute, vi har vårt hö inne i stallet eftersom att vi har hästar :)

Zahara
1

#4 nej saltet är för fuktens skull och sugs inte uppav höet :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

KaninPiggelin
1

Plastpåsar har jag :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Fridaaaa
0

#15 Plastpåsar är inte bra att ha hö i. Blir instängd, ökar risk för mögel osv

Chieko
1

TS, du säger att du har höet i påsar: kan du inte ta med dem ut när du ska fodra ute? Om du har den nära buren och försöker samla ihop höet så mycket du kan i händerna innan du lyfter borde du inte tappa så mycket. Inne gäller samma sak. För att detta ska lyckas krävs att man inte har så mycket i varje påse, då kan man ha händerna i när man drar loss tussar, linda/bolla ihop dem i påsen och sedan ta in dem i buren.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

KaninPiggelin
0

#16 funkar bra för mig :) Har ett hö från pappas jobb som är lite "special" hö så det är speciela påsar :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

Fridaaaa
0

#18 vad är det för "specialpåsar"?

ninnakm
1

Jag gör som #13 sa, eftersom jag också har hästar, funkar super!

kaninjosse
0

17# : Jag har det i en svart soppsäck så blir lite krångligt att ta ut den, har bara 2 kaniner ute nämligen. I nuläget fyller jag en pappkasse som räcker 2-3 dagar kanske men det skräpar ner via själva överflytten ändå…

utifrån vad 13# sa, så funderar jag på om man kan lägga en träpallsliknande botten i ett burfack, och en pressening över. Skulle det funka? Det känns som det säger emot sig självt lite då man säger att det ska andas, pressening låter som en fuktfälla för mig, men så kanske det inte är?

strössel-kawaii
0

18# det finns vissa påsar som stänger ute allt osv..

kan nt bli mögen eller fuktigt och så när man tar upp det så är höet nästan som nytt så man kan ha de nästan hur länge som hällst…

Suskiv
0

Vi har höet i vårt förråd. Det är torrt där. Står i öppna plastsäckar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Trollas
0

Jag har "påsar" om man kan säga så, kaninerna bor inne så en öppnad 30l påse har jag inne som det är ett hål i, eftersom att det är inne är det inte så stor risk för fukt/mögel :)

Kram Emelie och djuren!<3

www.Fotoryttarnas.se ;)

IdaL
0

#21 Det blir inte fukt så länge du inte täpper till presiningen som en papperspåse, du lägger den bara över höet och fäster i marken, den är ju bara till för att skydda från väte. Det får även andas eftersom luften kommer under ifrån genom träpallen.

kaninjosse
0

#25 Men om jag lägger det i en bur är det ju väggar/tak, borde funka som pressenning? :)

IdaL
0

#26 Ja, så länge höet kan "andas" där och fukten inte kommer åt det. :)