Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 627 ggr
Jills
0

Kanin attackerade

I helgen var min mamma och moster och hälsade på. Och när mamma gick fram till buren så blev Skorpan lite stressad och nafsade efter henne mellan gallret.

Sen ett tag senare var han lös på golvet, och mamma satt i soffan, och han hoppade upp dit en gång men ramlade ner igen. Sen hoppade han upp och bet henne en gång, och nästa gång attackerade han direkt och bet riktigt ordentligt!

Jag vet inte varför, han har aldrig varit så förut, efter att det hände och min mamma skrek så kom han fram till mig självmant, vilket han sällan gör, och la sig platt på golvet med öronen bakåtstrukna.

Vad kan ha hänt? Är det helt enkelt så att han blev stressad av att det var nytt folk, och sen när mamma skrek så blev det bara värre?

Vad tror ni?

Körsbär
0

Hur gammal är kaninen? Det kan ju vara tonåren…

spacesheep
0

Ingen hade en stark parfym eller något? det kan ju ha varit flera irritationsmoment, typ nytt folk kombinerat med något mer som utlöste det, och när din mamma skrek blev det såklart värre då han kände sig hotad.

Och sedan - om han bet en gång måste ni säga till honom att det är fel. Han kanske bara inte förstod att han gjorde fel, utan testade om det var okej att bitas.

zezagena
0

Kanhända mostern &/el mamman luktade djur, hund/katt..? Han blev rädd o frustrerad..?Förvånad

Jills
0

Han är drygt 6 månader, blev kastrerad ca 2-3 veckor sedan.

Ja, jag vet inte om mamma luktade hund eller katt, dock har han inte visat att han är rädd för hundar, snarare tvärtom.

I och med att mamma skrek och han flög därifrån tror jag han fattade att han inte gick göra så. När han sen kom fram till mig på golvet var det inte läge att skälla på honom.

spacesheep
0

#4 Men ni sa inte åt honom första gången han bet? Och det är inte alls läge att trösta någon när den precis attackerat. De måste få förstå direkt att det inte är okej

Lillhems Kaniner
0

Jag har blivit biten av en hanne en gång när jag var liten och det var efter att jag höll i min egen hane. Alltså luktade ja fiende för hanen.

Jills
0

#5: Det är svårt att förklara, men det verkar som han inte har koll på sin egen kropp och vad han gör riktigt. Allt hände så snabbt så jag kunde inte säga till efter första gången.

Och nej, det var inte läge att trösta honom men det skrev jag inte heller.