Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1178 ggr
CorneliaAndersson
1

Bebisen hemma! :D

HejHej. Idag fyller jag ju år. Jag fick en kanin som jag senare ska ha till Avel. Iallafall. Hon är en blå zobel hermelin hona :) När vi skulle hämta henne (mötte uppfödaren halvvägs (Saginas kaninuppfödning) ) Så hade hon aldrig åkt bil förut. Hon va livrädd för människor p,g,a. att ägaren sa att hon ej hinner ta hand om 100 kaniner O,o.. Det e oansvarigt som uppfödare.. Ändå fick jag betala 350kr för henne. Men hon hade ju förvisso stamtavla. Tyckte att hon såg så hjälplös ut så jag kunde ej motstå henne.

Tyckte ni att jag gjorde rätt?? O,o

Vet ej om jag tog rätt grupp.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

dermot
0

Har du en bild på henne? :)

Och Grattis! :D

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

MonaAlexandra
0

Om du tänker ta god hand om henne så är det bättre du tar henne än en kvinna som säger sig inte ha tid med kaninen.
Men om du ska avla henne så är det viktigt hon är bra i psyket och inga sjukdomar osv osv. Men det visste du säkert redan, eftersom du ska avla :) Men tycker inte du skullle behöva betala fullpris.

MonaAlexandra
0

Grattis föresten :) Själv fyllde jag år igår :)

CorneliaAndersson
0

A jag ska ju vänta till våren/sommaren. Å då har hon förhoppningsvis vant sig lite mer vid människor..

Jag har inga bilder nu :P Men kommer imon

/ Cornelia Andersson,

NaDa...
0

*Väntar på bilder*
Tycker att det är bra när människor tar hand om kaniner så att de får det bättre. ;)

Grattis förresten!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

dermot
0

Förresten, skulle du avla för utställning? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

#5 Tack :)

#6 Framförallt ja.. Vi får se vilka färger som dyker upp :) Om de blir godkände så får de stamtavla :).. Berättar dock ej vilka färger jag ska ''korsa'' ;)

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

Kan säga att den uppfödaren har inte 100 kaniner, känner henne.Hon tar bra hand om sina kaniner.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

#8 hon sa till mig i telefon att hon hade över 100 st och kunde inte se till alla. Å när jag fick hem bebisen så sprang hon för hela sitt liv för att jag ej skulle ta henne (när jag skulle ge henne mat, hö å vatten)

/ Cornelia Andersson,

Alone
0

men hon kan ju också bara va väldigt stressad av resan och ny miljö och nya människor.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

CorneliaAndersson
0

Jo men ändån O,o när ägaren sagt att hon ej hinner med kaninerna så börjar man ju undra.. Vill inte göra påhopp mot henne för hon verkar väldans trevlig, men jag tycker att det är konstigt..

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#9 Hon ställer ut en hel del osv, kanske möjligen är så många (vilket knappast är troligt) med ungar förmodligen. Men vet i alla fall att hon tar hand om sina kaniner bra.

[toftaholmskaniner]
0

#7 Ska du avla för utställning så ska du helst inte korsa färger. Håll dig till en färg (zobel blå) till att börja med :)

CorneliaAndersson
0

#13.. Hehe det e bah kanske ;)..

Men jag har ej sagt att hon missköter dom utan att det låter konstigt ;)

/ Cornelia Andersson,

[toftaholmskaniner]
0

#14 vad är Kanske?

dermot
0

#14 Säger som #13, korsa inte in andra färger än zobel blå till att börja med i alla fall. :) Viltgrå ska du inte ta in, om jag inte minns fel.

// Anka

Borgbackens
0

Grattis! 
Ang. hennes beteende, så blir ju de flesta kanin rädda efter flytt. De är ju i en helt ny miljö, nya lukter, nya människor osv.
Så ge henne tid, så ska du se att hon blir bättre!

Säger också som de andra, ska du få fram fina utställningskaniner, korsa inte olika färger!

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

CorneliaAndersson
0

Menade med att jag ej agt att jag SKULLE blanda in färge :P

/ Cornelia Andersson,

Plopp4
0

Grattis :)

Hälsningar Jossan

Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se

CorneliaAndersson
0

Tack :)

/ Cornelia Andersson,

Ljusta
10

Inte snällt att prata strunt om andra kaninuppfödare (som du desstom skriver ut namnet på)! Hon menade troligen att hon hade 100 kaniner inkl ungar och det är ju lite skillnad mot för att ha 100 vuxna. Sen att hon "inte hade tid" kanske betyder att hon inte tog upp och gullade med dem alla varje dag såsom de som kanske har två kaniner kan göra. Inte alla uppfödare som säljer ungar som redan är handtama och pysslade med varje dag, lite jobb får man allt göra själv ;) Ha den ett bra grundtemperament så får du den tam med tiden :)

Sen är det väl klart att du ska betala 350 kr för den om den har stamtavla och är märkt, det är absolut inget överpris, snarare normalpris. Tänk på vad det har kostat uppfödaren att åka på utställning, skriva stamtavlor, märka osv förutom att ge den foder och strö i två månader. Man brukar inte ge mer bara för att kaninen är jättetam. Hon mötte ju dig dessutom halvvägs, det kostar pengar för henne.

Lycka till och hoppas att hon blir tamare inom kort! :)

Ljustadalens kaningård

Saeasco
1

# 21

TS är ju född 97 så lite överseende får man ha.. :)

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Skogsdalens
6

#22 Vad menar du med det?
Bara för att man är yngre så kan man veta mycket mer än en äldre person. Jag är också född 97, & hatar när folk skriver sådär, som att yngre ska vara dumma.

Skrikandes

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

Baby-Blue
3

håller med #23, man är ju mindre smart bara för att man är yngre, smartheten beror ju på personen inte åldern ;)

Fridaaaa
2

#22 Ålder spelar ingen roll anser jag

spacesheep
9

Är du missnöjd med kaninen eller uppfödarens beteende bör du ta detta med uppfödare och inte här. Otroligt omoget och enbart elakt - radera gärna namnet på uppfödare i posten samt ge denne en rejäl ursäkt, tills vidare i vilket fall.

Och tycker du att kaninen inte motsvarar dina förväntningar så till en grad att du behövde skriva en hel postt om hur "dålig" uppfödaren är borde du inte ha tagit kaninen från första början.

Ska jag vara helt ärlig så förlorade jag helt respekten för dig som uppfödare genom den här posten. Och jag tror att vi är flera som gjorde det. Man håller inte en sådan attityd mot varandra offentligt….

Norberg90
3

Håller med, mycket dåligt att skriva ut namnet på uppfödningen.

Om någon av de som köpt kanin av mig skulle skriva sådär om mig skulle jag ta väldigt illa upp. Skulle uppskatta om någon har någon klagomål att man tar det med mig!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

CorneliaAndersson
1

Urtsäkyta.. Mamma å pappa sa att jag skulle skriva det. Jag gjorde bara som de sa. De sa '' Skriv namnet ifall någon annan vet vem hon är''. Då gjorde jag det. Menar inget påhopp…

Skulle vara tacksam om någon kunde radera namnet.

Hon kommer fram ibland å nosar på handen men rör man sig så springer hon. :P

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#28 Det lät som att det var negativt om uppfödaren vilket det inte är.
Ni har helt enkelt fått helt fel bild.

CorneliaAndersson
1

#29 Ne, jagmenar inte alls något negatiuvt O,o.. O'boy vad det är lätt att missförstå när man skriver O,o :P

/ Cornelia Andersson,

spacesheep
2

#28 Det är klart det ser negativt ut när du skriver det på det sättet. Du kan själv redigera dina inlägg och ändra det ursprungliga till något mer positivt. Du skriver ju t.ex. rakt ut att hon beter sig oansvarigt, ifrågasätter priset samt kaninens beteende samtidigt som du ger "citat" helt tagna ur sitt sammanhang …

Sedan borde du tänka på vad du skriver oavsett vad dina föräldrar säger, då det är du som ska stå för det sedan och inte de. Ingen uppskattar att man ifrågasätter ens beteende "in public" utan att ens ha diskuterat det med en tidigare.

Hur glad skulle du bli om jag skrev ett inlägg där jag ifrågasatte allt du gjorde, nämnde ditt namn och allt utan att jag sagt något till dig om det… det blir dålig reklam och ser jättefel ut.

Kickan90
2

Tycker också att det lät negativt när du skrev i inlägg #0 och det ger ju uppfödaren "dåligt" rykte för något som inte riktigt stämmer :/

Om ni tyckte det lät konstigt vf köpte ni kanin?
Om man ska avla så borde man veta att kaniner blir stressade utav resor m.m.

Hoppas att ngn tar bort uppfödarens namn från dessa inlägg då det absolut inte verkar stämma…

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

CorneliaAndersson
1

#31 Jag kan faktiskt säga rakt ut att om någon hade köpt en kanin av mig som hade ''tyckt som jag'' så hade den ''gärna'' fått skrivit det här.

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
1

Ni kan låsa tråden. Allt e bra nu.. Startar en ny tråd för bilder på henne :P

/ Cornelia Andersson,

Ljusta
3

#33 Ibland kanske man ska hålla vad man tycker för sig själv och inte basunera ut det på ett öppet internetforum? Det du tycker är dina personliga åsikter och kanske inte alls baserade på hur verkligheten ser ut. Man ska alltså inte skriva negativt om andra uppfödare när det kanske är du som har fått fel uppfattning om henne, du har ju din egen referensram och andra har en annan. Dina skrivna åsikter om henne kan ju färga andra personers åsikter om henne och skitsnack börjar, och då på grund av något som kanske inte ens är sant!

Varför har du inte tagit bort namnet på uppfödaren än? Det kan du själv göra.

Ljustadalens kaningård

[toftaholmskaniner]
0

#35 Jag tror inte att hon kan ändra sina inlägg såhär lång tid efter. Det får någon Medarbetare göra.