Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3564 ggr
[backenskaniner]
0

Rex ST/ev.Satinrex kull!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse fick min hona Izabella fem tjockisar. Pappan till kullen heter JamieOliver. I denna kullen kan det finnas både Satin Rex och Rex ST. Både Izabella och JamieOliver är Rex satinbärare. Jag lägger upp en bild på den nyfödda kullen här. Det finns wienertecknade vitörade & blå wienertecknad vitörad.

http://backensgard.weebly.com/

[backenskaniner]
0

Här är hela kullen, fem stora tjockar bebbar. :) Alla är wienertecknade och alla ser ut att vara vitörade, en blå wienertecknad vitörad, resten ser jag inte färgerna på säkert ännu, bara att dem är wienertecknade vitörade.

zezagena
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Grattis, vad kul Skrattande Syns det att alla vitörade redan..?

Fick oxå en kull på 5 igårkväll Flört Hoppas där finns min första egenuppfödda lilla satin..

[backenskaniner]
1

#2 Tack! :) Ja, man ser det väldigt tydligt. :)

Grattis! :D Hoppas du får en liten satin. :)

[backenskaniner]
0

Tog precis en ny bild på ungarna där man ser färgerna tydligare. Ser ut som en kanel wienertecknad ev. vitörad, gul/svart japan-wiener vitörad, blå wienertecknad vitörad och två okända färger, kanske ni vet dem? :)

[backenskaniner]
0

Nytagna enskilda bilder upplagda på hemsidan på varje unge! :) http://backensgard.weebly.com/izabella---jamieoliver.html

Går bra att visa intresse redan nu! :)

[backenskaniner]
0

Nu är ungarna 3 dagar gamla och har mer päls! :D Snart kan man se vilka som är Satinrex, ser ut att fina någon :)

Alone
0

åhh så himla söta, och alla med vita små öron :D

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[backenskaniner]
0

#7 Ellerhur?! :D Tack! Alla utan en har vita öron, den längst ner som är kanel visade sig att inte ha vita öron. :) Har nu också pratat med en uppfödare och 2-4 stycken ungar ser ut att vara satinrex.. :)

Alone
0

#8 åhh satinrex som är så himla fint! skulle man haft ;)

Mvh Järnskogens kaniner

[backenskaniner]
0

#9 Hehe ja, det är det verkligen! :) Har fått mail ända från Danmark av köpare som är intresserad av just denna kullen, hehe (a)

Alone
0

#10 men så himla roligt! vad kommer priserna ligga på denna kullen? :)

Mvh Järnskogens kaniner

[backenskaniner]
0

#11 Jag är inte riktigt säker ännu, får se hur många som är intresserade av denna, dem kommer ju vara levklara 8/12, ganska sent. Men skulle gissa på 900 :- / 1200 :- :)

Alone
0

# 12 är sugen på en unge, man ska fundera lite :)

Mvh Järnskogens kaniner

[backenskaniner]
0

#13 Gör gärna det :) Men kommer para Izabellas helsyster som är Satinrex med samma hane till helgen, så har jag tur så kommer det komma en liknande kull i mitten/slutet på nästa månad. :)

zezagena
0

# 0 Tror nästan din blå är svart-wien..

Vad kul det är att gissa om någon satin i kullen, i min tror jag det kan vara 1.. el 3 (!) men första gg så det visar sej väl om det stämmer någotsånär..

[backenskaniner]
0

#15 Har pratat med en annan uppfödare som sa att den säkert är satinrex och satin är alltid mörkare i färgen. Denna är inte svart då den har mycket blåa toner som man ser bättre IRL. :)

Vad kul, är det satin rt eller kan det bli satinrex också i din kull? :)

zezagena
0

Ingen rex i mina, de är normalpälsade satinbärare och ev någon satinpälsad, wienerfria. har en som flera gissat är blå men tror själv egern.. menar du att satinet isej ger mörkare färg.. ? Vet att rexpäls i mörka färger ser riktigt mörka ut som nyfödingar..Flört

[backenskaniner]
0

#17 Aha okej, får kika in på din hemsida. :)

Ja, jag har sett många ungar som var mörka pgn att dem blev satinrex och en uppfödare hade samma sak.. :) Men återstår att se om den kanske "ändra" färg när dem är fullpälsad. :)

zezagena
0

har ej lagt in bilder ännu men finns i en tråd här- Vilka färger..

Gissar på att dina 2 ljusa kaneler är satinrex o ev den nästan helfärgade kanelen o den blå/svarta och madagaskarn rex Skrattande

[backenskaniner]
0

#19 Aha okej, ska kolla där då.. :p

jag tror faktiskt samma sak, ska bli spännande att se! :D Men det finns två kanel tecknade och två madagaskor.. ;p

zezagena
0

med de ljusa menar jag de två mest wienteckn + nästan helfärgade kanelen som är satiner..

Det är så spännande, till helgen vet vi nog båda två vad som finns i våra kullar. Lycka till

[backenskaniner]
0

#21 Aha okej, nu vet jag vilka du menar! :) Jag tror exakt samma.

Ja, det kanske vi gör. Du får gå in och kolla här då eller på hemsidan, kommer uppdateras på lördag då dem är exakt 1 vecka gamla :) Tack, detsamma!

BusBella
0

Den gul/svarta japanen vitörade wienertecknade skulle jag ha tagit direkt om det är en satinrex! Fast den är ju alldeles för dyr nu när jag ska köpa chinchillor också.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

[backenskaniner]
0

#23 Aha okej, den kommer kosta 1000 :- / 1200 :- om satinrex :)

BusBella
0

#23 Ja, chinchillorna kostar ju 1500:- styck och det är knappt jag har råd med dem, sen kostar ju mat och allt.

Mind your language.

/Emma

[backenskaniner]
0

#25 Aha okej, aldrig haft chinchillor så har ingen erfarenhet om dem. Men kan tänka mig att det inte är billigt. :)

BusBella
0

#26 Nä, det kostar väl lika mycket i skötsel som en kanin. Bur är ju ganska svårt att hitta också så det tar ju en peng, men annars hade jag direkt tatt den lilla.

Mind your language.

/Emma

[backenskaniner]
0

#26 Aha, jag bygger mina burar själv, men allt material kosta.. :) Brukar finnas fina burar billigt tillsalu på blocket. :)

BusBella
0

#27 Jag pratar om chillaburar. Och visst finns det fina såna burar på blocket, men dem flesta är ju olagligt små.

Mind your language.

/Emma

[backenskaniner]
0

#29 Aha okej, hängde inte med..

Fornuddens
0

Kanelen Kyss

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

[backenskaniner]
0

#31 Det är många som är intresserade av den, tillomed folk ifrån Danmark, hehe. :) Men kommer en liknande kull om en månad med samma hane, Mamman till kullen är Izabellas helsyster som är kanel wienertecknad satinrex, större chans för rex där. :)

[backenskaniner]
0

Nu har det visar sig att den som jag trodde va Blå är Svart istället, den ser ut att vara en liten mus, hihi. :) Vi har även smygkollat på könen lite, min mamma är riktigt duktig på det, föredetta domare inom kanin. Här kommer en liten lista vad vi tror det är, men är ej säkert förrens dem är 2-3 veckor, alltså nästa lördag. :)

Kanel wienertecknad - Hona?
Kanel wienertecknad vitörad - Hona?
Madagaskar japan-wienertecknad vitörad - Hona?
Madagaskar wienertecknad vitörad - Hane?
Svart wienertecknad vitörad - Hane?
Återstår att se vad det är för kön sen, hoppas Kanel wo är en hona som kan stanna här isåfall! :D

[backenskaniner]
0

Nu kan jag se vilka som är satinrex även, blev 2 satinrex av 5 ungar.. Dem som är satinrex är Madagaskar japan-wienertecknad vitörad och kanel wienertecknad vitörad med mycket vitt. Skrattande

Alone
0

åhh vill så gärna ha en liten satinrex! D:

Mvh Järnskogens kaniner

[backenskaniner]
0

#35 Dem är riktigt fina! :) Jag har 3 på kölistan nu på satinrex, men får en kull om 1 månad med större chans med satinrex då mamman är satinrex kanel wienertecknad & pappan är samma som i denna kullen. Om du vill så kan jag skriva upp dig på kölistan..? :)

Alone
0

jo det kan du väl göra men jag kan inte lova att jag köper någon :)

Mvh Järnskogens kaniner

[backenskaniner]
0

#37 Då gör jag det, alltså en satinrex, någon speciellt kön eller färg? :) Det är lugnt, men om du köper en senare så står nu iallafall på kölistan, hehe.

Alone
0

du kan skriva upp på både rex och satin rex. nej det spelar ingen roll :)

Mvh Järnskogens kaniner

[backenskaniner]
0

#39 Då skriver jag upp det nu, vad heter du förresten? :)

[backenskaniner]
0

Här har ni min favorit i kullen, Kanel wienertecknad/holländertecknad vitörad med jätte mycket vitt! Ser även ut som satinrex, lite svårt att se nu när den fortfarande har lite päls, hoppas att veta tills helgen. :) Stannar om hona :D

dermot
0

Nej så söt! En liten köttbulle! :3

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[backenskaniner]
0

#42 Hihi den är verkligen hur söt och go som helst (a) Ser ut att få ett bra huvud också.. :)

Alone
0

#40   jag heter Thea Andersson :)

Mvh Järnskogens kaniner

Zvintos
0

#41: Holländartecknad är den garanterat inte, det är ett helt annat anlag än wienerteckningen. Glad Så inte någon blir förvirrad, menar jag.

[backenskaniner]
0

#45 Enligt härstamningsbeviset på denna hanen här nere som är pappa till kullen så är han wienertecknad/holländertecknad och ungen har precis samma teckning som honom, fast bredare bläs + mkt mera vitt.. Så då har dem antagligen tagit fel.

Zvintos
0

#46: Anledningen till att det står "wienertecknad/holländarteckna" är att många felaktligen kallar en wienertecknad för holländartecknad om den har liknande teckning. Dvs de döper teckningen efter hur den ser ut, inte det den egentligen är. Men dessa två avlar totalt olika, vilket kan bli fel om man tror att det är äkta holländarteckning och försöker avla på den som en sådan. Glad

[backenskaniner]
0

#47 Aha okej, tack för du berättade! :) Men sökte även på google och då kom precis denna teckningen fram, fast min har större vit krage.

Zvintos
0

#48: Google är väl inte det pålitligaste när det gäller sådant. =) Har ex sökt på järnblå och det har kommit upp bilder på svarta, viltgråa etc. Tungan ute
När det gäller skillnaden i holländarteckning och wienerteckning, så är det ganska enkelt att lära sig förstå att de avlar olika om man tänker sig att man dubblerar dem.

Dvs wienerteckning + wienerteckning och holländarteckning + holländarteckning.
Wiener + wiener ger ju 25% vit blåögt.
Holländarteckning + holländarteckning ger holländarteckning.
Om det var samma teckning, skulle det dyka upp vita blåögda holländska kaniner, och det gör det ju inte. ^^

Det är som sagt vanligt att det står holländarteckning fastän det inte är det, när det gäller andra raser, särskilt när det gäller importdjur eller avkommor efter importdjur. Glad

[Kanintokan]
0

åh! Så fina bebbar :)

[backenskaniner]
0

Satinrex ellerhur?

[backenskaniner]
0

Satinrex! :)

[backenskaniner]
0

Ännu en satinrex, stannar om hona! :)

[backenskaniner]
0

Nu är hemsidan uppdaterad med nya bilder på dem små ungarna m.m. Glad Dem är nu idag 1 vecka gamla, om 1 vecka vet jag könen.. Skrattande

http://backensgard.weebly.com/

[backenskaniner]
0

Min lilla fetknopp som kommer stanna! Glad Ser ut som en hona och har kanon fin teckning & såklart satinrex! Glad

zezagena
0

Blev den svarta satinrexad..? på fotot #51

dermot
0

#56; I #51 menar du? Ja, jag tror det, ser så ut i alla fall :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[backenskaniner]
0

#56 Jag är fortfarande riktigt osäker på det ännu, ska vänta tills den har mycket mer päls, när den ca är 4 veckor. Men ungen på #53 blev Rex ev.ST bara.

zezagena
0

#52/55 den som säker satin..?

Jo svårt se faktiskt, tror det 2-3 st satiner i min kull men fortf osäker..

dermot
0

Haha.. ojdå… Här skriver man till fel person! Märks att man har feber Flört Trodde det var TS som frågade om den svarta..

// Anka

[backenskaniner]
0

#59 Ja, 110% säker om inte mer, hehe. Den gläser som satan och verkligen riktigt fin! :) Hoppas på hona nu så den kan stanna, men ser ut som både hane och hona just nu, svårt att se ännu.. Men till helgen hoppas jag att se könen.

#60 Haha sånt kan hända :p

[backenskaniner]
0

Sidan är nu uppdaterad med nya bilder på varje kaninunge, super söta är dem nu när dem har öppnat sina små ögon! :) Könen på ungarna kan vi nog inte se förrens dem är ca 3 veckor gamla, dem blir 2 veckor på lördag, så nästa lördag vet vi dem! :)

http://backensgard.weebly.com/izabella---jamieoliver.html

[backenskaniner]
0

Kommer nu använda mig av denna hemsidan istället: http://backenskaningard.weebly.com/

Ungarna är tingklara nästa helg då könen är säkra, men ser ut som 3 hanar och 2 honor just nu. :)

Fornuddens
0

Jag har mailat dig :)

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[backenskaniner]
0

#64 Har du? :o Har inte fått något mail..

Backenskaninuppfodning@hotmail.com

Fornuddens
0

Hmm mailade genom din nya hemsida.. Skumt!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[backenskaniner]
0

Hm.. Nu fick jag iallafall mailet och har svarat. :)