Ska jag avmaska?
Min kanin har magrat otroligt mycket men hon äter väldigt mycket så någon sa att det kanske kan vara mask. Jag får panik för jag är rädd att hon ska dö inatt eftersom jag inte hinner in till stan och köpa medicin ikväll, för hennes dotter dog helt plötsligt för ett par veckor sedan utan att vi märkte att hon var sjuk eller något, så jag är jätterädd att Saga också ska dö!
Tror ni att hon klarar sig till imorgon? Vad för avmaskningsmedicin ska jag köpa och hur doserar jag det?
Axilur brukar man ge till kaniner. Flytande är bra. Minns dock inte doserigen. Tänk på att det är söndag imorgon och allahelgonadagen, har apoteket öpet då? Här har dem stängt, även idag trots att detstod på apotekets sida att dem skulle ha öppet 10-13 för måste själv ha avmaskning fast till katt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
doseringen jag använt mig av vid avmaskning är ca 0.5ml en gång om dagen i ca en vecka :) sedan har jag väntat två veckor och därefter avmaskat i en vecka till med samma dos.
#2 Man måste ju kolla vikten på sin kanin, alla ska ju inte ha samma mängd:)
Tror nog att hon klarar sig:) de var likadant för min kanin förra året, när hon hade fått det gick hon upp igen. Kommer tyvärr inte ihåg hur mycket hon fick, men det står nog på förpackningen. Lycka till!
Jag avmaskade mina med flytande axilur. 0.5 ml per kg i 5 dagar. Sedan upprepa efter 14 dagar.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 fast skulle man gå på vikten som står på paktet så skulle man ge .., jag tror det är 0.7ml till en kanin på ett kilo (alltså 0.7ml/kg) men det är ju möjligtvis lite mycket om man tittar på hur mycket andra här på sajten ger (så var det iallafall när jag hade funderingar kring dosering för ca. ett år sen)
självklart kan inte en belgisk jätte och en hermelin få lika mycket men runt 0.5-0.7ml där någonstans är lagom till en kanin på strax över 2 kg iaf.
Ett apotek i stan här i göteborg har öppet till 22 varje dag, så hoppas att dom har öppet imorgon.
Tack för tipsen allihopa, ska nog testa 0.5ml eftersom det är den mängden dom flesta ger.
#7 Oj vilket bra apotek! Alla apotek härromkring stänger kl 18.00 vardagar, tidigt lördagar och stängd söndagar (utom apoteket på sjukhuset, det har öppet 10-13 söndagar).
Hoppas det ordnar sig :)
#9: Jo alla andra apotek är så också, förutom den :) Tack.
#10 Önskar att det vore så här med 
Doseringen står på informationsbladet som följer med. Väg bara din kanin och följ doseringen.
Nu har jag köpt axilur och gav Saga 0,4ml. Hoppas verkligen att detta hjälper nu..
När vi ändå är inne på detta.
Jag har lite frågor angående mask då jag, efter att ha läst detta, misstänker att min Sevgi har det.
Hur uppkommer mask?
Kan man ge det där Axilur även om hon inte skulle ha mask?
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
#14 jag är inte helt säker men mask finns ju överallt i marken så jag antar att man bara ska ha otur om kaninen får mask.
Ja, man kan det men jag (och dom flesta andra) tycker inte man ska göra det 
*har inte orkat läsa igenom tråden*
Jag brukar ta en halv axilurtablett och blanda med vattnet i vattenflaskan.
Sen ger jag kaninerna bara torrfoder och hö så att de dricker upp allt vatten.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#15 För jag har på senare tid upptäckt att Sevgi magrat av rejält, medans hennes mamma (även burkompis) är fortfarande sitt tjocka jag.
#17 mycket möjligt att det är mask. Vid ett sånt tillfälle skulle jag avmaska.
När min kanin hade mask förra året så avmagrade han inte ett dugg och var precis sitt vanliga jag, men jag upptäckte masken genom att jag såg den.
#18 Då ska jag avmaska. Dock är jag inte säker på att det just är masken då det även kan vara så att mamman äter upp all mat som dem får. Har provat att bara ge Sevgi & stänga in Nakhre(mamman) i buren. (Dom har fri tillgång till Hage då dom bor i garaget nu). Men när jag gjorde så, ville inte Sevgi äta. Hon vart mer orolig om varför Nakhre inte åt med henne. Dock äter Sevgi hö precis som Nakhre & jag brukar ge Sevgi lite extra när jag sitter i hagen med dem.
#19 hm jadu om det är så, så vet jag faktiskt inte om jag skulle ha avmaskat. Det skadar kanske inte direkt att göra det, men du får gärna höra med annat folk här på sajten. Jag är inte så erfaren av detta
(du kanske skulle kunna göra en egen tråd?)
Jag gör nog en egen :)