Vad stämmer?
Har hört en hel del om hur mcycket och ofta en kanin ska ha grönsaker. En del säger någon grönsak ibland, varannan dag, en gång i veckan och det senaste jag fick höra var av min lärare (läser djurvård på gymnasiet) var att de ska ha grönsaker varje dag och då minst två olika sorter annars kunde de bli sjuka?
Så min fråga är hur ofta/mycket ska de igentligen ha?
Mina får grönsak 1-3dagar/vecka
kaniner måste inte ha grönsaker var dag för att må bra och definitivt inte 2 sorter/dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De behöver egentligen inte få några grönsaker alls, pelletsen innehåller alla vitaminer de behöver.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Om de bara får hö är det nog bra med två grönsaker per dag, men pelletsen är gjord för att täcka vitamin- och mineralbehovet. Dock kan man ge det för omväxling och för att få lite färsk mat som tillskott till det torkade.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Mina får grönsaker, torrfoder, hö och nytt vatten varje dag. :)
Och mina kaniner mår bra, och har normalt hull ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Mina kaniners kost består enbart av grönskar & hö och det har aldrig varit något problem. Dock vet jag inte om det är farligt att ge för mycket grönsaker om man använder sig av pellets som foder.
De behöver inga grönsaker alls. De ska främst ha hö (om man har ett bra analyserat hö med bra näringsvärden för kanin så behöver man inget annat), i andra hand pellets.
Jag ger mina morötter eller äpplen mest om godis. Ibland kan de gå någon månad emellan att de får, bland kan de få varje dag i en vecka :)
Jag har 23 st så jag måste ju komma ihåg att köpa nog mycket :P
Mina får minst en grönsak om dagen, t ex 1/3 morot, alltså inga stora mängder :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
En av mina kaniner som är lösgående tigger något ofantligt så fort jag går in i köket för där finns ju allt gott ^^
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Det är egentligen inte grönsaker man ska ge sina kaniner utan bladgrönt och örter plus hö, grenar och ev pellets.
mina kaniners kost består i stort sätt av grönsaker och lite pellets som "tillskott" ;)
/ Melanie
Min veterinär, Bosse som även synts i SVTs djursjukhuset, sa endast hö. Pellets var ok som vinterföda om de verkade tappa hull men annars bara hö, hellst även på sommaren eftersom det sliter bättre på tänderna än gräs.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#11 Håller inte med han där.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Növändigt kanske det inte är med grönsaker MEN min kanin uppskattar det och tycker om det mer än både hö och pellets. Sen om dem behöver det eller inte spelar ju ingen roll då det inte gör någon skada och det smakar bra!
Hade en kanin innan som endast åt pellets. Ägaren sa till mig att hon älskade mat och gjorde vad som helst för det! Sen när jag tog över henne och hon fick mindre pellets och mer grönsaker var hon inte längre galen så fort hon hörde att man kom med maten. Då fick hon i sig alla ämnen hon behöve utan att behöva vara hungrig hela tiden.
Kan lägga till att hon varken gick upp eller ner i vikten.
/ Melanie
Mina kaniner får både hö, pellets… grönsaker får dom då och då!;) dom klarar sig utan men dom blir såklart väldigt glada när dom får en morot/äpple bit och mummsa på!
Min kanin älskar grönsaker så han får en några persiljablad varje dag eller nån annan sort grönsak!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
Jag vet kaniner som bara får vatten och hö. En av dem klarar sig väldigt bra, medans den andra är väldigt smal :/ Så det är nog från kanin till kanin om dom ska ha foder och grönsaker.
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#11 Det stämmer väldigt bra! Kaniner är strikta gräsätare och ska alltså egentligen inte äta massa grönsaker och frukt. Pellets är inte heller naturlig föda, men bra i liten mängd för att kaninen ska få i sig alla näringsämnen och mineraler. Men annars som jag sa hö, bladgrönt/örter och grenar.