Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 954 ggr
[PiercedNymphaea]
0

Smal/mager

Jag tycker att min kanin börjar bli lite mager, fast jag vet i och för sig inte hur smal en kanin är när den börjar bli mager, men jag känner ryggraden ganska väl när jag klappar henne. Hon äter mest hö för pellets blev hon överviktig av så jag tog bort det, det var riktig kaninpellets och ingen blandning som man köper i hemköp. Ska jag införa pellets igen eller räcker det med saltsten, hö och grönsaker? Jag ger henne fullkorns-knäckemacka ibland också.

Zvintos
0

Hur stor mängd pellets fick hon tidigare och av vilken sort?

Fridaaaa
0

Saltsten är inte bra, kan ju urinsten och njurproblem.
Du kan ju ge lite pellets igen, bara några msk :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[PiercedNymphaea]
0

Hon fick pellets varje dag, exakt hur mycket vet jag inte, men hon åt det mer än hö vet jag. Vilken sort är svårt att säga för det är lösvikt i zooet där jag köpte det.

[PiercedNymphaea]
0

#2: Jag har hört att om man inte ger pellets så ska man ha saltsten och vice versa.

Fridaaaa
0

#4 Risken är bara att kaninen överdoserar saltstenen och leder då till problem.

[PiercedNymphaea]
0

#5: Okej, folk säger så olika saker om saltsten så svårt att veta vem man ska gå efter.

Zvintos
0

#5: Fast om kaninen inte får någon pellets alls, så måste den få i sig salt någonstans ifrån. Anledningen till att man inte rekommenderar saltsten är för att de flesta kaniner får pellets och det innehåller salt, vilket gör att överdosering är en risk med saltsten (dvs extra salt). Men får den ingen pellets så får den inte i sig salt på det viset heller.

[PiercedNymphaea]
0

#7: Precis det som jag har hört, hon hade ingen saltsten när hon åt pellets t.ex.

Fridaaaa
0

#7 Jo fast om dem gnagar/slickar mycket på saltsten även om dem inte får pellets, får dem ju i sig väldigt mycket salt.

Men hur får vilda kaniner i sig salt? Dem har ju inte pellets eller saltsten?

Zvintos
0

#9: De gör nog som många andra djur och ser till att hitta andra källor till salt. Vad exakt de äter, kan jag dock inte svara på.

Fridaaaa
0

#10 Okej för vora intressant att vetaGlad

[Cameliont]
0

Testa ge henne Bunny Basics T, ett magert pellets med högt fiberinnehåll. Vilda kaniner äter ex kalciumrika växter och får i sig mineraler den vägen. Men rent salt/saltsten är aldrig bra.

Fridaaaa
0

#12 Nej det var det jag hade läst med på många ställen att salsten aldrig är bra

Borgbackens
0

#12, OT, men vart finns Bunny Basics T att köpa? :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[PiercedNymphaea]
0

Jag tog upp henne nyss och hon är jättemager nu! Och hennes ögon rinner jättemycket, vad ska jag göra?? Jag baddade hennes ögon lite med kallt vatten på en pad men vet inte mer vad jag kan göra. Hon är bara 3 år, jag vill verkligen inte förlora henne!

Fridaaaa
0

Testa att avmaska henne, eller börja med pellets igen.

[PiercedNymphaea]
0

Hur avmaskar man? Går det att göra utan problem även om det inte skulle vara mask? Så att hon inte blir sämre..

Saeasco
0

Det är ganska vanligt att känna ryggraden på dem egentligen.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

[Cameliont]
0

#14 Finns ex på Foderbud.se, Zoomarknad.se mfl webbshoppar.