Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1481 ggr
matildak
0

övertalningsknep?

en tjej vill ha knep att övertala sin mamma på min blogg! jag skrev jätte mkt och ganska bra knep. sedan dampade datan och allt åkte bort! nu behöver jag hjälp för hon undrar om det inte skulle dyka upp snart! kan inte någon skriva ett sånt inlägg fast här så jag slipper sitta i en timme igen och skriva! :)

dermot
1

Hur menar du med övertalningsknep? Antar att du menar att h*n vill övertala sin mor om att skaffa kanin. Jag tycker inte att det är någon bra idé att tjata i alla fall. Men om h*n letar mycket fakta på nätet, redovisar vad h*n kan och på något sätt visar att h*n kan ta ansvar.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Kiyona
0

Att läsa på som #1 säger är alltid det bästa genom det visar man sitt intresse och att man kämpar för att få sig en liten kanin.

Kontakta i god tid en Uppfödare eller flera. hitta en ras du gillar och kan och kommer ta hand om. Sen hos en seriös uppfödare brukar man alltid ha i köpkontraktet att få lämmna tillbaka kaninen om det visar sig att familjen tröttnat eller att föräldrarna tycker att du missköter dig som ägare och inte följer föräldrars villkor att du får ha kvar kaninen. Sen om föeräldrarna vet att man kan lämna tillbaka den blir det en trygghet men jag lovar dig om allt skäöts som det ska vil dem inte lämna tillbaka den då det blir en del av familjen och ser sitt barn lära siog ta ansvar.

Man kan även hos många uppfödare hyra kanin eller bara vara fodervärd och kan tänka mig att många inte skulle tycka det var helt fel att få hjälp på kaningården. Om du får ett sådant tillfälle får du lära dig massvis och det tycker jag är bevis nog att man verkligen vill.

Sen får man tyvärr acceptera läget när ens föräldrar faktiskt står fast vid NEJ ALDRIG.

Det finns gott om tid att senare i livet skaffa sig en kanin. Några jätte jobbiga år men som sagt innan att hjälpa en uppfödare i närheten, tror du inte ska var så svårt då många har barn och jobb upptill och skulle bara tacka och buga för lite hjälp.

Lycka till med kaninhavande övertalningen!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

spacesheep
1

Tycker att det är fel att försöka tala in föräldrar i något de inte vill vara delaktiga i.Därför skulle jag om jag var du säga detta till tjejen, det är bättre att föra en öppen diskussion om det än att tjata och försöka övertala.

Ni som bor hos era föräldrar, särskilt vid lägre ålder måste förstå att ansvaret för djuret faktiskt ligger hos era föräldrar om något väl händer, och inte bara på er. Dessutom är det oftast föräldrarna som får stå för alla kostnader när det gäller djuren - veterinärbesök, mat, burar, tillbehör osv.

Det går inte att få sin vilja fram hela tiden, ni måste lyssna på de som faktiskt bestämmer också. Jag vet att de flesta vill ha en halv miljon djur, men man måste tänka logiskt också. Vad fungerar egentligen hemma - hur mycket plats har vi, pengar, tid? Det vet oftast de vuxna bäst, och det är därför ingen idé att tjata tills öronen trillar av.

Så istället för att tjata, och för att klaga för oss om att era föräldrar är "dumma" som inte låter er ha en hel farm - visa att ni är mogna att ha djur. Använd tiden för att läsa på, leta tillbehör och sådant på egen hand istället. Ni kommer ju till slut flytta hemifrån och då kan ni ha större kontroll över vilka djur ni kan ha.

Finns många åsikter om detta i tråden: http://kanin.ifokus.se/discussions/4ea1372c88f472701f001a9c-sluta-tjata-pa-foraldrar