Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1333 ggr
Wilmuut
0

Blivit biten - vad göra?

Igår hammnade min hankanin i bråk och har fått ett sår på sidan.

Det är ganska litet men väldigt djupt. I början såg man rätt ner i kroppen typ. Det ser väldigt "mörkt ut", dvs att det är mörkt, i början kom det blod, men slutade väldigt snabbt. Han verkar inte ha speciellt ont, för jag kan kolla och känna lite som jag vill, och han tycker det är helt okej. Han äter som vanligt och bajsar som vanligt.

Vad ska jag göra? Ska jag ringa veterinär, ska jag tvätta det, isf hur?

Tack på förhand!!

Lusthan
0

Tvätta med jodopax, använde jag på en kanin när jag varunder som fått en spik i bakbenet. Se till att hålla rent och tryck ut allt var som kan finnas i såret. Du kan göra egen koksaltlösning också att spruta i såret så snusk försvinner därifrån. Du kan nog hantera det själv om det inte är riktigt illa. Skulle jag göra i första hand.

Zvintos
0

Att det slutat blöda är i alla fall bra. Är det djupt sår kan det ju behöva sys. Jag skulle åtminstone ringt veterinär och rådfrågat. Tycker denne inte att du behöver åka in, så kan du ju få tips? på vad du kan göra hemma.

Wilmuut
0

Okej, (ursäkta min okunnighet) hur gör man koksaltlösning? ;)

Zvintos
0

#3: Om du googlar på det så lär du få upp vilka "mått" som gäller. Glad

Wilmuut
0

OKej, Tack! :)

Lusthan
0

Jag minns inte nu men googla koksaltlösning recept eller nått och kör p. Tänk bara på att du antagligen inte kan återanvända det, minns inte hur det var. Jag gjorde nytt till varje gång jag använde det.

Wilmuut
0

Okej, nu ska jag fixa koksaltlösning, tack så jättemkt för tipsen. :)

zezagena
0

Det går precis lika bra med mild oparfymerad tvål (typ Lactacyd) och ljummet vtn Skrattande

Koksaltlösning - koka upp 2 dl vtn+½ tsk salt (jodfritt el havsalt)

Nonu
0

# om det är ett väldigt djupt sår(sticksår) så kanske man inte får bort alla tvålrester, då är ju koksalt bättre så man slipper kemikalier i kaninen ;) hade det varit ett ytligt sår spelar det inte så stor roll.