Kastrering
Hej
Jag håller på och bygger en stor kaninhage som kommer att stå klar till sommaren, och har funderingar på att kastrera min hane och skaffa en honkompis till honom då. Han är nu 1 år och kommer alltså att vara 1,5 när han får flytta in i den stora hagen. Hur gammal ska honan vara för att det ska funka bäst, eller har det ingen betydelse? Fungerar det med en kaninunge och min 1,5-åring?
Tack för svar.
Kan säga att det inte alltid fungerar att ha två kaniner ihop. Har för tillfället en kastrerad hane och en hona ihop, de har varit toppenkompisar i över ett år (mor + son) men nu fungerar det inte alls.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Se till att det har gått några veckor efter kastreringen innan du sätter ihop honom med en hona, spermierna lever kvar längre än man tror!
Unge eller vuxen, kan funka båda två eftersom det till stor del beror på personlighet. Om du inte vill ha kaninerna i varsin bur bör du ta honan på prov tills du ser att det funkar.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tack för svaren.
Ja, att det kanske inte funkar är jag medveten om, men finns det möjlighet att ha en hona på prov från en uppfödare? Går de med på det?
#11 Det beror helt på uppfödaren! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag har ju tid att kolla med olika uppfödare. Att ha henna på prov är ju en väldigt bra idé, även om det vore väldigt svårt att behöva lämna tillbaka en kaningoding :)
Jag skulle tror att en seriös uppfödare går med på öppet köp, så länge kaninen kommer tillbaka i samma skick. Dvs att den inte blir skadad eller sjuk under tiden den bor hos dig.
Tycker du tänker helt rätt med stor Hage och kaninkompis!
#15 Åh vad snällt sagt, tack!
Jag ska ju ha Bamse och Myran tillsammans är det tänkt, så vi får hålla tummarna för varandra. Hoppas hoppas hoppas de gillar varandra.
Ja det får vi hoppas *håller tummarna* :)