Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 1091 ggr
Kiyona
1

Snöfalls Kullplaner&Funderingar inför 2012

Snöfalls Lejonhuvade dvärgvädurar fick sin första kull i maj 2011. Detta mellan Hagabergs Willbur (utan stamtavla, Duktigt hoppkanin som tävlas)

Och Turbolyckans Zoe "Leslie" (Utan stamtavla, Hoppar som en galning men alödrig tävlat) de fick tillsammans 2 underbara små fluffar lugna , hanterbara med bus och fart i och ett sinne för att upptäcka, framåt ialla situationer.

Snöfalls Hachii är på G och skall tävlas och är helt underbar! Hans syster skall börja hoppas och se om även hon kan besitta talang som hoppkanin. Detta var en lyckad kull! Tyvärr blir det antagligen ingen hoppkull/kelkull i år då största last skall satsas på mina viltgula flickor!

Jag skriveer här för att synas och visa vad jag håller på med, förhoppningsvis hittar man intresserade, andra uppfödare som intresserar sig av samma ras eller samma färg, ett samarbete?

Jag och min nystartade uppfödning behöver synas inför kullplanerna 2012!

Här kommer bli två viltgula kullar 2012 och detta är min start, min stora satsning att börja i rätt ände för att någongång överhuvudtaget få ordning på färgen viltgul.

Mina honor:

Backsippans Kiara & Mystiquas Midvinter Sol Skall båda träffa varsin pojke uppe på Koppartorps uppfödning. Här finner man enbart färgen Viltgul. Att träffa denne uppfödare kommer bli ett stort nöje och få se hurpass en viltgul kanin ser ut och kläm och känn på dvärgvädurarna hon sålänge arbetat med. Ur dessa två kullar skall 1unge från varje sparas. Hona + Hane för att sedan korspara dessa kommande avelssäsong 2013.

Resten av avkommorna letar redan efter kärleksfulla hem! De kommer säljas med stamtavla eller H-bevis. Intresserar Avel dig? Gillar du rasen? Står du på trösklen och vill föda upp? Är rasen och/eller färgen något du vill satsa på Pip till du behövs!

Är hoppning något för dig så säg detta, vad du än söker hos en kanin så kollar vi vilken kanin som passar dig bäst.

Förväntningar?

Många,

men kunskap om förväntningarna till dem för få! Men lägger upp vad jag tror, förväntar mig vill ha och har att arbeta med i x antal år. :)

Soppas Solie får till största delen bebisar med man och mors öron&ansikte. Sotningen på Solie hopppas jag inte ärvs så där är ungar med mer sotning än hon själv, Solie har i övrigt i mina ögon en välskapt viltgul färg med såpass lite sotning att man kan vända blicken på partier utan sotningar, skuggningar, dessa är svåra att bli av med vi har räknat en 10-15år innan snöfalls uppfödning får fram en korrekt viltgul lejonhuvad dvärgvädur bland avkommorna….

Hos Kiara har vi ett fint lejon med praktfull man och underbart temprament men blå anlagen! Sotningarna/skuggningarna ligger som en fillt med hål i över kroppen på henne och att zobel ligger tätt intill syns! Hon är ej ställd än pga min mors bortgång men hoppas på kvävum i blekinge. I Kiaras kull vill jag se hennes lugn, hennes lekfulla temprament som bara skriker uppmärksamhet och har inga större hopp i färgen mer än att arbetat igenom 1 generations längre bort från blå-anlagen! Förhoppningsvis någon liten med större man.

Manen kommer bli jobbig att avla in gång på gång då blå anlagen kommer på köpet. Man vill mycket!

Om någon orkat läsa skriv en liten kommentar så blir jag glad oh vet att du läst Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar och att just du har den meningen i huvudet ;)

Min hemsida är antagligen nere då pengar till denne saknas men min uppfödning föddes idag på facebook.com! Finns inte mycket, men bilder på mina kaniner finns tillgängliga och bilder på kull 1 kommer innan helgen tar slut!

Önska mig lycka till!

Vill du prata kaniner, Avel, färg&genetik så hoppa högt ;)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **