Hur ofta motioneras era kaniner?
Hur ofta motinerar ni era kaniner? Mina får komma ut i Hage eller sele minst en gång i veckan men oftast 2 gånger i veckan får dom komma ut :) Men dom har ganska stor bur också 200x60x60 och dom bor tillsammans :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
I hagen får de komma ut varje dag. Ville får springa löst på gräsmattan medan de andra är i hagen.
De har ganska rymliga burar de också men de har så mycket energi så det är ett måste att de får komma ut några timmar varje dag ^^
Mina motionerar dygnet runt när de känner för det, frigående innekaniner.
Minst en timme rastgård varje dag, för var & en. Om inte vädret sätter stopp då :)
Brukar också gå ut på prommenader etc. i sele :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
cirka 4 gånger i veckan, har ut de i hagen 4 gånger i veckan. Men har de ute i selen och hoppar också, åtminstone 1 gång i veckan hoppar jag, ibland två. Och så har jag ut dem i selen också! ^^
I give you all my love, rabbits...<3
Jag brukar gå skogsturer med kaninerna ibland också. Då blir det egentid och de uppskattar det så mycket! (jag och en kanin)
Mina kaniner kommer ut varje dag från ca 10-11.00 fram tills det blir mörkt. :) Det är viktigt för mig så länge det inte regnar eller är storm :P
Dom kommer aldrig ut i sele. men släpps lös på tomten en kort stund då jag fotograferar :) sällan dock, bara när vädret är riktigt fint.
Sture är frigående så han motionerar sig själv men det händer då och då att han får komma ut och springa på gräset. Där springer han också fritt då han inte kommer någonvart där heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mina är frigående inomhus, och får även vara ute varje dag, hur mycket/lite de vill. (utom på natten). Mina är inte så förtjusta i att gå ut i sele, så det händer inte speciellt ofta.
Mina kaniner är ute varje dag i 5-6 timmar, på vintern något kortare stunder 
Varje dag. Vem vill sitta instängd i en bur en hel dag liksom? :)
Drygt 8 timmar varje helg…
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#14 Inget på vardagarna? 
#15. Nej, hinner inte. Inte nu när det är kallt. Och har läxor varje dag. Tar kanske ut den lilla som man kan bära lite i hagen. Men tyvärr inte henne man inte kan bära. Ska göra det när jag har fått transportburen…
#16 nu vill jag INTE starta några argument eller liknande. Men skulle bara vilja påpeka att om man har och äger kaniner är det ens EGET ANSVAR att kaninerna får den Motion, vård, kärlek och mat dem behöver. Jag tycker inte man kan skylla på läxor då, jag kan förstå att man kan ha mycket i skolan ibland men inte hela tiden, nån gång borde du ju ha lite mindre och hinna ta ut dem en stund iallafall. Och ursäkten att det är kallt är en av dem värsta jag har hört, hade du inte räknat med att det skulle bli kallt nnu till vintern? eller hade du inte räknat med att kaninerna skulle leva mer än ett halvår? asså shit förlåt om jag är anklagande , men dethär gör mig riktigt upprörd och irriterad… Och hon som det "inte går att bära" jag kan förstå om det är en stor kanin men inte annars. Antagligen spenderar du för lite tid med henne så hon inte kanske kan känna sig trygg hos dig=sprattlar ev. bits osv. Ta dig tid till dina kaniner !!
Mvh Alice och Morpen :)
#17 Håller med. Jag går i åttan och har aldrig haft så här mycket i skolan och läxor. Tränar dessutom gympa 10 timmar i veckan. Men kaninerna går alltid först och dom har rätta att vara ute varje dag tycker jag. Visst det händer att alla inte kommer ut varje dag när jag slutar skolan halv fyra och har träning fem.
Har man en Hage kan man ju sätta kaninen i den och göra läxor så länge? Eller? Så gör jag i alla fall. Jag har 4 hagar och sätter kaninerna i dom så får dom sköta sig själva. Då kan man bara kolla till dom då och då eller om man är rädd att dom smiter så är det ju bara att sitta ute och göra läxor.
#16 Det är inget bra argument?! När jag gick gymnasiet var jag borta 12 timmar/dag men tog mig tid till mina kaniner så dem fick vara ute en stund var dag
Aja man hinner ta ut sina kaniner om man vill och försöker iaf…
håller med #17 & #18
Jag går också i skolan och visst jag har mycke läxor (ibland), konfa-läsning & ridning men mina kaniner är mitt allt och de motioneras så ofta det bara går. (VIlket kan bli VÄLDIGT mycke). Jag hittar på allt från att bara vara i rasthagen till att gå promenader och att hopa.
#16, det är faktiskst OANSVARIGT att inte behandla djur, även kaniner på ett bra sätt. Inte för att göra påhopp eller så men det är nästan så man blir gråtfärdig över sådana människor!!
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag har 15 kaniner och mina kommer ut varje dag, någon gång ibland kan det hända att de inte får komma ut en dag men min filosofi är att de ska få komma ut varje dag i antingen kompostgallerhagarna, sele eller skutta i kaninhuset. Jag har sju stycken stora kompostgallerhagar hagar idag som kaninerna får dela på, minst en timme ska varje kanin få komma ut här hemma, dock brukar det bli mycket mer. ;)
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
#23 glädjer mig att höra (läsa) :D Dina kaniner måste vara i himmelsriket :'')
/ Cornelia Andersson,
#17, 18 och 20.
Jag vet. Och jag är väldigt ledsen över det att de inte får vara ute mer. Men jag har inte det speciellt lätt i skolan. Och måste plugga massor för att det ska fastna. Nu har jag haft typ 2 prov i veckan varje vecka. Och nej, jag har inget bra argument för att de inte ska vara ute flera ggr i veckan. Men det bor minst 5 katter här som kommer förbi. Det har hänt 1 gång innan och Dipsie satt bara i hagen i kanske 30 minuter utan att röra sig och bara stirrade. Har typ köpt en transportbur från en tjej här på KIF och hon bor i Götet. Efter lovet kommer jag få den på posten. Då tänker jag ta ut de båda varje dag, förutom onsdagar då jag rider. Dipsie kan man inte bära. Det kan man med Poonou så hon brukar få vara ute lite oftare än Dips. Jag kan inte bära en innebur fram och tillbaka till hagen varje dag (de är i garaget). Dipsie skulle passa som en utekanin som hade fri tillgång till hagen dygnet runt (kanske inte natten då) efter att ha bott i en 60x30x30 bur sedan hon köptes från djuraffär.
#24 Tack så mycket! :)
Dock skulle jag vilja att de fick komma ut mera, spånar på hur jag ska lösa det med stora rasthagar till varje kanin som de inte kan gräva sig ur eller hoppa ur, vågar inte lämna dem själva när de är i kompostgallerhagarna. Skulle vilja ha 15 stycken helt säkra rasthagar på minst ca 7x3 meter… En dröm!
#25 Vad ska du med transport till?
Alla kaniner går att bära om man tränar dem. Varför skulle inte din ena göra det?
Nej inget bra argument det heller
#26 varsågod :)
har också kompostgallerhagar med typ 14 galler hehe som tur är, så är ej mina HERMELINKANINER några rymare ;) Hehe värre med min löwis tjej ;) (Dvärgteddy)
/ Cornelia Andersson,
#28 Vissa av mina brukar försöka hoppa över så vågar inte lämna dem… Blir knäpp på dem ibland. ;)
Min största Hage är på 18 galler om jag kommer ihåg rätt, de andra är på ca 15 galler. :)
Mina sällskapskaniner är frigående i mitt rum (men dörren hålls öppen så honan går ut på balkongen och tar lite frisk luft eller rejsar runt i vardagsrummet när hon känner för det, hanen håller sig dock inom sitt "revir"). Här har de kartonger, tunnlar, hyllor, tidningspapper att gräva i, pinnar etc, så de brukar hålla sig sysselsatta. Några gånger i veckan får de även komma ut och skutta i sele, beroende på vädret.
Unghanen bor i en bur på ca 1kvm vid stallet där hans uppfödare/min vän har sina kaniner, så han får komma ut och skutta när jag är där (är vid stallet så gott som varje dag), antingen i sele eller lös i en tom hästbox eller liknande. I somras under betesperioden lät vi kaninerna springa av sig lösa i en stor hästhage, men nu går det hästar i den igen. Kaninhage skall fixas :-) Han hopptränas också inför kommande års tävlingar, men det ser jag mer som enskild träning än vardagsmotion.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#19 Vrf inte daglig utevistelse? :P
#25 Jag bor i ett bostadsområde där jäätte många har katter, jag har mina kaniner ute i kompostgallerhagar utan tak eller botten, aldrig sett en katt varit i närheten eller ens varit intresserad av kaninerna.
Alltså jag förstår inte men 80 % av alla er verkar bara kunna ta ut kaninerna efter skolan och under helger, vrf tar ni inte ut djuren på morgonen? Ordna rymningssäkra hagar.
Jag har den turen att det alltid är någon hemma, så mina föräldrar tar ut mina kaniner på förmiddagen om inte jag har sovmorgon. Så dom är ute hela dagarna. Vi har 8 kaniner här hemma, ett tag hade vi 11 och vi har en varsin Hage åt alla kaniner, inte "turas om hagar" med enbart en timme om dagen?! Det är sjukt lite, herregud 23 timmar instängd i en bur sedan en timme ute? Pfft. Nej inget "himmelsrike" eller "drömhem" åt en kanin bara för att den får komma ut "en timme om dagen".
Detta är riktat till framförallt #17, #18, #20 och hur ni beter er mot Dipsie'n'Poo . Utgå inte från att alla andra har exakt samma förutsättningar som du själv. Det gäller det mesta i livet, även hur man tar hand om sina djur. Efter det som står i den här tråden är ingen av kaninerna vanvårdade, de "tas bara inte om hand som ni skulle gjort".
#17 och #22 Om ni nu inte vill "starta argument" eller "göra påhopp", så låt bli att göra det då. Ni vet mycket väl att det var precis vad ni gjorde. Det finns inget som #16 skriver som antyder att hon är oansvarig eller att kaninerna inte blir omhändertagna på ett bra sätt.
Om nu #25 tar ut kaninerna många timmar på helgerna och löser problemet att ta ut en av kaninerna med hjälp av en transportbur - Vad är problemet? Visst, du hade inte gjort på det sättet, men det är väll ganska irrelevant hur du hade gjort? Förresten tar det tid att träna djur, och undertiden kan man behöva hjälpmedel.
#31 Du säger själv att du har turen att någon alltid är hemma och därmed kan hjälpa dig med dina djur. Anta för några sekunder att du inte hade den hjälpen. Hade det fortfarande varit så enkelt?
Det finns massor av aspekter att ta hänsyn till när man gör val i livet, och ingen här inne vet precis hur någon annan har det.
34# Tack :) Det är pappa som har byggt den, ska försöka ta ut mina kaniner oftare nu börjar det bli lite bättre väder :)
Vill ju inte ta ut dom när det blåser då kanske dom flyger i väg :P
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#35 Nej i storm är det kanske inte så bra att ta ut dem :) Eller i värsta ösregnet:P
Ca 8-9 timar per dag
Hälsningar Lurvas11
Jag står för det jag skrivit och tycker som #39. Dessutom, hade ni velat vara inne i en bur hela tiden bara för att din ägare har läxor??
/ Cornelia Andersson,
#25 Om du har svårt att få tid till att rasta dina kaniner varje dag så kanske du i alla fall skulle kunna fixa jättestora burar med hagar till dom? Antar att ni inte har bilar i garaget (för det är jättefarligt att ha så). Då borde det alltså finnas gott om utrymme att fixa säkra permanenta hagar till kaninerna så de kan välja att motionera precis när de känner för det.
Kompostgaller är billigt och går att bygga säkra hagar av med buntband. Sedan köper du billiga tunnlar på ÖoB eller Rusta, plockar in grenar och annan rolig miljöberikning så kan kaninerna sysselsätta sig själva.
Jag förstår att din ena kanin kan vara svår att bära, det är den som blivit väldigt misskött tidigare va? Inte ditt fel, men du kan ge dina kaniner ett jättebra och stimulerande liv med stort utrymme i alla fall.
Mina kaniner är ute varje dag, varje dag blir olika länge. På vintern får dom inte komma ut alls, utan dom får springa runt i huset istället :) (innekaniner) Provade förra vintern o ha dom ute en stund, uppskattades inte alls :P
Sen brukar jag alltid ha dom med mig när jag gör läxor i köket så dom får springa där, (inte samtidigt då) eller när vi äter middag, då får iaf en av dom vara med :)
Alla kaniner får vara ute ca 6 timmar varje dag :)
antingen är dom i hagarna, springer i sele eller lösa i trädgården.
Mina långöron kommer ut nästan varje dag :) Pendlar till skolan och i och med det kommer jag hem ganska sent. Dock brukar jag hinna "slänga ut" några. Har även turen att ha en så snäll lillasyster som brukar fixa och greja med kaninerna så de får komma ut :) Guld värt!
Mår bara dåligt när stackarna får tillbringa en heldag i buren, men då brukar jag också försöka stoppa in grejer som de kan sysselsätta sig med.
Frigående inne, så 50 kvm att springa på dygnet runt. Kommer ut i sele alla de dagar vädret tillåter, annars kan man kolla läget på balkongen :)
Jag har två stora burar som är som kombinerade rasthagar med vanliga burar.
Den stora är 3x1,5 m och den andra är 1 x 1,5. Så där får de springa av sig ordentligt ;).
Jag försöker ta ut dem i sele och koppel minst fyra gånger i veckan och hoppa en gång i veckan.
Coccos brukar även få springa lös i flera timmar på helgerna när jag är ute med dem.
Bilden är av Coccos bur alltså den mindre, fast bilden är ganska dålig ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#32 Man ska inte ha djur om man inte kan ta hand om dom fullt ut. Jag trappade ner på mina kaniner från 7 till 2 när jag saknade den hjälpen för att enklare kunna sköta allt själv. Ex. man skaffar inte hund om man inte har möjlighet att ta ut dom tillräckligt ofta, man skaffar inte häst om man inte har den yta som krävs eller den tid som behövs (ex. ta ut och in varje kväll) istället lämnar man hunden på dagis eller dagmatte och hästen på inhyrt stall som sköter in- och utsläpp. Klart kaniner ska ha samma möjligheter även om dom är mindre djur enligt min åsikt.
Och ja jag skulla lösa situationen genom att snickra ihop rymningssäkra hagar och ta ut kaninerna på morgonen eller lunchen och ta in dom på kvällen när jag är hemma.
#47 håller med. Bara för att de är mindre på ursidan så ärde faktiskt lika på insidan..
/ Cornelia Andersson,
Jag har en bur som står i en rasthage. Så på helgerna öppnar jag till dom på morgonen och stänger typ kl.19.00. På vardagar så öppnar jag när jag kommer hem från skolan. Då kan dom gå in och ut när dom vill.
Mina är ute hela dagarna, 7 dagar i veckan. Degår ute i rymningssäkra hagar när jag är i skolan och när jag kommer hem går de ca 2 timmar i en stor kompostgaller Hage på 30 galler. Har ingen bättre bild på den här datorn. De går även i sele någon gång i veckan. Vill bara säga att jag har otroligt mycket i skolan, vi har haft 4 prov en gång på en vecka + alla andra läxor. Sen har jag 3 hästar, 8 tillhör familjen, hjälper ju till med alla. Jag har nästan aldrig tid för kompisar, förutom dom som rider - kan ju kombinera intresset då. Jag har alltså 6 kaniner och om vädret inte tillåter får de massor av grenar, tunnlar, stenar, jord osv att aktivera sig med!
Har en Hage på 700x200 cm där det går fyra honor och så har jag en Hage på 250x250 som det går två honor på och så har jag en Hage på 300x100 som min avelshane bor på. I dom burarna bor dom året runt, dygnet runt. Ska måla dom nästa år och fixa annat tak till dom innan vintern då pressening inte håller för mycket snö och vatten.
Har även 100x100 burar till dom kaninerna som är till salu bor i (två honor och tre hanar)
Kaninerna kommer ut i sele några dagar i veckan, främst på helger då jag har mest tid.
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com