Marsvin och kanin?
Ja det är precis vad jag undrar! Går det att ha en kanin och ett marsvin tillsammans? I samma bur. Jag har en liten dvärgvädurs hona på två och ett halvt år.
Och då vill jag självklart samtidigt fråga vilket kön på marsvinet som skulle vara bäst.
Tack på förhand :)
Många säger att de går absolut inte och de talar inte samma språk etc etc. Jag har sett flera kaniner och marsvin som trivs prima ihop, sover tillsammans och verkar som bra kompisar.
De viktiga är att du måste ha 2 marsvin eftersom dom är flockdjur och måste ha en kompis av samma sort. Sen är de ju aldrig en garanti att de fungerar, så du får vara beredd att sära på dem om de inte funkar.
Marsvin ska alltid ha sällskap av andra marsvin, så i så fall får du köpa två.
Jag har 2 marsvin som jag haft tillsammans med olika kaniner. Med ungar har det funkat kanon, men när jag har försökt sätta ihop dem med vuxna kaniner så har de blivit bitna. Kaninerna alltså. ;)
Djuraffären jag var till härom dagen hade marsvin tillsammans med kaniner, funkade prima för dem gosade och hade sig. Men som ovan redan sagt får man tänka på att ha två marsvin, sen är det kanske lättare att sätta ihop dem om dem är ungar isåfall.
Jag tillhör de som tycker det är otroligt fel och för riskabelt att ha marsvin tillsammans.
De är inte samma art, kommer inte från samma ställe, har olika behov och förstår inte varandra. Det de kan få av varandra är närhet med detta får dem på ett bättre sätt av en människa eller någon av samma art.
De kan skada varandra ordentligt! Speciellt då kaninen, då den är större och starkare.
Kaniner har en perhörd styrka i sina bakben och om marsvinet skulle få sig en spark kan den med stor sannolikhet dö, eller bli ordentligt skadad.
Detta behöver inte ske bara för att de inte gillar varandra utan de kan vara bästa kompisar, men ett glädjeskutt från kaninens sida kan vara dödligt. Och då spelar det ingen roll hur mycket de tycker om varandra.
Sedan är det lag på aatt marsvin ska vara två och då kommer ju marsvinen garanterat ha större glädje utan varandra än kaninen.
Jag är helt emot det.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#4 Har du någonsin sett en kanin sparkas? De tar nog till tänderna i stället. ;)
I övrigt håller jag, i princip, med dig. Det har dock gått bättre än jag trodde för mig. Min marsvinshona funkar super med kanin, hanen är för dominant. Så med rätt individer borde det gå kalasbra.
#5; Jag menar ju inte sparkar så som hästar sparkar. Kanske var lite otydlig..
Jag menar ex. när de hoppar upp på hustaket och länger ut lite extra, eller när de gör ett glädjeskutt, eller när de hoppar ett vanligt skutt men sparkar lite extra.
Då slutar det väldigt olyckligt om marsvinet råkar befinna sig för nära.
Har du bara ett marsvin då?
Som jag skrev ovan tror jag säkert de gillar närheten. Men eftersom marsvin ska bo två föredrar de helt säkert varandra framför kaninen.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag hade min kaninhona tillsammans med mina två marsvinshanar i ca en vecka. Min hane hade rymt in till henne så var orolig att hon var dräkig. 6mån och det var mitt i december. Tog ett tag innan jag fick tag i en bur så tänkte att hon kunde bo hos dem så länge. Det var inge problem alls. Dem fick varsin matskål och vattenskål. Det var ju inte så att dem sov tillsammans eller gosade men det gick bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Marsvin är ju flockdjur så isåfall ska du ha 2 marsvin och 1 kanin.
Men tänk på att ha bra med utrymme i buren och att ha minst 2 hus i allafall de blir rädda så kan de gå in i huset :)
och var berädd på att de kan behöva säras på :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Nej man ska inte ha marsvin och kanin boendes permanent tillsammans
- Kanin och marsvin pratar inte samma språk
- Marsvin ska ha massa c-vitaminrika grönsaker varje dag, vilket inte kaniner ska äta för mycket av (t.ex vitkål osv i stor mängd till kanin är ej bra)
- Marsvin måste bo minst 2 st: 2 honor, 2 hanar eller 1 kastrerad hane med hona.
- Kaninen kan råka sparka marsvinen utan att mena det.
Så nej inte permanent nej.
Mina träffas ibland i Hage, på jättestor yta, gör ingenting men dem ska inte bo helt och hållet tillsammans.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Lyssna inte på djuraffären.
Marsvinhonor kan släppas ihop stort sätt vilken ålder som helst, hanar däremot kan vara svårare, där är det bättre med 2 ungar eller en vuxen + unge.
Hanar kräver i regel (för det mesta) mer yta än honorna för att hålla sams
Jag är absolut emot det! Visst det kan funka och många har säkert erfarneheter om att det funkar, men jag skulle aldrig riskera det! Som nämnts tidigare spelar det ingen som helst roll om kaninen är världens snällaste om den ex. blir rädd, det kan man aldrig förebygga. Tänk om din kanin råkar skada marsvinet? Dessutom har de inte samma bakterier i tarmfloran vilket gör att marsvinet kan bli sjukt av bakterier som finns i kaninens bajs.
Tror att ni blir lyckligare om du bara umgås mer med din kanin. Kanske ska du överväga att ha den frigående/mer lös inomhus så får den mycket mer sällskap av dig och mer utlopp för sin energi :)
Finns en betydlig risk att kaninen ej accept marsvinet o gör den illa som precis som ovan skrivit..
För många år sedan skaffade jag en marsvinshanunge som sällskap till vår hermelinrextös, hon var då över 3 år..o det gick fint ( skulle få lämna igen killen till djuraffären om det ej funkade). Hon bara älskade honom från första stund, hon nästan hade honom som sin unge o han blev aldrig skadad. Han blev sen nästan lika stor som henne. De fick nästan 4 år tsm 
#12 Vet att det inte är en stor risk men ändå inte en risk jag skulle ta…
#Som sagt, det är inget som säger att de kommer bli skadade men varför utsätta sina djur för den risken när de kan ha så mycket mer glädje av en artfrände?
Har aldrig sett en kanin som råkat sparka en annan, men jag kanske har konstiga kaniner…
När det gäller mina självklart två, och det stod i inläggen också marsvin, så har det som sagt varit marsvinet som bitit kaninen och inte tvärtom.
Kaniner bär NATURLIGT på bordetella i sina bihålor, kaniner blir ej sjuka av det MEN marsvin kan bli rossliga, få lunginflammationer och i värsta fall dö av det.
Källa: SVA (statens veterinärmedicinska anstalt)
#16 Det är väldigt sällan marsvin blir sjuka av det. Haft många marsvin men ingen som har blivit sjuk. Knappt hört ett enda marsvin som blivit sjuk av det. Men visst risken finns men den är minimal…
#16 Antar att du menar pasteurella?
#18 Skrev bordetella för att jag menar bordetella (bronchiseptica). :S
Men ja, pasteruella är också vanligt förekommande men finnns inte ALLTID på kanin.
#17 Det är bara vad de sa på SVA när jag ringde dit. Dessutom skrev jag _KAN_ och det är en onödig risk att ta, enligt mig.
#10 jag menade inte att man ska lyssna på någon djuraffär. Skrev att jag SÅG kanin tillsammans med marsvin och dem funkade bra tillsammans. Har inte yttrat mig vad jag tkr eller tänker om det överhuvudtaget.
#20 Förlåt mig då att jag tolkade det så. Du behöver inte bli sur.
Sudda sudda sudda sudda bort din sura min, munnen den ska skratta å va glad, munnen den ska sjunga tralla-laaaaa
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Finns ingenting att vara sur över? haha, jag rättade dig bara. Fast du kanske tolkar mig som sur för att jag inte använde smiley? :p
#23 nog bättre om man skriver smeylisar ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
i djur affärer lever kaniner och marsvin ofta i hopppp :)
Mvh Stephanie
Medarbetare på Cockerspaniel.ifokus
#25 Ja fast det är fel. Väldigt många djuraffärer har fel, just därför ska man inte lyssna på dem alls.
nej för en marsvin kan äta kaninens bajs okh bli sjuk
#27 Nej det är inte sant
jo det jorde min kanin o marsvin och marsvinet börja blöda i örat o dog sen
#29 Det hade inte med det att göra. Det kan jag garantera.
#30 Håller med dig det måste ha varit något annat.
Jag har heller aldrig hört om något marsvin som blivit sjukt. Verkar vara VÄLDIGT sällan.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Det finns oändligt många tvister om hur det ska och inte ska vara. Så länge individerna mår bra och inte skadas så ser jag inget fel med att ha två marsvin och en kanin tillsammans.
Nej visst, de pratar inte samma "språk", men hur har det att göra med hur pass bra de kommer överens? Man flippar väl inte ut och skadar en annan människa, för att två människor från olika världsdelar sätts i samma rum. Jag vet, jag vet… Man ska inte jämföra djur med människor i alla lägen, men samtidigt så talar jag varken för eller mot alla.
Vad jag menar är att, om kaninen och marsvinen kommer bra överens, har gott om plats och har varsin skål och hörna, så kan jag inte se felet som andra verkar se.
Nu menar jag verkligen inte att man medvetet ska låta marsvinen gå med kaninen om de skadar varandra. Men man måste ju få pröva. Funkar det inte, funkar det inte. That's it!
Vet många marsvin och kaniner som är bästa vänner!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag skulle aldrig riskera att ha dem tillsammans. Visst risken för att marsvinen blir sjuka av bakterierna kaninen bär på är minimal men varför chansa? Sen finns risken också att om kaninen känner sig trängd att den sparkar till marsvinet (ja, jag har hört detta hända i flera fall) Samma där, onödigt att chansa. Lika enkelt att ha två burar brevid varandra, en med två marsvin och en med kaninen om man absolut vill ha båda sorterna :)
#32 kunde inte sagt det bättre själv! håller helt med dig. :)
#32 Fast marsvin måste ju gå med minst 1 annat marsvin också, vilket betyder att ska man ha 2 marsvin & 1 kanin tillsammans måste man ha en väldigt stor bur, och hur många har plats med det inne? (marsvin måste bo inne vintertid, dem får inte vara där det är närmare nollan eller under).
#35 Jag skrev ju att de skulle gå minst två och två. Och det är ju upp till var och en, om man har plats till så stor bur eller inte. Har man inte det, så kan man ju inte ha marsvin och kanin ihop. Eller hur? 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#36 Nej precis 

Jag fick in en kanin för ett par månader sedan som blivit djupt deprimerad av att bo med 3 marsvin. De var aldrig öppenbart dumma mot honom, men han vantrivdes. Slutade äta och bara satt i ett hörn. Nu bor han med en kanintjej och är hur lycklig som helst.
Eftersom man ska ha minst 2 marsvin så tror jag inte att det är jätteovanligt attde gaddar ihop sig eller fryser ut kaninen. De haar ju varandra och behöver inte kaninen som sällskap då.