Kanin iFokus

Kanin

Etikettmedlemspresentation
Läst 2497 ggr
handerot
0

Ny kanin...

Hej alla. Henrik heter jag och jag blev igår ägare av en liten dvärgvädurskanin på 9 veckor.

Min sambo och jag har diskuterat fram och tillbaka i nästan ett år (Jag har varit motsträvig då jag aldrig har haft nåt husdjur men min sambo har haft kaniner förr). Igår var vi iallafall i djuraffären och hade bestämt att vi skulle köpa en kanin. Vår fyraåriga son fick en riktig överraskning när vi frågade honom om han ville ha en kanin. Reaktionen var oslagbar: "Men om man ska ha en kanin så måste man ha nån som matar den, som klappar den, som gosar med den och som sköter den…" "Men Willo, det gör ju vi." "ÅH, Den får låna mina leksaker!!!" och så var det med den saken…

Nu känner jag att jag skulle behöva lite allmänna tips? om hur jag ska sköta om den lilla krabaten som Willo döpte till Stampe givetvis (Jag kallar den Solo eftersom vår hund ska heta Riff). Jag har kollat runt bland alla artiklar här och fått jättebra tips? på vad jag ska och inte ska mata honom med men alla tips? som ni kan ge mig är värdefulla eftersom jag aldrig har ägt någon kanin tidigare.

Lite info som kanske kan upplysa er: Stampe/Solo ska vara inomhuskanin så han får bara göra gästspel ute i trädgården då vädret är tillräckligt varmt så han inte fryser. Vi köpte grundkit (Bur, resebur, burspån, hö, torrfoder, vattenflaska, hus, mineralsten, matskål och framförallt kanin) i djuraffären. tips? på vad man mer kan ha i buren för att roa honom är väldigt välkommet. Han har verkat lite rädd, igår och idag, men jag antar att det beror på miljöombytet och alla nya intryck. Han har inte ätit så mycket torrfoder men han har gnagt lite på mineralstenen och när vi har gett honom äpple så har han slukat det ganska fort, gurka däremot gick inte.

Som sagt, alla tips? är välkomna eftersom jag är total nybörjare på detta.

Tack på förhand /Henrik

Fridaaaa
0

Ett tips/råd: Kasta mineralstenen/saltstenen:) Den behöver han inte ha. Det ger man mer till dräktiga/digivande honor. Andra kaniner behöver inte ha det för det ökar risken väldigt mycket med att dem kan få urinsten och njurproblem:)

Sedan ska kaniner ha fri tillgång till hö och nytt vatten varje dag.

Får jag fråga, hur stor buren är? För djuraffärer brukar tyvärr oftast sälja olagliga burar (som är försmå för kaniner).

Jag brukar låta nya kaniner som kommer till mig vara i fred i buren första 1-2 dygnen så att dem får bekanta sig med buren osv först.
Ska man ha kaninen lös i huset, se till att skydda alla sladdar och eluttag med sladdskydd eller liknande.

Det är vad jag kommer på nu.
Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

handerot
0

#1, tack för ditt snabba svar. :)

Buren är 120cm lång, 50cm bred och 50 cm hög. Jag hoppas verkligen att den inte är för liten för killen i djuraffären sa att det var en kaninbur och Solo delade en likadan bur med en annan kanin i djuraffären.

Jag trodde att mineralstenen var till för att de ska kunna slipa tänderna men för att han inte ska få njurskador så har jag tagit bort den nu…

Hö har han i buren och vattnet bytte jag i morse. Han satt faktiskt och mumsade på hö förut så nu vet jag att han inte är hungrig iallafall.

Tack så jättemycket för tipsen!

/Henrik

Fridaaaa
0

#2 Nej det är den inte, bra mått! :) Laglig mått är minst 100x50x50 så eran bur är över det :)

Ge grenar istället t.ex fruktträd, bättre för dem att gnaga på för att slipa när tänderna :) Och hö sliper lite tänderna med.

Lycka till! :=)

[sstorm]
0

Vad för foder harni köpt? kaniner ska ju hels inte äta lyx- eller gnagarblandning då de är för mycket socker i det för dem. Helst ska man ge dem Rabbit Royal eller någon slags pellets, som de finns många bra märken på. Vet inte vart ni bor men Marianne på Gnagarboden säljer mycket bra tillbehör och foder för kanin. www.gnagarboden.se kan du kika på :)

EDIT: de är både webshop och butik :)

handerot
0

#3, tack för tipsen!

#4, Vi köpte en påse i djuraffären som heter Dinner och som det står "Fullfoder för kanin" på. På innehållsförteckningen står det "Pellets, havre, korn, grönvete, valsade havreflarn, gräs, majs och majsflingor, johannesbröd, ärtflingor, vitaminkorn(Yucca), morotsflingor, bönflingor, torkade bananer, linfrö(Omega3), orangevete."

Det står ingenting om sockerhalt eller liknande. Märket är Dogman Professional.

Tack för tipset!

[sstorm]
0

#5 hmm, tror jag vet vilket foder de är. Jag skulle satsa på ett bättre foder men de ni har är så klart bättre än inget alls tills ni hittat ett bra :)

handerot
0

#6, Hur vet man vad som är bra foder och inte? Jag var inne och kikade på Gnagarboden.se och jämförde med Rabbit Royale och näringsvärdet är ganska lika varandra även om ingredienserna skiljer sig… :)

[sstorm]
0

#7 de är ofta dolt socker i fodret, och de som gör att jag "drar öronen åt mig" är att de innehåller massa hokus pokus som kaniner inte behöver. Dom skriver sällan rakt ut hur mkt socker de innehåller

[Cameliont]
0

Rabbit Royale är mycket bättre, satsa på det!

Ett jättebra tips? är att ni kaninsäkrar ett rum och låter kaninen skutta fritt där när han lärt sig att gå på låda (rumsren). Inte särskilt kul liv att sitta instängd i bur, men den kan funka bra som hans plats för mat, vatten, hö och toalåda.

Finns en hel del bra kaninleksaker på Gnagaboden.se som du redan kollat, finns mer på Djurmaxi.se och Teddytassen.se exempelvis. Kattunnlar är jättepoppis hemma hos oss, både att leka och mysa i.

Grattis till eran nya familjemedlem!

handerot
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8, tack för tipset.

#9, Hur lär man en kanin att gå på låda??? I övrigt så har vi ett rum som Willo har som lekrum där alla eluttag är pluggade och det inte finns några elkablar som han kan bita på (Solo alltså, inte Willo).

Lägger upp en bild på Stampe/Solo för allas beskådan… :)

CorneliaAndersson
0

Nawe vilken sötnos :)

Har inte läst de andras ''svar/tips'' så det ka hända att jag tar upp saker som de redan skrivit :P

1. Ingen saltsten behövs, den är för dräktiga honor eller för dom som ger di. :) (Det kan t.ex. få urinsten av det)

2. Minimum måtten på buren för kaniner som väger under 3kg är
L:100cm B:50cm H:50cm.

3. Kaniner ska ha fri tillgång till hö och rent vatten. De kan också behöva grenar från t.ex. frukt-träd. Ge ej grenar från björk då den utsändrar en sorts gift på vintern.

3. Ge gärna kaninen ett litet hus att krypa in i ifall den blir rädd för något. Gärna med lite halm i. Dels för att då blir det varmt och gosigt å dels för att vissa kaniner vässar tänderna med hjälp av halmen.

4. Tänk på hur mycket mat du ger din kanin per dag. De små raserna ska bara ha 0,5dl pellets per dag.

5. Om kaninen är långhårig så måste den ibland borstas. Jag borstar mina långhåriga 1-2 gånger i veckan. Annars blir det tovor som man ibland måste klippa bort och då blir pälsen ojämn.

Det var väll det som jag hade i huvet just nu ;) Hoppas jag har varit till hjälp :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Momiji]
0

Tennisbollar(eller bollar i allmänhet) tycker mina kaniner om. Även dessa är en stor hit. Finns att köpa i dom flesta djuraffärer tror jag Glad

Clariiz
1

Ang. Pellets kan jag tipsa om Djur & Naturs kanin och marsvin pellets. Det finns också bra sorter på granngården.
Den dogman påsen du har är inte bra alls, har sett den i affären ett par ggr. Satsa på en ren pellets istället, inga frön, majs eller liknande.

Oerhört söt liten krabat måste jag säga :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Cameliont]
0

#10 Kaniner är väldigt renliga av sig, burkaniner brukar själva välja ett hörn som de kissar/bajsar i då sätter man bara en låda där. Mina frigående innekaniner går på kattlådor och har lärt sig sig det själva i stort sett.

Händer det några olyckor sopar ihop och skurar bort kiss. Bra att lägga bajskluttarna i lådan så förstår han var det ska göras.

CorneliaAndersson
0

Angående det med städning, om kaninen gör sina behov i enliten låda (som finns att köpa i djuraffärer), så behöver man kanske bara städa en gång på 2 veckor annars är det en idé att städa buren 1-2 gånger i veckan :)

/ Cornelia Andersson,

handerot
0

Wow, tack allihop för alla svar, jättebra tips? för mig som nybörjare.

Angående borstning och sånt, ska man ha en speciell borste eller vad brukar ni använda?

Det är totalt nedslående att veta att man inte har ett bra foder. Han har inte rört torrfodret utan han sitter bara och knaprar hö plus några äpplebitar som jag inte kunde motstå att ge honom. Jag ska fixa en morotsallad till honom sen tror jag så han får lite variation.

[sstorm]
0
Gimbergsson
0

Eftersom att hö är basfödan för en kanin och foder bara är ett tillägg så kan du sluta ge honom det foder som är majs och allt  i eller i alla fall dra ner på det lite* tills ni köpt ett bra foder (utan torkade frukter, grönsaker etc) som är bra för honom. Hur gammal är han? För kaninungar ska ha tillgång till bra pellets för att kunna växa riktigt. Jag rekommenderar fodret Stampe som finns på granngården, det är dock ganska stora säckar men det är inte jättedyrt.

* Blandfoder (med frukt ect) är inte bra eftersom det innehåller mycket socker som gör kaninen fet och en kanin med fetma mår inte bra.

Satsa på att ge kaninen lite rent foder och några bitar morot, gurka, äpple i stället för blandningen. Det tycker kaninen ofta är godare! :)

Söt kanin förresten! :D

handerot
0

#18, han är cirka 9 veckor gammal. Han kom till djuraffären i fredags tydligen.

Han har käkat mängder med hö idag men torrfodret kommer jag att kasta eller nåt för jag blir mer och mer frustrerad över att det uppenbarligen är dåligt.

Senare ikväll ska jag ge honom morotsbitar, ett litet salladsblad och några bitar äpple. Vad kan man mer ge?

Hur ofta byter ni spån i buren?

Alone
0

#19 tänk också på att inte ge en grönsaker varje dag utan kanske 1 till 2 gånger i veckan, då det kan skapa gaser i magen och eftersom att kaniner varken kan rapa eller fisa så kan dom inte bli av med det så bra, och det i sin tur kan leda till att den blir sjuk :)

jag bytar allt spån minst en gång i veckan hos alla mina.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Zvintos
0

#19: Man kan ge en hel del. Sallad tillhör väl det man bör vara försiktig med för små kaniner, då det innehåller mycket vatten = kan göra kaninen dålig i magen. Bra grönsaker är mörkgröna, såsom ex spenat odyl. Detta innehåller mer fibrer. Sen kan man även ge örter, blommor etc. Alla typer av kål bör man tänka sig för då det är gasbildande.

Finns förresten en lista över vad för gott man kan ge sin kanin. Glad Samt en artikel med vad man bör undvika.

* Frukt, grönsaker och ätliga växter.
* Viktiga växter och örter.
* Kaninens föda.
* Godsaker till din kanin.
* Vad kaniner inte bör äta.

Gimbergsson
0

#19: Hö är bra för honom, så det är jättebra att han äter det! :) Och som #20 säger så ge honom grönsaker och sådant i måttliga mängder. Det viktigaste är att han har hö och friskt vatten jämt! :)

Jag byter spånet i "toaletten" varje dag och i hela buren en gång i veckan ungefär :)

[linneasandberg]
0

glöm inte att försäkra han ifall det skulle hända nått! :)

Du måste också klippa klorna på han, jag tycker det är lättast att klippa klorna på dem när dem ligger på rygg i knät. När du kollar på klon så är det en röd pulpa i klon, den ska du inte klippa i då gör det ont och blöder, Du ska klippa strax intill (inte jättenära) !!

Lycka till! tycker du har fått jättebra info här på sidan :)

Fridaaaa
0

#23 För nybörjare är det nog lättare att någon håller kaninen vid kloklippning eller har den i knäet, då dem lätt sprattlar osv som ungkaniner om dem inte är vana vid att ligga på rygg :)

[linneasandberg]
0

#24 jo det har du rätt med .. igen xD :D

Fridaaaa
0

#25 Alla tycker såklart olika om vad som är enklast Flört

handerot
0

Det är helt otroligt hur mycket hjälp jag har fått här idag. Jag är jättetacksam till er alla.

Just nu har Solo ätit ett blad babyspenat, tuggat lite på en morot och pellets samt gnagt i sig 18 kilo hö eller nåt. Han äter väldigt mycket hö. Matte har rensat ut hans bur på bajs så nu ligger han i en "nybäddad säng" och tar igen sig.

Återigen, ett stort tack till er allihop!

CorneliaAndersson
0

Vad mysigt han verkar ha det ;)

/ Cornelia Andersson,

handerot
0

#28, ja, han verkar vara en ganska lycklig kanin nu…

CorneliaAndersson
0

Kul :) Själv när jag är inne på Grizzly (en djuraffär i Kristianstad) så har de bra hand om sina djur, inte som vissa andra djuraffärer. Så finns det en URGULLIG kanin som jag e helt såld på x''D tyvärr är det ju ingen hermelin kanin ;/

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#30 Jag har med varit in på Grizzly i Kristiandstad.
Dock ger dem fel info som många andra djuraffärer gör men dem har fina välstädade burar. Dock går kaniner & marsvin blandat där.

CorneliaAndersson
0

Ahh men det är ju bättre än de här djuraffärerna där de slänger djuren i soptunnorna när de är sjua.. (finns en sån tråd här nånstans)

A jag vet att dom har det fast nu de senaste gångerna jag varit där så har kaniner, marsvin och hamstrar gått själva ;)

/ Cornelia Andersson,

handerot
0

#30, ja,  jag tror att vi hade ganska mycket tur att de fick in Solo precis när vi hade bestämt oss i princip. De hade en till som var brunare men vi ville ha "dammtussen i hörnet". Snacka om såld…

Fridaaaa
0

#32 Okej inte senaste gångerna jag har varit där, märkligt. Men gillar Kristiandstads Zoologiska bättre, praktiserade där i 4 veckor Glad

#33 Hehe roligt när man hittar en kanin man liksom "wow den vill jag ha", underbar känsla :)

CorneliaAndersson
0

#34 har bara varit där typ 2 gånger D:.. Säljer de kaninhinder förresten?? :P

/ Cornelia Andersson,