När dör dvärgvädurar?
Hejsan, jag har en jätte söt liten dvärgvädur som blir 3 nu i februari och jag undrar lite hur länge dvärgvädurar lever för jg har hört lite olika en del säger att dom lever till 4-5 åsåldern medans några säger att dom bli upp till 10 och jag vet inte riktigt vad jag ska tro.
Vet ni?
Med all kärlek //Lisi
En kanin kan nå en ålder på ca 12 år. Ca 8 är väl vanligast.
Tror dom blir ca 7-9 år, men jag är osäker.
Hälsningar Lurvas11
Det är olika.:P mellan 4-9 år tror jag :p
// Michis
Som sagt, väldigt olika. Om du tar väl hand om din kanin, ser till tänderna och ger den rätt foder, och, tror jag, "låter den vara ung" så kan den bli 10-12 år.. Man brukar säga, som föregående sagt, att delever i 7-9 år. Har en hona hemma som är 7 år och aldrig varit piggare!
Inte blir de bara 4-6 år inte. Det skulle väl vara undantag då..
Ungefär 7-12 år skulle jag säga, beroende på gener, bostad och skötsel.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Säger som #5.
Sen kan ju saker alltid hända, att kaninen blir sjuk, skadar sig eller annat, som gör att de inte hinner bli särskilt gamla. Har själv förlorat 2 dvärgvädurar innan 4 års ålder, men ena pga sjukdom och andra pga olycka (bruten rygg). Om då får dö av ålder, kan de bli riktigt gamla.

Mina har blivit 8-10 år gamla, undantag sjuka/skadade kaniner då. En frisk kanin som sköts rätt ska absolut inte bara bli några enstaka år gammal. Med andra ord, 3 är fortfarande ungt! :)
6-10 år är väll vanligast? Men dom kan bli äldre som förgående har sagt. ;)
Dvärgkaniner blir i regen 6-9 år gamla :) Det är vanligast och vissa kan till & med bli äldre, runt 10-11 år är inte ovanligt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack för alla svar. Vi får hoppas att min ninis blir en riktigt gammal och lycklig kanin! :)
Med all kärlek //Lisi