Burbygget påbörjas!
Jaa, nu är det bestämt, i morgon åker vi och köper hem det som behövs för det nya burbygget och sen är det bara tuta och köra *ler*
Så bra att mannen är ledig tills på fredag och kan jobba på med byggandet medan jag är på mitt. I kväll flyttar jag över Maximus och Nala till tillfälliga burar och monterar ner deras eftersom delar från dom burarna ska användas till den nya. Sen sätter vi igång och bygga i morgon! *Jippi*
Så här ser planen ut!
Vad rekomenderar ni att man behandlar buren med?
Vad kul :)
Måla botten (innuti) + 10-15cm på väggarna med kallasfalt, och så vita väggar + tak (om man vill det), då ser det större ut och ljust/luftigt och fräscht. Måla buren med någon färg utanför så träet håller, och måla på 10-20cm på benen med kallasfalt så håller det med regn, fukt och sånt som den står på.
#2 tror att buren ska stå i garage/källare om jag inte minns fel.
Vad roligt! Det blir säkert kanonbra! 
Det stämmer bra, buren kommer stå i vårt garage så den utsätts inte för regn och snö och sånt. Vi kommer inte ha några direkt väggar, baksidan kommer vara en hel skiva men annars är det bara nät. Också kommer det vara en skiva mellan de två övre burarna.
Jag har för mig att kallasfalt tar väldigt lång tid på sig att torka?
Vad kan man annars använda? Giftfri lack? Lackfärg? Står det emot ordentligt ifall de kissar utanför? (de har äntligen lärt sig gå på låda!)
OM man använder kallasfalt, ska man lacka eller så ovanpå det dÅ?
#4 När jag målade kallasfalt torkade den på 1 dag:) Man lackar inte ovanpå kallasfalten.
Frågan är ju hur mycket det kan tänkas gå åt? :/ det är ju alltså golvytorna (240 x 80) också nån cm på bakväggen som ska "målas"…
Jag målade med vanlig svart målarfärg i botten i mina burar. Funkar bra!

#6: De minsta burkarna kallasfalt är på en liter och det räcker gott och väl till en normalstor bur, två varv. Köpte senast på Beijer, tror den kostade runt 100-lappen.
jag hittade bara 10 L hink på Byggmax där vi kommer handla det övriga till buren… Den gick på nästan 300kr och det kändes lite saftigt… för så mycket kan det väl ändå inte gå åt?!
Får åka runt och kolla lite vad som finns lite här och var :)
#7 Är det giftfri färg eller bara helt vanligt färg? Kan inte direkt påstå att mina är gnagiga av sig men man vet ju aldrig.
#9 Faktiskt är jag osäker. Men det finns ingen kant som dom kan gnaga på, och det är omöjligt att gnaga på golvet
Dessutom ligger det ju spån osv ovanpå.
Det är ju förvisso sant ;)
Det kommer bli lite så för oss också, eventuellt kommer det finnas en kant på vardera kortsida som går att gnaga på.

Åhhh va kul :) Jag längtar tills jag ska bygga burar<3
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
#10 det är inte omöjligt att bita på golvet ;) det har muffin bevisat för mig ^^
Emma
Bygget har rullat på som bara den idag. Stommen är klar och målad med kallasfalt. I morgon ska det häftas på nät och byggas dörrar sen är det klart :)

#14 oj, va effektiva ni har varit :)
OT- kan du skriva till mej sen och berätta hur lång tid de tog för kallasfalten att torka?
Hade du sån som man har egentligen till mur och betång?
Hanna, 22år, Uppsala
vi använder biltemas kallasfalt - lättstruken asfaltslösning.
Jag återkommer med torktid :=)

#16 okej, har nämligen funderat på att ha de i våra blivande burar =D
Hanna, 22år, Uppsala
Det stod att det skulle ta 8 timmar att torka men efter 24 är det fortfarande inte torrt :p Misstänker att det kommer ta några dagar :/
Kawaiih, jag köpte kallasfalt från Hornbach och torkningstiden var 3-5 timmar i 20+. :) Fast det var ca 6+ då, och tog ca 15 timmar.
Not your mom, not your milk.
Hur snabbt det torkar beror ju på hur tjockt lager man målat.
Ju tjockare lager, desto längre torktid. =)
Beror också på hur varmt/kallt det är och så.. Mycket som spelar in.
Vi har kanske +15-16 grader där ute. Det blev nog rätt tjockt lager på själva golvutan. Försökte få det tunnt men det var inte det lättaste. Det har iaf börjat torka så det går åt rätt håll. Fläckvis är det helt torrt nu och i övrigt är det bara klibbigt men det "färgar" inte av sig länge. Jag hoppas det hinner torka tills i morgon kväll så jag får inreda! *längtar*

Okej, ^^, Men de är värlt att ha kallasfalt i botten va? De förlänger burens livslängd eller hur man ska förklara?
Hanna, 22år, Uppsala
najs
tass :)
Kallasfalt är extremt giftigt och miljöfarligt. Det är inte en färg, det är flytande asfalt. Varför vill man utsätta sina djur för det? Nyckeln till en tät botten är att foga alla kanter. Vanlig fogmassa funkar. Måla sedan två-tre tjocka lager vattenbaserad miljövänlig lackfärg, eller våtrumsfärg. Vill man ha halkfritt, kan man ta strukturfärg (men det är lättare att sanera med blank botten).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#25-27, Tråden är från 2008 :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
#28 Oj haha ;) men sista inlägget innan mig är ju från 2011 så jag kollade nog där tror jag.. ;)
Jag med, den dök upp i nyaste inlägg…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se