Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 797 ggr
brandie
0

Frågor om avel

Hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor:) Är det dåligt att avla på wienertecknade kaniner? Kommer ungarna att bli wienertecknade? Måste båda föräldrarna ha stamtavla? Hur fixar man stamtavla till ungarna?

Hur stora kullar brukar hermeliner få? Är de svårare att sälja än andra raser?

Kommer säkert fler frågor snart:P

Zvintos
0

Gällande wienerteckningen, så har vi en artikel här på sajten om just det. Läs den först och återkom sen om du fortfarande har frågor om det.

När det gäller stamtavla, tänker du då på wienertecknade ungar eller andra färger? Stamtavla är till för färger och teckningar som är godkända att ställas ut. Wienerteckningen är inte en godkänd teckning och ska således inte ha stamtavla. Däremot kan man skriva härstamningsbevis själv.

En hermelin brukar få ganska små kullar, runt 1-4 ungar är väl ganska normalt. Huruvida de är lättare eller svårare att sälja än andra raser, beror mycket på vart man bor, hur stor efterfrågan är på hermeliner där, vad man har för färger/teckningar (dvs hur populära dessa är), om föräldrarna har stamtavla etc. Det beror alltså på flera faktorer.

Linnet
0

Den ras som är mest efterfrågad som kelkanin tycker jag är dvärgväduren.

brandie
0

#1 Tack :D jag menar stamtavla på vanliga färger, hur fixar man det till ungarna? Vet du hur stor efterfrågan  är på hermeliner(renrasiga) i norra skåne. Vill gärna föda upp till utställning!:)

Kickan90
0

Du måste vara medlem i skaf, registrerad som uppfödare vilket kostar en slant, sen kostar märkningen/ringarna som du sätter på varje kaninunge som går att ställa ut + även stamtavlorna kostar en slant.

här står lite om vad tång/ringar osv kostar http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=123

har ingen aning om hur stor efterfrågan är med hermeliner, men oavsett så efterfrågan alltid A & O då den kan vara stor någon månad för att sedan sjunka snabbt.
om du vill ställa ut så ska du inte avla på wiener utan köpa vuxna/ungar som kan gå långt på utställning, det kan ju ta generationer innan man har fått ett bra avelsmaterial/ avkommor till utställning som vinner de stora priserna. vilket man såklart satsar på inom utställning :)

hoppas att det blev lite svar på dina frågor ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Zvintos
0

#4: Registrerad blir lite fel namn tycker jag, då man kan registrera sitt kaningårdsnamn vilket ju är helt skilda saker mot att vara "vanlig" uppfödare. Glad

Kort och gott:
* Medlem i SKAF
* Ansökt och fått uppfödarnummer (100kr)

Det är allt som krävs för att få skriva stamtavla.
Sen är det ju också skillnad på att kaninen går att ställa ut och på att den går att stambokföra.
För att kunna ställa ut den krävs att den är renrasig eller väldigt rastypisk (ex korsning för att få fram en viss färg på en ras, eller en ovanlig ras).
Men för att kunna stambokföra krävs att stamtavlan är OK, dvs inte har mer än 2 luckor och dessa luckor får ej vara på samma sida av stamtavlan (ex mamma + mormor).
Med lucka innebär icke stambokfört djur, oavsett om det är pga icke godkänd färg/teckning eller annat.
För att kunna stambokföra kanin som har icke komplett stamtavla krävs att dispens blir beviljad.
Detta är olika lätt/svårt beroende på hur pass vanlig rasen/färgen/teckningen är.
Viltgrå dvärgvädur eller hermelin, är nog snudd på omöjligt eftersom det redan finns såpass stort utbud.

brandie
0

Oj det här var ju mycket svårare än jag troddeFörvånad hur är det om man föder upp till hoppning istället? Hermeliner passar ju bra till hoppning, men måste de ha stamtavla då också? Det viktigaste är väl att föräldrarna är bra hoppare eller?

Fridaaaa
0

#6 Nej för att tävla eller föda upp för hoppning behöver dem inte ha stamtavla.
Ungarna kan ju bli bra hoppare, men för att räknas som "hoppkaniner" bör ju föräldrarna ha tävlat osv.
Annars kan man ju räkna alla kaninern som hoppkaniner:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kickan90
0

#5 ja det blev lite fel namn där ;) haha!
tur att du "översatte" vad jag menade ^^ tack..!

#6 nej för att föda upp hoppkaniner behövs det ingen stamtavla, det går väldigt bra med korsningar också.
dock så tycker jag att dom verkar lite svårsålda nu eller om föräldrarna inte är uppe på elitnivå iallafall här i NV skåne.

men det kanske inte några hoppare håller med? 
men vill du dock avla så kolla in uppfödare i skåne och i närheten utav dig, på ett ungefär när deras kaniner blir sålda ;)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

brandie
0

#7 Nej det stämmer ju;) Man kan ju försöka föda upp hoppkaniner med en speciell färg så får man med två saker:P #8 Har du tips? på nån hermelinuppfödare i Skåne? Eller nån som lånar ut hermelinhanar för PARNING?

CorneliaAndersson
0

#9 Jag har en hermelinhane som jag kan tänka mig att låna ut :D Finns i Norra Skåne. Han har stamtavla och är Viltgrå :P Han gillar att hoppa men har ej tävlat men han har gått utställning med tidigare ägare. Han är ca 1år & 5 månader.. Han har dock ej ''blivit pappa'', eller vad man nu ska säga, någon gång..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

brandie
0

#10 Tack men inte aktuellt ännu, tänkte mer kanske nästa år. Och vill helst att han ska ha tävlat och har en annan färg.. tack ändå:)

CorneliaAndersson
0

Okej ;).. Tävla hoppning menar du?? Ska eventuellt på hopptävling med honom, en vän anordnar hopptävlingar.Är det något speciellt med viltgrå som gör att du inte är intresserad?? :P

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#12 Fast att anordna hopptävlingar själva är ju inte samma sak som inom klubbar:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

ne men iallafall. Dåkan man iallafall bevisa hur han betér sig på tävlingar m,m. :)

/ Cornelia Andersson,

brandie
0

#12 Menar hopptävling via klubb xD viltgråa kaniner finns de så många av..

Nån som vet om färgen white zobel blå är ovanlig?

CorneliaAndersson
0

ahh ok ;) har aldrig varit på hopptävling så jag börjar först och främst med tävlingar hos ''kompisen''

/ Cornelia Andersson,

Zvintos
0

#15: White zobel blå är en ganska ovanlig färg, ja. Har själv den färgen på dvärgvädur och där är det inte många individer, samma på hermelin.

brandie
0

#17 vad synd! Älskar den färgen:) köpte du din från nån uppfödare som föder upp kaniner med färgen white zobel blå? Vilka färger är vanliga på hermeliner förutom viltgrå?

[toftaholmskaniner]
0

Det finns ju olika pälsar på hermeliner också. Behöver ju inte vara normalhåriga :) 
Ang att det verkar krångligt med att vara uppfödare och skriva stamtavlor m.m så finns det jättebra kurser som de olika föreningarna anordnar! Där lär man sig allt från sjukdomar till hur man skriver en stamtavla.

Zvintos
0

#18: Japp, min kommer ifrån en uppfödare som har bland annat white zobel blå. Är väl en av två uppfödare i Sverige som jag vet om.

Vanliga färger på hermelin är ex svart, zobel blå (relativt vanlig tycker jag), havana, viltgul, bourgogne mfl.

brandie
0

#20 Okej, var finns uppfödaren?Glad har hon nån hemsida?

Zvintos
0

#21: Den jag köpte av är Solöns Kaningård och finns i norra dalarna.
Sen finns även Sandåsens, som även har hermelin i white zobel blå.