hur gör ni?
Jag har funderat på om jag ska ta en kull på våren nu. Jag har en hona och en kastrerad hane tillsammans. De ska flytta ut till vår/sommaren. Om jg skulle ta en kull på honan hur gör jag då med haneb? Jag ska ha honan i en innebur men skall hanen bo ute och sedan näe kullen flyttat från mamman ska jag då para ihop honan med hanen då eller finns det en risk att de börjar bråka då? Om jag nu skulle ta rn kull på honan ska jag självklart läsa på mycket mer om anlag och så vidare så att jag är redo med en kull! Jag tänkte bara om hanen skulle bita ihjäl ungarna om jag inte särar på dem… Tacksam för svar!!
Kram Emelie och djuren!<3
Ni får ursäkta för eventuella stavfel men jag surfar från mobilen
Hur viktigt är det för dig Att ta en kull? Jag skulle nog avstå om jag hade en hane och en hona som gick bra ihop, och jag ville att det skulle fortsätta så… Vet inte om de blir ovänner av det men risken finns ju. Du kan nog inte ha dem tillsammans under dräktighet/födsel eftersom honor ofta blir griniga då.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Det är ju självklart inte jätteviktigt! Kaninerna går ju före Att ta en kull. Ska kolla vidare om någon annan har tagit en kull under dessa omständigheter om man kan kalla det så
du kan absolut inte ha kaninerna tsm under dräktighetsperioden och efter, honan blir väldigt beskyddande och kan skada hanen
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Jag har en hona och kastrerad hane som bor tillsammans i vanliga fall.
I somras när jag tog kull så särade jag på honan och kastrearde hanen, honan fick kull. Kullen växte upp och flyttade ut. Hanen flyttade in till honan igen utan problem. De vart superlyckliga! Dessutom passar hanen, honan och en av de nya bebisarna (hona) perfekt ihop!
Det som hände var att kastrerade hanen blev lite deppad när jag särade på dem men jag såg till att de fick träffas i hagen lite då och då. :)
Du ska inte ha kastrerade hanen tillsammans med honan under dräktigheten eller medan ungarna är små.
#5 Så de började inte båråka med varandra sedan? Hur gjorde du med ungarna när du lät honan och hanen träffas i hagen?
Tack alla för svaren!!
#6: Nej, de saknade bara varandra medan de var ifrån varandra och de vart jättegladanär de fick flytta ihop igen :) De fick träffas varje dag medan honan var dräktig i hagen (fram till några dagar innan födseln) Sedan fick jag vänta ett par - tre veckor tills ungarna kommit ur boet. Då kunde alla träffas tillsammans i hagen (under uppsikt) i kortare stunder. Min kastrerade tyckte ungarna var mysiga och gosade med dem (funkar kanske inte för alla) Sedan ju äldre ungarna blev desto mer ensamma fick de vara. Honan och ungarna särades ett par timmar då och då när ungarna blev fem-sex veckor (man får se till så att ingen blir stressad) och då kunde honan och kastrerade gå ensamma en stund. Sedan fick ungarna egna burar och jag flyttade ihop honan och hanen och höll dem under noga uppsikt några dagar. Allt flöt på precis som jag ville och inga båk uppstod. Sedan är det ju olika från individ till individ :)
Själv skulle jag nog våga testa ha kvar hanen o se hur det verkade om de trivs så bra med varann, har hört om kastrerade hanar som hjälper till med ungar. Beror ju förstås på hur honan blir o om hon tolerarar honom hos sej under ev dräktighet. Har själv erfarenhet x flera med hona som fått kull o gått med halvvuxen dotter o det gått prima. En risk är det alltid förstås, eget val man får göra.. Hade förstås särat om något verkat på tok, dotter är ju nästan alltid underkuvad sin mamma vad jag erfarit o förstått..
Råkade få en kull med mina kaniner, märkte det först efter att ungarna hade föds, så jag hade hanen där hela tiden (han hade kastrerats, men parat honan innan kastreringen. och vi var oerfarna då och lät honom vara kvar)
Mando, som hanen heter stt och vaktade boet och lät bara mamma kanin komma till ungarna.
Så visst KAN det funka, men det är inget jag rekomenderar..
Sen KAN det ju funka att sätta ihop dem efter att ungarna flyttat.. Men du får nog bara pröva dig fram där.. funkar det inte så funkar det inte och du får sära på dem..
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥