Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 4830 ggr
jojjolojj
0

Inavlade kaniner.

Jag behöver råd. Har själv en tanke om vad jag tycker är bäst, men så finns de folk runtomkring som säger att jag har fel. Vad är rätt och vad är fel när de gäller detta?

Min ena kanin fick en gång av misstag en kull med sin bror (som vi trodde var en syster). Den kullen innehöll 8 levande ungar och 1 död. Vi har sållt alla utom 2 och alla mår prima och har inga fel. Förutom en hona som har något snea tänder men de har en annan kanin jag haft med :)

Nu är det såhär att de här har upprepats en gång till. Dom två jag hade kvar var tydligen en hona och en hane. Så i morse låg det 2 döda och en liten levande stackare i buren. Mamman är jättebeskyddande och kollar till sin lilla bebis hela tiden som piper och gnyr stup i ett. Jag har jättejätte svårt att döda en levande varelser, och därför undrar jag:

Är det rätt att göra sig av med den? Jag tycker det, men har inte mage att göra det. SAMTIDIGT tycker jag det är fel att göra sig av med den. Hjälp mig.

Zvintos
4

Kaniner är ganska motståndskraftiga när det gäller inavel.
Så länge det är friska linjer brukar det inte vara någon större fara.
Det tar flera generationer innan man märker något då, med minskad fertilitet osv.

Skulle det vara så att linjerna inte är friska, så märker ni det.
Men så länge ungen verkar frisk finns det ingen anledning att avliva den enbart för inavelns skull.

jojjolojj
0

Okej tack för svar! :)

Så även fast ungen själv är inavlad och föräldrarna är inavlade så är det inget "fel" och något "dumt" man gör att låta den leva?

För dem jag pratat med om det här kommenterar ofta "usch, stackare, den mår inte bra av det och att låta den leva är inte snällt mot den" och det får ju en att känna sig dålig som då låter den leva. har ingen speciell erfarenhet av just inavling

Zvintos
0

#2: Nej, det är inget fel i det så länge ungen är frisk.
Grejen med inavel är att den snabbt plockar fram det som finns i generna.
Finns det då något dåligt i generna, ex bettfel, så visas det mycket fortare.
Blir det däremot friska ungar kan man vara säkrare på att linjen är frisk också.
Så inaveln orsakar inget på bara någon generation, utan det ska till många generationer innan det kan hända.

jojjolojj
0

Okej! :) så skulle man nu upptäcka bettfel eller liknande så kan man ta den till vetrinären så avliver dom den ? det är väl inget man kan göra något åt ? vet ju att många avliver sina kaniner på eget sätt, men ska man verkligen göra det när dom är äldre?

många frågor :)

Zvintos
0

#4: Det beror på hur pass allvarligt bettfelet är.
Vissa kan leva med bettfel om det blir klippt med jämna mellanrum.
Personligen hade jag nog dock sett till att låta den somna in om det visat sig att den har bettfel.
Det går att avliva om de är äldre, om man vet vad man gör.
Det finns en lag som reglerar hur man får och inte får avliva kaniner, både små och stora.
Har man ingen kunskap i detta anser jag dock inte att man ska göra det, utan låta någon kunnig göra detta.

jojjolojj
0

okej jättemycket tack för svaren!

paow
0

Jag har varit med om liknade, det gick bra för mig, men självklart kan det hända olyckor, precis som det kan bli med helt "friska" kaniner. Jag tror det helt enkelt sitter i hur mamma kanin tar hand om sina ungar, vissa kaniner är bättre mammor än andra. Sen som du redan fått svar på så kan ju bettfel odyl, visa sig om det finns längre bak. Lycka till!

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Peak303
0

Jag va med om exakt samma sak, fast då sa djuraffären att det va 4 honor men det va 2 honor och 2 hanar och vi valde då att behålla en av vart kön, men visste då inte att det va så fören dom va runt 3-4 mån och honan blivit dräktig :/ Men dom ungarna vart friska och galna som alla andra kaniner jag ägt/äger x)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

jojjolojj
0

#7 Ja, tack! :)

#8 Ja dom här "första" inavlade kaninerna jag har mår bara prima dom med:) När jag fick mina två "systrar" i sommras fick jag dem av en som jobbar med Avel av kaniner. Fick tom med papper som intyg att de var två honor, men det var det ju inte :o

Måste bara också skriva att ungen var Död när jag kollade till imorse. Lite tråkigt men är ändå lättad eftersom det inte var en 'menad parning'. Mamman mår också bra ! :)

manda169
0

Ni verkar veta mycket om inavel. Glad

Jag och miun syster köpte oss varsen kanin, två honor. Nu är de 3-4 månader och vi har just upptäckt att min kanin är en hane. Vi vet inte om honan har blivigt dräktig men om hon är det, hur kommer det bli med hennes ungar?

Vi fick ju som sagt veta idag att det var en hane, är det rätt att kastrera honnom. Jag har hört att det är farligt för kaninerna.

Zvintos
0

#10: Så länge det är friska linjer är det ingen fara. Gällande kastrering så är det klart det finns en liten risk att det inte går vägen. Men är det en duktig veterinär och en frisk kanin är risken väldigt liten.

Ljusta
0

#10 Om hon blivit dräktig är det inte farligare än annan PARNING. Det enda som händer att man ser lite tydligare vad som ligger dolt i generna, tex om det finns bettfel eller dylikt. Inavel gör inte djuren defekta som många verkar tro, det är bara det att om det skulle ligga defekter i generna på dem (syskon delar ju till stor del samma gener) så kan det komma upp till ytan. Jämför med om du skulle utavla så är kaninerna fortfarande defekta i generna men det syns aldrig för den de paras med kanske inte har samma defekt i sina gener. Så en inavlad kanin som är frisk är en bevisat frisk kanin :)

De finns en liten risk att kaninen inte tål narkosen vid en kastration men den risken är liten.

Ljustadalens kaningård

tokmaja78
0

håller med #12 så upprepar inte de. Men ett råd är att va lite försiktig med o fortsätta med linje aveln/ inaveln då jag uppmrksammade att du faktist redan vid första generationen fick en unge med bettproblematik.. Lycka till!

manda169
0

Tack för alla svar! :)

Men jag undrar en sak till. Om honan är gravid, får hanen träffa ungarna sedan eller hur fungerar det?

PandaFish
0

De flesta hanar brukar ha ihjäl ungarna plus att jag tror att honan inte kommer vara så glad på honom om man släpper in honom till honan och ungarna. Honorna är ju ofta väldigt överbeskyddande över sina små

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

manda169
0

Okej tack så mycket! :)