Uttråkad kanin?
Har ett problem med min kanintjej som snart fyller 5 månader. Hon bor inomhus hos oss (och kommer göra det hela vintern) i en vanlig innebur, av den lite större modellen. Problemet är att hon har börjat bita på gallret. Hon biter inet bara på gallret utan tar liksom tag i det och drar kraftigt bakåt, vilket hon sedan upprepar flera gånger. När jag få kommer fram till henne är hon jätteivrig så jag har jämt trott att hon varit hungrig. Men nu har hon börjat gjort så fast hon har foder och en tuggpinne att gnaga på (så var hon i morse).
Har börjat fundera på om hon är uttråkad, men hon blir oftast så här på morgongen och sent på kvällen och jag kan ju inte ta ut henne kl 09.30. Jag har försökt med leksaker men det fungerar inte på henne, någon som vet vad jag kan göra? :)
Jag hoppar med henne två gånger i veckan och tar ut henne i selen runt två gånge ru veckan sen försöke rjag så ofta som möjligt när jag är hemma och har tid att ta ut henne i rasthagen utomhus. Hon brukar även ibland få skutta runt inne någon gång om dagen ibland.
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
Så började min ena tjej, vid 4 månaders ålder. Slutade när hon kom till större yta (hade en innebur som var 120x50). Hon hade ändå gnagarmateriel, hus, kom ut varje dag i huset osv.
Men slutade när hon kom till stor yta ute, och då med mina 2 andra honor :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 okej, sätta ihop henne med mina andra kaniner vågar jag inte då dom har väldigt lätt att bråka med andra kaniner. Flytta ut henne går inte heller då vi inte har någon utebur ledig till henne + att eftersom hon bott inomhus hos oss hela tiden har hon inte fått den pälsen. Hade vi haft en utebur ledig hade hon flyttat ut på en gång men då jag fick henne som en överraskning så hann vi inte fixa någon ny utebur innan det blev för kallt.
Så här bor hon nu, bild tagen alldeles nyss :)
#3 En kompostgallerhage har hon ute som hon får vara i ibland, men det var ingen dum ide att kanske ha en inne! :) Om jag då ställer den runt buren och kanske lägger lite mattor också så det inte blir så halt så kan hon vara där oftare. :)
Klickerträna kanske jag skulle kunna testa, dock har jag inte en aning om hur man gör :P
Oki :)
Det är bara det att jag måste komma på något mer, något hon kan göra sent på kvällen när hon blir såndär :/
Bygg en stor rasthage till henne precis som Frida säger så lovar jag att hon kommer trivas mycket bättre. Kattunnlar är jätteroliga att leka i, så att skaffa en sådan är ett hett tips?.
Lycka till!
Tack för tipsen! :) Tunnlar har hon i rasthagen tyvärr har jag inte hittat någon liten ännu som får plats i buren.
Någon som har något mer förslag jag kan testa? :)
Nu får hon komma ut oftare inomhus då vi fixat en Hage till henne :)
Men hon gnager fortfarande på gallret, dock försiktigare nu, jag är rädda att hon kanske har börjat fått ont i munnen av allt ryckande?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När ja hade en kanin inne (innan ja började föda upp) så väckte han mej alltid kl 7 på morgonen med han rejsa i buren och slita sönder tidningspappret i små bitar, samma sak på kvällen men alltid värst på morgonen. ja släppte då ut honom i lägenheten så han fick busa av sej där, tog nån vända upp i sängen och så la han sej på soffan :)
Hon får nog inte ont men kan få problem med tänderna. Jag ser inget problem i att hon kan vara ute nu, det är inte så kallt på nätterna än, bättre sätta ut henne nu än om nån månad.
#11 ok, jo det brukar ge sig ibland om hin får komma ut i huset en stund :)
Alternativet är isånt fall att flytta ut henne i ladugården nu, hos uppfädaren bodde hon ute sen när hon kom till mig i juli/augusti så fick hon på inne hos om då vi ibte ha något ledig bur
Tror ni det skulle gå att flytta ut henne i ladugården? Är rädd att det ska vara för kallt för henne :(
Det ska inte vara fara för henne, inte så kallt än på nätterna och hon har ju päls så hon klarar sej :)
#13 säkert? Usch blir så orolig X)
Det som är bra med ladugården är ju isånt fall att det blåser ju ingenting där så på det viset behöver hon ju inte frysa :)
Men jag funderar på att blir det någon skillnad då? Kan ju vara så att hon gnager på gallret för att vi är där hon vill ha massor av uppmärksamhet. Men jag hoppas verkligen inte att hon har fått något problem med tänderna för hon äter som vanligt hitills.
En anledning till att vi ville ha henne inne för att göra henne tam men detta är ju som sgat ett problem så då kanske det är det bästa att ta ut henne.. :/
Jag ska fundera lite på hur jag ska göra.
så gör min 5 månaders tjej med, hon börjar 5.00 när hon hör att mamma är vaken, sen lugnar hon ner sig och börjar runt 8-9 igen för att väcka mig och sen ger hon sig när hon får mat, sen en timme senare börjar hon igen. kanske för att hon är frigående annars och vill ut.
men djur är uttråkade när de biter på gallret har jag hört.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Blir förmodligen så att hon flyttar ut i helgen, då får hon ju cokså vinterpäls till vintern så då löser sig problemet med vintertävlingar också i samma smäll :)
Det var ju skönt att höra att hon kan flytta ut :) Kaniner är ju gryning-och skymningsaktiva djur så det är inte så konstigt om de blir mer hoppiga och skuttiga morgon och kväll.
Dock kan det bli så att man inte håller på lika mycket med kaninen om den bor ute. Så därför kan hon ju bli uttråkad av det med..
Det fungerar bra, hon blir väldigt rastlös och glad när jag kommer :) Hon får komma ut i rasthage/sele i snitt varannan dag.