Kanin BITS! :(
Hej!
Min nyaste lilla kanin mio har börjat bita riktigt hårt! en gång så bet han mig i fingret så det blev som ett djupt skärsår! sånt man skär sig på papper så det börja blöda jätte mycket! Jag har börjat träna han att ligga på rygg i knät och då vill han sprattla ur handen men sen ger han sig…
Men han vill inte sluta bitas! ibland pussar han jättemycket men sen stör han sig typ på handen pch bits!!!
Hur ska jag träna bort det? ingen va mina kaniner har varit såhär… :(
Hur gammal är han? Kanske lite väl mycket tonårstrots om han är i den åldern.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
ungefär 14/15veckor
Tror inte det handlar om trotsåldern om dem biter djupa sår.
Tror det är med rädsla eller ev att han har ont någonstanns.
Jag hade inte tillåtit det, hade sagt ett bestämt "nej" och lyft bort honom
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är det i buren han bits? Då kan du testa att hålla ner en träslev i hans bur
och om han attackerar den ska du bara hålla den stilla så att han märker att det
inte lönar sig. När han inte längre bryr sig ska du ta upp den igen. Annars kan
du försöka tillbringa så mycket tid som möjligt med honom och ge honom godis
varje gång du går till buren och varje gång du bär honom, men ge bara när han är lugn. Så kanske han kommer börja förknippa dig med godis, men att han bara får godis när han är duktig. Du kan också ha handskar på sig och hålla på med honom, så när han biter så bryr du dig bara inte. Lycka till!
En fråga bara: Varför har du börjat att träna honom att ligga på rygg? :)
Och nu till tipsen ;)
Jag skulle göra som #4 säger där med att spendera så mycket tid som möjligt med honom.
Och när han bits gör något som gör så att han känner sig ledsen.
T.ex. jag brukar säga Nej och putta lite lätt och sen vända ryggen ifrån när han vill ha min uppmärksamhet och sen kommer jag tillbaka och klappar honom och säger att det var fel (inte som om de skulle kunna veta vad man snackar om men :P) .
Också när du stoppar ner handen i buren att du talar lungnande med han och så :)
Kanske inte var till så mycket hjälp men :P
What doesn't kill you makes you stronger.
#5 Vissa vill att kaninen ligger på rygg när man klipper klorna. Det är enklare.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Han i lugn i buren och så men när han t.ex springer runt på golvet komer han till en uch pussar på en men sän när man bär han och fingrarna kommer i vägen bits han eller när han sitter i knät. det kan ju vara att han är lite stressad.
#5 som #4 säger är det enklare att klippa klorna då!
Jag håller på att säga nej och knäppa med fingret just nu och bär han osv så han blir van! 
#6 Okej, för vissa kanske det är enklare men jag gör det på ett annorlunda sätt då min kanin hatar att ligga på rygg så jag undviker det så gott det går ;)
TS: Lycka till! och hoppas att det löser sig :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Är lika lätt att ha kaninen i famnen att klippa som att ha dem på rygg ;) Mina sitter i knäet sedan tar jag bara upp en tass i taget. Mycket enklare än att ha dem på rygg eftersom det inte är naturligt för dem att ligga på rygg.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.