Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1134 ggr
natha-mjau
0

annorlunda beteende

Min hona är nu näst intill 6 månader och den senaste veckan har hon varit så otroligt 'grinig'(?)

Jag får knappt ta i henne och såfort jag kommer nära springer hon iväg. Hon grymtar/morrar nästan hela tiden nu.
Och detta beteendet är tvärtemot vad hon brukar vara.

Ska jag låta henne vara (hon gömmer sig för det mesta under sängen när hon är ute)?
Ska jag jaga fram henne och bära runt henne ändå fast hon morrar,
eller hur ska jag behandla henne?

Beror de på brunst eller är hon skendräktig? eller vad beror detta annorlunda beteendet på?

Fridaaaa
0

Kan vara "tonåren" som spökarGlad
Jag brukar behandla mina få honor som har betet sig så som vanligt. För jag accepterar inte sånt beteende:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inspiration
0

Min hona på ca 6 månader blev likadan för 2-3 veckor sedan, var som värst förra veckan. Morrar och knorrar hela tiden, viftar på svansen och springer iväg. Vaktade buren och var agressiv mot min kastrerade hane.  Men det gick över efter en vecka ungefär, nu börjar hon bli "normal" igen. Blir en kastrering dock så snart jag kan, så man kanske slipper små hon-hormoner i framtiden.

Inspiration
0

Men jag tror också att det är tonåren som spökar. För hon var brunstig för ett tag sen men det var inte riktigt samma. Då drog hon päls och höll på. Jag behandlade henne som vanlig, lät henne vara om hon inte ville. Men visade aldrig att jag var rädd, hon attackerade väldigt mycket i buren. Gjorde utfall och revs, men hade bara på mig kökshandske och lät henne hållas tills hon slutade.

natha-mjau
0

mjo, försöker behandla henne som vanligt.
men inte alltid så lätt när hon springer och gömmer sig på ställen jag inte kommer åt. haha :(

Fridaaaa
0

#4 Du får helt enkelt spärra av då ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NaDa...
0

Japp, tonåren!

Det är bara att stå ut lite.. det går över ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Emmisan
0

Ja det går över, men sålänge kan du testa att låta henne komma till dig. Springer hon ifrån dig så sätt dig och låtsas inte om henne tills hon kommer till dig och söker din uppmärksamhet. - Det kommer hon göra tillslut, om du då visar att du uppskattar hur hon beter sig så får hon självförtroende i det och förstår att det är bra och roligt att ta kontakt och vara med dig.  :)

Det gjorde jag när mina sötnosar var små och även ibland nu när dom är osäkra kring mig. Det förkortar den tiden dom beter sig så :)

Mvh Emma Tange