Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1937 ggr
[Cornelian]
0

Biten i örat

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina 2 kaniner rök ihop idag och den ena fick en jack i örat. Kan man tvätta rent med något speciellt eller ska jag bara skölja av blodet med ljummet vatten?
Brukar huden läka ihop efter ett tag? det är ett jack på ca 1,5 cm..

natha-mjau
0

när det blir ett jack tror jag inte att det läker ihop så att det blir helt igen, utan de kommer nog förbli så

Fridaaaa
0

Rengör med alsolsprit eller annat bakteriedödande och se till att kolla det ofta så det inte blir infekterat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inspiration
0

Vet inte om alsolsprit är så bra att ha i ett öppet sår, då det är väldigt starkt. Bättre att göra egen koksaltlösning (bara att söka på recept på google), eller kan man köpa på apoteket.

PrinzeZz
0

om det bara är en reva, mao ingen del av örat som saknas så brukar det gå att tejpa ihop örat med kirurgtejp. Då brukar det kunna läka ihop rätt.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Norberg90
0

#4 Fast detta hände för flera dagar sen. Ska man tejpa lär man göra det samma dag, annars har sårkanterna läkt ihop o då är det svårt att få sårkanterna att läka ihop med varandra.

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

PrinzeZz
0

#5 ja det ska göras direkt, kollade aldrig datumet på inlägget.

Lillhems Kaniner
0

Tror nog inte kaninen låter tejpen sitta kvar ändå. Kaniner har bra läkekött. Skölj med koksalt och håll koll.

PrinzeZz
0

jag har aldrig haft problem med att kaniner river loss tejpen, Så det är väldigt individuellt.

[Cornelian]
0

Jag ringde veterinär, som gav rådet att rengöra med koksaltlösning efter att det slutat blöda. och hålla koll på hur det läker.  Inget annat medel då det skulle kunna skapa irritation i såret i stället. Som tur är verkar hon inte bry sig o såret efteråt.

Problemet nu är att inte kaninerna går ihop i buren. Hanen (kastrerad 1-åring) anfaller honan ( 3månader) så fort hon hoppar in där. De brukar bo i buren när vi inte är hemma men går annars fritt i lägenheten.

De har funkat jättebra tillsammans fram tills nu, vad kan ha gjort att han ändrat beteende helt plötsligt? Kanske honan börjar bli könsmogen? för litet utrymme i buren? Vi funderar nu på hur vi ska lösa det.. På golvet accepterar de fortfarande varann, äter, sover m.m. tillsammans.

Viccan92
0

#9 Då är det nog så att buren är för liten.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast