Dvärgvädur vs Hermelin
Hej!
Jag har bestämt mig för att köpa kanin och har lite frågor då detta kommer bli den första:)
Jag vill ha en korthårig dvärgkanin. De vanligaste raserna som finns till salu verkar vara dvärgvädur och hermelin. Vad har ni för erfarenhet av raserna(temperament m.m.)?
Jag vill ha min kanin till kel/sällskap och att den verkligen vill vara nära och mysa. Den/dem(vet inte än om jag ska köpa två eller en) kommer att få gå lösa i köket när de är ensamma hemma och sedan få vara lösa i hela lägenheten när jag är hemma.
Brukar det gå bra att ha dem lösa utan att de förstör och biter på stolsben m.m.? (Lite extra slitage får man självklart räkna med när man har husdjur.)
Sedan hade jag uppskattat att få lite tips? om uppfödare i Göteborgsområdet :)
Dvärgvädur skulle jag nog rekommendera till dig, dom är oftast lugnare i temperament än vad en hermelin är :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dvärgvädur, jättemysiga. Mina köpte jag från uppfödare i Floda och Lerum!
Hermeliner har en tendens till att vara lite livligare & spralligare, men självklart är det ju individuellt. :)
Alla dvv jag haft & träffat har varit otorligt sociala, gosiga & mysiga. Min absoluta favoritras, i alla pälstyper. :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Jag skulle tro att Dvärgvädur skulle passa dig :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag tycker att dem är lika goa vilket som.
Men dvärgvädur är i regel något lugnare.
Ang om den är jättemysig & kelig har med hur mycket man hanterar den och hur den är som individ :) Vissa kaniner vill helt enkelt inte kela mycket (och det spelar ingen roll Vilken ras? det är).
Ska du ha den lös på golvet måste du sätta skydd på sladdar eller sätta något för så att den inte kommer åt dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Säger som dom andra, en Dvv skulle nog passa! :)
Har själv 2 Dvv, dom var lite spratliga från början men det har vi tränat bort, och i övrigt är dom jättemysiga. Brukar vara duktiga hoppare oxå! :)
Ett tips: kontakta olika uppfödare och fråga om du får komma och titta på deras kaniner, och prata med uppfödare. Då märker du ganska fort Vilken ras? som passar dig bäst :D
Jag har både hermelin och dvärgvädur, men om du vill mysa med kaninen så skulle jag rekommendera dvärgväduren & Liljedals uppfödning. Min dvärgvädur är därefrån och hon är hur lugn och snäll som helst! :)
Hermeliner är oftast lite mer rastlösa än dvärgvädurarna, i alla fall mina kaniner är så :)
Tove Pettersson - Zoorinas kaningård
- Med pågående inriktningsbyte till renrasiga hermeliner till utställning samt kaniner till kel & hopp med mycket lovande temperament. Kika gärna in på hemsidan för mer info & bilder.
www.Zoorinas.webb.se
holländsk kanin!!
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#9 Holländsk kanin räknas inte till dvärgkanin ;) Den räknas till "små raser" och TS vill ha en dvärgkanin :)
jag har en blandning mellan dessa och han är jätte mysig och go :)
dvärg kanin är keligare än hermeliner, de är mer dominanta
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#12 Finns ingen ras som heter dvärgkanin ;)
Och nej hermeliner är inte mer dominanta.
Man kan inte säga "dvärgvädur är keligare än hermeliner" osv för det är helt individuellt! Jag har haft en hermelin, han var lika go & kelig som mina dvärgvädurar jaghar haft :)
Min personliga erfarenhet, baserat på de dvärgvädurar och hermeliner jag ägt (både normalpäsade och fuchsar) är att dvärgvädurarna helt klart varit mer kelglada än hermelinerna.
Med det inte sagt att hermelinerna skulle vara "sämre", bara att jag föredrar de där riktiga supergosiga hängörade sakerna. 
Vill man ha en hermelin så går det att få tag på keliga även där. Man får som med alla raser vara noga med att individerna i släkten också har den typen av temperament man är ute efter.
Jag skulle rekommendera en hittekanin, dem blir oftast dem mest följsamma och snällaste när dem får kärlek. Vi har tagit hand om två, och den av dem som fortfarande lever är den keligaste kanin vi mött. Men hon kan få panik om man går in och lämnar henne ensam i hagen, i hennes bur känner hon sig tryggare även ensam, för hon är så rädd att bli lämnad igen. Men så är det ju det att man inte vet något om dem och dem kanske redan är sjuka.
Jag har fyra hermeliner och alla fyra är suåpergoa och mysiga! Bakom det ligger en hel del jobb med att gosa och umgås. De är även spralliga och gillar att busa och leka.
Dvärgvädur har jag ingen erfarenhet kring men jag har läst att de är lugnare, inte att de är keligare. Kelighet sitter inte i rasen utan i individen. Vissa kaniner vill inte gosa, men det behöver inte vara en hermelin för det.
Mitt tips? är att låta bli att fokusera på rasen och i stället på individen. Hittar du en hermelin som du faller för så tänk inte "nej, den är hermelin och kommer därför vara livligare" För det är oftast inte så, hermeliner är supermysiga och goa och jag är helt säker på att dvärgvädurar också är det!
Men tipset är att inte fokusera på rasen utan på individen, det du söker kanske finns i en helt annan ras. Kika runt och träffa lite olika kaniner innan du bestämmer dig, så du vet att du hittat rätt! :)
Jag skulle rekomendera dvärgvädur. Har själv haft båda rasern. Men självklart är det inviduellt. Hade en hermelin som var den mest gosigaste och socialaste kaninen jag mött på. Och har även haft två dvärgvädurar som inte alls var kel vänliga av sig. Men i marioteten så har jag träffat på fler dvärgvädurar som är lunare och mysigare av sig än hermelinerna, som brukar vara lite spralliga av sig.
haha! oki missförstog lite !
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#13 menar dvärgvädur! haha.
Alla hermeliner jag haft upplever jag som domnanta, har hört flera sagt samma sak.
Nathalie Månsén
Har själv haft både hermeliner och dvärgvädurar. Hermelinerna kan vara lite ättriga medans dvärgväduren är mycket snällare :)
#20 ah, det menade jag också.:)
Nathalie Månsén

Hermeliner är väl ofta mer revirvaktande och skygga i buren, men kan vara lugna och trevliga när man håller i dom, dvärgvädurar är oftast tama och tillgivna och orädda redan från början, medan man kan behöva hålla på mycket mer med hermelinerna för att få dom lika tama.
Jag stirrar mig inte blind på rasen, utan jag ska självklart välja individer som jag och uppfödaren tycker passar mig :)
Så tack för alla svar om era erfaranheter!
Skulle fortfarande vilja bli tipsad om några fler uppfödare om ni kan några av dvärgvädur och/eller hermelin i Göteborgsområdet :)
har haft både och. och personligen tycker jag mycket mer om hermelinen, de är mer go i dem :P men efter de du beskriver så är de helt klart en dvärgvädur du ska. Du kan ju söka på dvärgvädurs uppfödare i Göteborg eller gå in på deras klubb/förening. Där finns de listade uppfödare. Lycka till :)
Har bara haft dvärgvädur mellan de två raserna du skrivit upp , och jag skulle starkt rekommendera dvärgvädur . Jag har 4 stycken , varav 1 är dvärgvädur , 2 är dvärgvädur rexar och en är lejonhuvad dvärgvädur .
De som jag har haft är underbara och jag har hört från många , och känner det själv så länge jag har haft dom , att dvärgvädur är bland en av de raser som är bäst för "barn" / tonåringar , ja , du förstår nog . 
(Har inte läst de andras ''svar'')
Asså jag föder upp hermeliner å ja,de är lite livligare än dvärgvädurarmen behandlar man om rätt så är de underbara!! Hermeliner är oftast ALDRIG agressiva.. Alltid en kanin som man för det mesta kan lita på..Väldigt trevlig i hantering å älskar att springa.Därför skulle den rasen vara bra eftersom den ska varai kök:)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Jag rekommenderar att du pratar med flera olika uppfödare och förklarar vad du är ute efter. Köp helst en vuxen kanin, en unge kan bli helt förändrad när den blir tonåring och det är inte säkert att den blir gosig hur mycket du än anstränger dig.
Köp en "färdig" gosboll istället.
Jag har haft flera hermelin(hanar) som har varit otroligt härliga och gosiga, men de blir det oftast inte föränn efter tonåren.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se