Foderlista
Vad ger ni era kaniner att äta? Hur många gånger om dagen får de mat och hur mycket?
Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Morgon: Påfyllning av hö och vatten.
Kväll: ½ till 1 dl stampe kaninpellets beroende på kanin, tuggpinne, gräs vid rätt årstid, ibland knäckemacka eller torkat mjukt bröd, morot, gurka, sallad, äpple, päron, havregryn, potatis. Beror helt på vad vi har hemma. Påfyllning av hö och vatten.
Igår såg det ut såhär:
Morgon: hö och vatten
Kväll: Stampe kaninpellets och lite havregryn (1 msk), 2 morotsbitar (1 stor morot delades till fyra kaniner), ½ liten potatis och en pinne. Vatten och hö.
Finns massa såna här trådar:)
Men mina får:
- Fri tillgång till bra hö (som alla kaniner ska ha)
- Nytt vatten varje dag
- Pellets 1 gång/dag.
Märket heter: Svenskt foder djur och natur: Kanin&marsvin
Alex: 1 dl
Smilla, Tufsan & Flizan: 1-1½dl tillsammans
Albin: 3 dl (han är jättekanin) - Nya fräscha grenar 3-4 dagar/vecka.
- Morötter, äpple eller liknande, ca 1-2 dagar/vecka
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är det så att det är bättre för kaninerna att äta kraftfoder än grönsaker?
Maria Lilja - http://MLilja.webblogg.se - Det mörker du ser gör att stjärnorna märks lite mer
#3 Alla kaniner behöver inte kaftfoder. Hö är viktigast, ska bestå av minst 80 procent av kaninens dagliga mat.
Man ska inte ge för mycket av någonting. Lagom är bäst. Söta grönsaker/ frukter så som morot, äpple, päron, banan ska man vara försiktig med, det är som godis. Sallad och gurka innehåller mest vatten.
Men en varierad kost tror jag är bra för kaninen, men man ska inte övergöda av något. Det är klart att kaninen kanske tycker bättre om äppelbitar eller andra fruktbitar än pelletsen men det betyder inte att man ska erbjuda detta varje dag, då tycker dem att det blir lite tråkigt.
Kraftfoder som pellets är inte "bättre" i stora mängder utan det är hö som är basfödan och det är det bästa för kaninen.
#4 Absolut, så långt är jag med. Men jag ger bara lite kraftfoder (Cuni Natur) och sedan grönsaker, men det kanske är bättre att ge mer kraftfoder och mindre grönsaker? Tycker det är så svår med foder!
#6 Om din kanin mår bra som du har det nu, behöver du inte ändra:)
Jag har en Belgisk jätte, tre månader ungefär.
Han har ständig tillgång till gott hö (och äter mest av det också).
Fri tillgång till pellets, jag fyller på när det är slut, eftersom han växer.
Alltid en gren att gnaga på, gärna tjock.
Han får lite grönsaker varje kväll, det kan vara allt från torkade nässelblad, paprika och annat smått och gott. Detta är en liten mängd.
Vattnet byts ut 5-6 gånger/dag, beroende på hur mycket han hinner grisa ner det.
I övrigt så tuggar han på det han hittar ute, gräs, maskrosblad och annat gott.
#8 Har du vatten i skål eftersom du byter vatten så ofta?:)
På morgonen går de ut och får då med sig lite hö och nytt vatten. Fyller på mer hö när jag kommer hem, vattnet byts även då. Middag blir stampe pellets, rabbit royal, vintertid torkade örter och nu färska grönsaker, hö och minst 3 olika zorters grenar, nytt vatten. Vattnet byts ca 4 gånger/dag och skålarna diskas även då.
En sak som jag alltid undrat, varför är det så JÄTTE viktigt med hö egentligen?
MVH Wilma
Morgon: Rent vatten, påfyllnad av hö och kraftfodret som just nu består av 3 msk Stampe och 1 msk Rabbit Royale.
Kväll: Rent vatten, påfyllnad av hö och nån grönsak. Idag blir det vitkål och en äppelträdsgren.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#11 Dels för att slipa tänderna, och dels för att matsmältningen ska hållas igång.
Kaniner är byggda för att äta i princip dygnet runt, om de bara skulle få pellets (som de kastar i sig på en kvart) så skulle de löpa stor risk för förstoppning och magproblem.
Sen så är det ju roligare för kaninen att ha hö att pyssla med dygnet runt, än att äta en kvart om dagen och sedan sitta och stirra ut genom gallret i princip.
Jag fyller på hö och vatten åt mina morgon och kväll.
På kvällen får de pellets.
Honor med kull och ungdjur får sin pelletsgiva uppdelad på morgon och kväll för magarnas skull.
Ger grönsaker när det finns, och sommartid får de gräs varje dag, tiden varierar.
Mina kaniner har alltid tillgång till gräs, hö och vatten.. Sedan får de pellets (Kanin/Marsvins pellets (Proffs & Fritid) Från Svenska Foder) på kvällen.. Alla har ej tillgång till pellets alltid eftersom de vänder upp och ner på sin matskål, men ALLA får på kvällen..
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
#9 Jepp, och ett monster som gillar att dona omkring i den.
#15 Haha det är en anledning till att jag inte har det till min ;)
#15 hos oss blev det bättre när jag hängd eupp vattenskålen på gallret, inte lika skitigt längre. När det stod på burgolvet fick man byta vatten hela tiden.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#17 Det kan jag tänka mig. Men han har inget galler då han bor ute i en lekstuga, men jag ska köpa sån där skålanordning som man kan skruva fast på väggen och se om det hjälper :)
Alltid så har hon tillgång till hö,vatten,saltsten
Mån-fre: 1,5 dl pellts 1 frukt. (om dagen)
lör-sön: 1,5 dl pellets 0,5dl gnagarblandning 1 frukt och maskrosblad sen en Godispinne (om dagen)
Har funkat bra ensålänge :)
-..