Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1036 ggr
Dipsie'n'Poo
0

Glad!

Nu kommer jag bara skriva av mig!

Jag hade tjatat och tjatat om att få en kanin. Mamma hade lovat mig att vi skulle låna en sommarkanin över somamrlovet. Men vi kom försent när vi kolalde med alla som hyrde ut kaniner. Det var försent sa alla. Någon dag i juli var jag med mina kompisar, vi cyklade runt och skulle hämta min andra kompis. Vi knackade på två gånger. Vi kollade på anslagstavlan i hennes port, där fanns det en lapp om en kanin som bortskänkes. Vi tog lappen så ingen annan skulle hinna före. Vi cyklade till en gård och ringde kvinnan. Kaninen var fortfarande kvar. Så vi beslöt att vi skulle hämta denna kanin. Jag ringde min mamma och sa att jag skulle äta hos min kompis, de andra i familjen skulle nämligen ut till en familj och äta. Jag och mina kompisar fick värsta lyckoruset. Vi skulle hämta en kanin klockan 19. Vi cyklade och åt på MacDonalds runt 18, innan hade vi åkt till en Willy:s i närheten för att hämta bananboxar. Ifall vi inte skulle få bur med. Men det fick vi. Buren som kaninen var i var bara 30x30x60, alltså var längden på den samma längt som höjden helst ska vara på innekaninburar. Min kompis som hade kanin hämtade koppel och sele. Vi satte selen på kaninen, satte den i cykelkorgen och buren på pakethållarna. Så satte vi av hemmåt. Vi skölde ur den lilla buren, satte ny hö i den. Jag hade tidigare läst att deras burar måste minst vara 100x50x50 för kaniner under 3 kg. Alltså var den på Tok för liten. Visste även att de skulle antigen sitta på spån, halm eller något sånt. Inte hö, för de ska de ju äta. Vi satt hemma hos mig och väntade på mina föräldrar. Jag ringde mamma och bad henne att komma, när hon stod i trappen på väg upp till mitt rum så kom hon på mig. Jag hade skaffat kanin. Ibörjan blev hon lite sur, mest över att både hon och min lillebror är allergiska. Sen på kvällen satt hela familjen som klistrade framför Dipsie. Så henne fick jag ha kvar!

Ni vet ju när man vill ha mer och mer? Det var så jag kände. Så första dagen i augusti åkte jag och mina kompisar (samma kompisar som förra gången) till Arken Zoo. Vi skulle köpa lite saker till Dipsie. Min vän Olivia gick in i smådjursdelen och kollade. Hon blev kär i den lille svart/vita i en av burarna. Jag blev kär i den andra ljusbrun/vita lilla. Vi fick värsta ideérna och det slutade med att vi hade köpt dem. Olivia bytte sen ut den till en kattunge, och min mamma blev jätte sur över att jag köpt en till. Dips var ju lite skygg och sur just då, så henne tyckte mamma vi skulle ''göra'' bättre. Till en snäll kanin. Jag och mina kompisar (en ny, en gammal) försökte övertala min arga mamma, och vi lyckades. Nu gillar mamma båda kaninerna. Ibland blir hon påmind och kan blänga lite surt på mig. Men jag har fått behålla dem!

Så jag känner att jag har världens snällaste päron. Nu kanske ni tycker att jag har varit oansvarig att jag skaffat dessa kaniner. Och ja, det förstår jag. För jag håller faktiskt med!

Det var de på Arken Zoo som tipsade mig och denna sida. Riktigt bra, man får ju reda på nya saker varje dag!

Var snälla och kommentera inte massa taskiga saker är ni snälla. Jag ville bara skriva av mig! Tack.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

[Willuer]
0

Gud va kul att det funkade till slut! Skrattande