Mjällkvalster
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gick igenom Chippes päls idag och på längs hela ryggen har han massa mjäll, lite kladdigt/klåda är det också, han fäller där också. Jag sökte på mjällkvalster och de har samma symtom, någon som vet vilka preparat/behnaldingar man kan göra? Receptfritt på Apoteket? Kan man använda sig ut av samma preparat om man använder mot skabb, löss och fästingar? En dropp man sätter i pälsen till hund och katt. Bl.a. har jag hört "Flus".
Vi fick ett tips? (det var dock inte mjällkvalster, men väldigt likt) att smörja in vår pojke med olivolja på skinnet :) Men tror inte det fungerar om det är mjällkvalster, men det stoppade klådan iaf :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Det finns inte så man kan ta ut på apotektet utan man måste till en veterinär som skriver ut medicinen :)
Tror inte man kan använda samma medicin som är mot fästingar osv. Vet inte säkert men tror inte det iaf
någon annan som kan svara på den frågan kanske? :)
Som #2 säger så är det vet som gäller.
Flusa är till får och ko inget annat, knappt så jag vågar använda till hästarna så starkt är det, skulle aldrig ilivet våga sätta det på kanin.
Du är säker på att haninte mjällar p.g.a fällning då? Det har jag varit med om på långhåriga kaniner iaf.
Ninas kaninshop & Shabby Chic kaninuppfödning
Uppfödning av Dvärgvädurslöwen och Dvärgvädur Rex i Nybro, Kalmar län, Småland
Nu finns det ungar till salu!
Hej!
Det är Flusa du tänker på,finns på Granngården eller att Apoteket kan beställa hem åt dig,finns en mindre plastflaska på 2,5 dl, kostar några 100-lappar.
Jag har använt Flusa på mina kaniner med gott resultat,1 droppe i nackskinnet/kg kanin. Upprepa behandlingen efter 14 dagar.
Vissa kaniner kan få en rodnad i skinnet där man droppat,man behöver inte droppa alla droppar på samma ställe,helst där kaninen inte kommer åt att slicka i sig preparatet.
Mina kaniner har inte fått någon negativ hudreaktion någon gång,pigga och glada dessutom,så jag tror nog inte det är så farligt.
Lycka till!
/Myrra
Jag har inga goda erfarenheter hos veterinärerna här runt omkring mig, de är väldigt okunniga kring kaniner så jag testar helst hemma utan veterinär först. Iaf. när det inte är särkilt akut.
Jag har också läst goda erfaranheter kring Flusa som #5 också berättar, en droppa per kg kroppsvikt är enbart max 2 droppar per kanin, så jag tror att jag kommer testa detta.
Jag vet inte om det är mjäll som beror på vanlig fällning, det är ganska så mycket längs hela ryggen, och det brukar ju kunna uppstå under höst och vår, kanske p.g.a. fukt? Det är dock enbart han som har det, "grannen" bredvid (med bara galler i mellan dom) har inga tecken på mjäll… Har dock inte sett han klia sig så, kanske jag bör avvakta ett par veckor och se om det försvinner?
Kan man få se bild på mjällkvalster, kliar dem sig extra mkt då? Jag har 4 st kaniner och 2 kaniner har någott vitt kring huvud, nos och nacke. _Det sitter lixom fast i pälsen o lite ner mot huden. Torrt men klistrigt mot pälsstråna lixom. Fick rekomendation Flusa av min uppfödare och funderar på att testa. Kaninerna är vi gott allmäntillstånd för övrigt. Orolig!
#7 Jag har ingen bild på det, men kan ordna om ett par dagar (åker bort nu). Det låter som mjällkvalster när du beskriver det. Flusa funkade tydligen inte så bra enligt en som prova, medan det funkade bra hos en annan. Det kom tillbaka när Flusa användes, mitt tips? är att du provar Stronghold direkt, kostar lika mkt och är säkrare. Man kan få det utskrivet av en veterinär utan undersökning.
Jag har inte sett det klia något extra, men det kan det säkert göra eftersom att det är klåda som kan irritera.
Sök annars på google, där finns bilder.