Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5147 ggr
Clariiz
0

Avmaskning

Nu ska jag avmaska mina kaniner för första gången och har lite frågor.
jag har haft tur och inte haft detta elände hos mig, men efter att en drabbad kanin var på besök har alla mina kaniner avsmalat ordentligt över ryggen!

Jag tänker avmaska med Axilur (flytande). Står det tydligt på förpackningen hur mycket man ska ge?

Sen undrar jag hur det är med städning osv. Jag har hört att man måste städa och skura som en galning nästan hela tiden, och andra säger att det räcker att man städar efter avmaskningsperioden.
Så hur är det? Hur mycket måste jag städa, och behöver man ha något medel eller så?

Hagarna hur är det med dem? Äggen finns ju förmodligen kvar i dem, och så som jag förstått kommer de inte dö i vinter.
Hur löser jag det här?
Jag har precis byggt fasta stora hagar och vill/kan inte flytta dem någon annanstans..

Ska jag låta kaninerna sitta i sina burar under avmaskningen?

Jag har hört att visa upprepat avmaskningen efter någon vecka, men andra har inte gjort det. Hur är det med detta? Upprepa eller inte?

Jag har också en hona med en kull på 5 stycken 2 veckors bebisar.
Jag har läst att ungarna blir "avmaskade" genom honans mjölk. Stämmer det eller måste jag avmaska dem också vid ett senare tillfälle?

Något mer jag måste tänka på?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Zvintos
0

De råd jag fått från andra uppfödare gällande avmaskning är 0,5ml/kg kroppsvikt i 5 dagar och upprepa efter 14 dagar. Anledningen är att masken kan ha hunnit lägga ägg när man avmaskar första gången och dessa kläcks då efter ca 14 dagar. Detta är så jag gjort och det har funkat kanon. Har städat efter varje "del-kur", har då skurat ur buren med vatten och klorin. Gällande hagarna så har jag dock inga tips?, mer än att det som du säger kan finnas ägg kvar där.

Clariiz
0

#1; Okej, tack :)
Har du avmaskat med axilur då?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Deniseskaniner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har hört att man avmaska när man har sett mask :)

Zvintos
0

#2: Jajemen, använder alltid flytande Axilur. Glad

#3: Inte alla gånger man alltid ser mask i avföringen. Däremot kan de visa andra tecken på det såsom avmagring och ökad aptit. Har man som Clara då haft en kanin med mask som varit i kaningården och resterande kaniner visar symptom, hade jag också avmaskat.

Clariiz
0

#3; Fast många gånger kan bara masken ses med microskåp. Så det ingen säker metod.
Mina kaniner har smaltat av mer och mer. Jag började med att byta foder, vilket hjälpte med magarna men inte över ryggen.
Och nu är de riktigt kantiga så nu är jag ganska så säker påa tt det är mask. Alla äter bra och massor och är absolut inte smala över magen, utan endast ryggen.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Deniseskaniner
0

okej jag förstår :)

gaabriellaaa
0

kommer inte ihåg hur mycket axilur jag gav när mina (min, såg bara det hos en men avmaskade båda ändå) hade mask men jag minns iallafall att jag storstädade buren en gång i början, städa som vanligt under veckan dom avmaskades, storstädade igen när dom hade avmaskats klart den veckan och sen storstädade jag igen när dom avmaskats helt klart efter 14 dagar igen  Flört

Clariiz
0

#7; Tack för svaret! :)

Någon som vet hur man ska göra med ahagarna, samt ifall bebisarna blir avmaskade genom honans mjölk? :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

kaningodis
0

Mask är enligt mina egna erfarenheter vanligt, speciellt på hösten när de börja fälla ordentligt, då kan maskarna öka rejält och påverka kaninen negativt.

Jag har varit (kanske överdrivet) mycket noggrann vid rengöring. Har städat, rengjort, skrubbat, desinficerat det mesta som har med kaninerna att göra. (Efter varje omgång, 2 omgångar/behandling).

Ang ungarna så skulle jag vänta några veckor med avmaskningen tills ungarna blivit lite större (blir då lättare med doseringen samt att ungarna kan äte och drikca själva).

Jag har gjort så att jag avmaskat ungarna också. Är däremot ungarna ej födda så går det nog att avmaska honan så att ungarn är "fria" från mask när de föds.

Under avmskningen så har jag låtit mina kainer sitta i sina burar, för att minska risken för ev spridning.

Hagarna har jag flyttat men efter ett tag så kommer man ju tillbaka till "maskställen" samt att det finns nog ägg och sånt lite överallt på marken, börjar acceptera att det är svårt att hålla kaniner fria från mask hela tiden om man vill låta de skutta i hagar. Springer mycket vilda djur här hemma också.

Katterna får ju mask (dock ej kanske samma men ändå parasit i form av mask) och så avmaskar man dem och de blir "fria" sedan ett tag senare så kan de ju ha fått det igen. Mask är något som jag tror är svårt att undvika när djuren är i naturen.

Det jag vill komma fram till är att flyttar du hagarna så är det ingen garanti att dina kaniner förblir fria.

Lycka till med avmaskningskuren! =)

Jag kör med axilur, tar en spruta och stoppar in i munnen och trycker försiktigt ut medlet så att de smaskar i sig det. (Gillar ej att blanda det med tex pelletsen, banan etc pga av att jag har kaniner som totalvägrar att röra maten då det är medel på.)

Kastanjegårdens Kaniner

Emmisan
0

Jag fick flytande axilur medan jag ändå var hoss veterinär pga en annan sak. Så sa hon att jag skulle avmaska 1 gång per år, nu på hösten då. Men jag kommer inte ihåg mängden och hittade inget papper eller någon text på varken burken, på någon lapp eller på kartongen. Jag har en liten spruta som jag ska ge i munnen med mått på. Men vet ni om det är någon mängd per kilo, gram eller något? :)

Mvh Emma Tange