Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 3099 ggr
moonii
0

Tarmcoccidos - akut!

Är det någon här som vet något om den sjukdomen och kan hjälpa mig? Misstänker att flera (tiotal) kaniner har blivit drabbad av denna sjukdomen men jag behöver mer information. Hur lång tid kan en kanin med tarmcoccidos överleva? En kanin i bur nummer 1 är svårt sjuk och visar symptom. Medan hans bror i samma bur inte verkar drabbad. 2 kaniner i buren bredvid (nummer 2) är också drabbad men inte lika illa. Har ej diarre men är väldigt magra) Under bur nummer 2 är bur nummer 3 och där är 1 kanin som är väldigt dålig (diarre, dålig päls, väldigt mager och sitter i ett hörn, inte lika stor aptit och väldigt törstig). Hennes kompis i samma bur är endast väldigt mager. Någon som kan hjälpa mig? Jag var borta i 2 veckor och när jag kom tillbaka fick jag världens chock när jag såg hur magra de var. Så det har alltså skett inom ett lopp av 2 veckor. Tacksam för hjälp!

[dynamitella]
0

Har den som utfordrat djuren skött sitt jobb då?

Innan du får panik, menar jag, så att kaninerna inte gått utan mat i två veckor, och är magra och dåliga på grund av det.

Min första tanke är att rengöra burarna fruktansvärt noggrant. Uppsök vetrinär också. Ta med en väldigt sjuk och en frisk. Behandla därefter.

Lillhems Kaniner
1

Du måste nog ta tester för att veta om det coccidios. Om jag har fattat rätt av det jag läst på internet så har många coccidios men blir inte dåliga av det om inte immunförsvaret blir nedsatt.

Att dom är magra kan vara mask men att det flera som är dåliga så verkar det vara nått lurt på g :(

moonii
0

Tack för svaren! Ja, hon som skötte om mina kaniner skötte sitt jobb, dock fick dom inte pellets förrän förra veckan. Det är inte bara mina kaniner som är drabbade.. kaninerna i bur 1 och 2 är inte mina..

Om min kanin blir sämre så tar vi in henne till veterinären imorgon.

Så de kaniner som är i bra kondition kan alltså också vara smittade, fast ändå må bra? Tack för svaren!

[dynamitella]
0

Okej. Då förstår jag.

Jo, vissa kaniner är ju starkare än andra. Smittan kan ju ta tid innan den sprider sig också (beroende på vad det nu rör sig om).

Tar du med en "frisk" kanin, så kan du därmed se om du måste behandla hela bunten, eller bara de med symptom.

moonii
0

Jaha, det va så du tänkte ;) Smart, det gör jag! Tack :)

Lillhems Kaniner
0

#3 va menar du med att dom inte fick pellets förän förra veckan?

flinabus
0

hade coccidios i mitt kaninstall för några år sedan, fruktansvärd sjukdom enligt mig, vetrenären tycte ja skulle avliva dom svårt sjuka, kaninerna klarade sig inte mer än max en vecka innan dom avled, ja hade kaninerna som va i de stallet i karatän, bytte kläder, rengjorde varje dag kalkade efter varje städning, väldigt noga med hygien med andra ord, tillslut gav allt arbete resultat, men då hade 5 vuxna o nästa alla ungar ja hade under den perioden stykit med, som jag fattar det så smittas ungarna väldigt snabbt, har du jätte dåliga kaniner och är säker på att de e coccidios så tycker jag att du sa avliva dom, tro inte att jag är en brutal person nu, men djuren lider väldigt av sjukdomen, desstusnabbare man blir av med dom dåliga djuren jo snabbare kan du få bott på sjukdomen eftersom att dom smittar under hela förloppet, de ja skriver är av egna erfarenheter o vad min vetrenär sa till mig.

lycka till och hoppas allt går bra

moonii
0

#6 De har bara fått vatten och hö, och knäckebröd/frukt då och då, så jag började ge pellets förra veckan eftersom det börjar bli kallt nu.

Tack för informationen. Min hona verkar må bättre, hon äter och lite mer som hennes vanliga jag. Ringde min djurlärare igår (går på naturbruksgymnasie) och enligt henne så är det bara för att dom har fått dåligt med mat. Kaninen i bur 1 som var värst drabbad mådde mycket bättre när han hade fått i sig mat.  Tack!

[aammE]
0

Testa att avmaska också, de ska inte bli dåliga av att gå på hö och vatten!

Lina R
0

Avmaska, städa burarna varje dag och se till att de får i sig nog med kalorier. Ett näringsfattigt hö ---> man måste ge mer kraftfoder. Du vet inte om du har ett bra hö utan analys. Coccidios finns det i nästan alla kaninstall, men med god hygien och bra foder så får man sällan allvarliga problem. Unga, gamla och svaga djur drabbas oftare. Samma gäller för inälvsmask. Veterinär kan skriva ut coccidiostat om infektion bekräftas.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se