Para dessa två?
Har två Dvärgvädur Rexar här hemma som jag tänkte avla på i januari . Uppfödaren jag köpte honan av sa att dom inte bör vara släkt , men så kikade jag på bådas härstamningsbevis , och jo , vad ser jag .
Hanens morfar är samma som honans farfar ?
Jag skulle jättegärna vilja kombinera med deras underbara temperament och färger , men jag vet inte om det är så bra att blanda in inavel / linjeavel ..
Hur hade ni gjort ? 
jag hade avlat ändå då jag vill få fram fina temprament och kroppar/färger.
hade dom varit närmare släkt hade jag inte gjort men men tycker det är ok om det inte är tex syskonparning/pappa och dotter PARNING.
kaniner tål ju inavel så pass bra och för att få fram dom fina tempramenten och färgerna måste man ibland göra lite inavel.
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Jag har gjort en sådan PARNING. Jag såg inte att jag hade precis som dig, samma kanin som morfar och farfar på honans och hanens stamtavla. Hade den som sålde kaninerna sagt något innan så hade jag inte parat då jag var ny inom aveln. Men det blev inga skadade ungar:) nu lever dock bara pappan och ena sonen vad jag vet. Köparen har inte skrivit på drygt 4 år även om jag skrivit till henne:) Vi har ju pesten här nere, fast den finns i hela Sverige men det är mest omtalat här i Skåne. Så ena bebben fick pest, en fick hjärnblödning vid 2v ålder vilket inte har med inaveln och göra då jag fått ungar som dött av det trots att de inte var släkt. Sen mamman och dottern dog av okänd anledning. Men det var iaf inget med organen för det hade man sett på de. Alltså de hade ju avmagrat om tarmarna slutad fungera osv. De dog som alla andra. Så om du tycker att det blir en toppenkull om du nu bortser från att de har samma morfar/farfar så säger jag, kör på det. Det finns så mycket värre inom aveln. Jag tror ingen här på Kif kommer tycka du är oseriös för det lilla.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#2 Tack för svar .
Jag har bara tänkt att ta 1 kull per år på honan . Får jag sålt dom lätt , så tänkte jag köpa in en till hona och ev. en till hane ..
Men om man bara ska ta 1 kull per år så gör det väl inget att ha samma avelspar ändå ? har aldrig haft inavel förut , så därför jag frågade ..
Jag har gjort liknande PARNING utan att fundera. Det blir ju inte särskilt nära släkt alls rent %-mässigt.
Om uppfödaren sa att dom inte bör vara släkt så kanske den skulle kolla över sin Avel lite. Lite OT men…