Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 634 ggr
ciss
0

Vänja vid sele

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När kan man börja VÄNJA kaninen vid sele? Alltså inte typ gå ut och gå och så utan bara vänja försiktigt. Vad tycker ni är lämpligt? :-)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

myriis
0

Jag tycker man ska börja försiktigt när kaninen är runt 12 veckor. Du märker när kaninen är trygg och inte rädd för dig. Börja bara sätta på selet och låta den springa lite med det. Bir den rädd kan du lyfta den och lugna den, det är alltså viktigt att du kan lugna den.

twinnie
0

Det finns ju superbra artiklar om sånt här! Kolla dem först ;)

Moonstrike
0

Jag vill bara säga att när man har t.ex hermelinkanin (det är det du har va?) så kanske selet är lite stort, och då gillar kaninen inte det… Dom blir då också väldigt bra på att rymma ur selet. (har själv erfarenhet).
Så testa först med "vanligt" sele, men om h*n inte trivs i det så kan du köpa ett "Comfort-sele" (ser ut som en liten nättröja) till kaninen. Den tycker min kanin om ;) Men köp då i storlek medium (marsvin) för att large (kanin) kan va lite stort (fast att det är för små kaniner)… :P

Lycka till!

Fnisse
0

Vänta tills kaninen är några månader . Sedan tar du på selen (utan kopplet) och låter den vänja sig i några 10 minuter . Gör så några gånger och sedan kan du börja med koppel .

myriis
0

#3: Det finns olika storlekar i sele =)

[Niike]
0

Jag skulle börja när kaninen har vant sig vid mig, så den inte blir rädd för händerna eller något. Men inte när den är för liten heller. Men istället för att börja försöka vänja kaninen vid sele med en gång är det bättre om man lär känna den mer först och göra den handtam. Men nu vet ju inte jag hur tam din kanin är:)

Moonstrike
0

#5 ok, det har inte funnits det där jag kollat, alla har vart lite för långa i ryggen eller en konstig modell.