Djuraffär
Tänkte höra med er hur ni tycker och tänker om att lämna in kaninungar till djuraffär?
Eftersom alla tycker olika, så får ju alla skriva sin mening!
Så… Vad tycker ni egentligen om att lämna in kaninungar - eller andra smådjur - till djuraffär? Varför, varför inte? Vad är negativt, vad är positivt? Vad är er åsikt! 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Mig beror det på djuraffären. Men som det ser ut nu: nej. Finns inte bra djuraffärer här omkring som är seriösa ang smådjur
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jag har bara hört dåliga saker. de som lämnat in har fått hämta dem igen pga att de inte tog hand om den.
Och eftersom jag själv haft praktik på djuraffär vet jag hur djurem behandlas. så aldrig att ja skulle lämna över nått djur överhuvud taget till nån affär.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Skule bero på vilken affär det är. Har en affär här som jag aldrig skulle lämna ett djur hos och en annan som jag inte skulle ha några problem alls att lämna ett djur hos(samma ställe där jag köpt alla mina djur, utom Momiji). Föder ju dock ej upp djur, men om jag skulle så kan jag tänka mig att "lämna in" dom på den sistnämda affären.
avlivar hellre
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Eftersom jag anser att djuraffärer inte borde få sälja smådjur eller fåglar alls så skulle jag aldrig lämna in några djur hos dem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Tycker att de som föder upp bär ansvar för att kaninerna hamnar i bra hem. Så nej, lämna till djuraffär tycker jag inte är bra.
Det som 'är trråkigt med att lämna till djuraffär är väll att man inte får veta vars dom hamnar i för hem…
Och den som köper djuret kanske inte sköter om den på rätt sätt mm
Sedan så finns det så otroligt mycket djuraffärer som då köper in djur men sedan kan djuret/djuren få sitta i en för liten bur jätte länge tills någon köper den…
Jag tycker att det är negativt att lämna dem till djuraffär då man helt tappar kommunikation mellan uppfödare och köpare. Djuraffären har inte sett kaninerna växa upp, vet inte exakt vad de är vana vid när det gäller varken mat eller situation. Dessutom kan de hamna i vilket hem som helst, då djuraffärer sällan ställer krav på sina köpare.
Som uppfödare handlar det sällan om att tjäna pengar, särskilt när det gäller kaniner som är så billiga i inköpspris. I en affär är pengar allt det handlar om.
Dessutom har jag upplevt djuraffärer som riktigt ohjälpsamma när jag haft frågor om djur. De häromkring är ganska kunniga men hjälper ogärna till gratis…
Sedan kan jag tycka att det är en jättebra idé att samarbeta med en djuraffär som enbart säljer tillbehör, mat osv. och inte djur. Har sett ställen där uppfödare fått sätta upp "annonser" om sina djur i sådana affärer, så att köparna kan höra av sig dit direkt och inte ha djuraffären som mellanhand när det gäller själva köpet.
Ja, jag lämnar mina till en väldigt seriös djuraffär här, de tillhör ingen kedja utan är privat ägd. De har väldigt bra hand om djuren. Dock säljer jag helst själv men ibland går de ju lite segt.

Jag skulle aldrig lämna mina till en djuraffär, inte ens en av de bättre. Även om de skulle bli bra skötta i butiken, så skulle vem som helst fortfarande kunna köpa dem. Jag tycker att det är fel att djuraffärer säljer djur, och jag skulle aldrig stödja det, inte ens om jag av någon anledning akut behövde bli av med kaniner.
Jag lämnade en kaninunge till djurmagazinet som jag hittade men hade ingen plats så jag var tvungen. Det var en seriös djuraffär perssonalen var kunnig och dom hade stora burar åt kaninerna och kaninerna fick pellets och hade även grävlådor i sina burar. :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#9 Fäboden? Dom har jag bara hört gott om.
Har för mig att du bor i närheten nämligen…
#12 nej jag bor i Bålsta och åker bara mot uppsala när vi måste till sjukhuset i princip ;)
#13 Ha ha, det är nära mig i alla fall.
Skönt och höra att det finns flera seriösa djuraffärer!
*Om jag skulle vara uppfödare*
Det beror på, men jag skulle i sådanna fall vara en allra sista utväg.
Zooaffärern är på ön (Åland) så är bra, förutom att de har allt från 1 - 5 kaniner i 1.20 m burar…
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag tycker inte att det är en sådan bra ide! Nästan alla djuraffärer jag varit på så brukar jag se ca 3-5 kaniner & marsvin i samma burar. + att burarna oftast är 1.10-1.50 cm. Så burarna är väldigt små kan man säga. Och de säljer oftast kaninungarna när de är yngre än 8 veckor för att det är sötare då. Det är ju också självkart att de kommer dit ett antal barn varje dag och drar i öron, drar i pälsen, klappar väldigt våldsamt m.m (om det är så att barnen kommer åt kaninerna).
Så kaninerna kanske inte mår som bäst på en djuraffär men det är klart att du får bestämma det själv!
Vh Emmy Lindqvist 
Tack för alla svar! :)
Det är så att vi har en djuraffär nära oss, som frågade om jag ville lämna in ungar till dem. För de leverantörer de har nu är väldigt långt upp i landet, och de tycker att det är alldeles för dåligt för kaninerna att fraktas så långt! Vilket jag också tycker!
Jag är ofta i affären och tittar och glor, och kan inte se att de sköter kaninerna dåligt, tvärtom! Väldigt mycket kel och så.. Det enda jag kan klaga på är att de ger gnagarblanding. Men om jag skulle lämna in ungar där, så kommer jag be dem ge de pellets istället, vilket de också har. Men antar att de ser "godare" ut med gnagarblandningen.
Jag kommer då troligvis inte lämna någon där förrän till våren, och då har vi troligtvis haft våra "praktikveckor" på skolan, så ska i så fall praktisera där och ha mer koll.
Men jag får se… De är i alla fall seriösa, och vill djurens bästa! Mamma känner dessutom en av ägarna, så de ska väl sätta lite press på dem?
:)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~