Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 729 ggr
dermot
0

Färghjälp!

Ni kanske kan hjälpa mig med vad det blir för färger? :)

Mamman: Viltgrå   Mormor: japan blå/vit    Morfar: viltgrå

Pappa: Bourgogne   Farmor: Bourgogne     Farfar: Viltgul

Bakom pappa finns vilgul, viltgulmanteltecknat och bourgogne. Bakom mamman vet jag inte (är dispenssökt, från danmark).

Tack!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Linnet
0

Viltgrå och viltgul eller gul/svart viltjapan är väl det som säkert kan bli, sen annat beroende på om det finns dolda anlag.

dermot
0

#1 Okej, tack! Glad

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Lina R
0

Viltgrå och japan gulsvart är det enda man vet säkert. Vi vet ju inte om UU bar på gult, alltså kan vi inte säga säkert att det kan bli viltgult.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

#3 Mormor är japantecknad och har då antingen bj bj, eller bj b, omöjligt att veta vilket, så mamman har då antingen fått bj eller b, vilket betyder att man säkert vet att det kan bli antingen gul/svart japan ELLER viltgul (bara det ena alternativet är möjligt men det är omöjligt att veta vilket) och då viltgrå så klart.

Lina R
0

#4, duh. Det jag menade var att man måste vara tydlig när det gäller färgfrågor för att inte förvirra nybörjare. Det är absolut möjligt att det kan bli viltgult, men det enda vi vet utifrån stammen är att mormor är japan och då utgår man ifrån att det rör sig om en färgren japan (man antar ju tillexempel inte att en kanin som ser svart ut är en enfärgad chinchilla).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

Tack för svar! :)

Om det är till någon hjälp har hon fått dessa färger i en annan kull: (med havanamanteltecknad hane)

Japan blå/vit (som mormor)

viltblå

svart

svartmanteltecknad

och japanbrokad.

Hanens (havana mantel) stam såg ut så här, som jag inte minns helt fel:

E: brun/gul japantecknad     Ee: Havana    Eu: Havana

U: Havanna mantel        Ue: Havana        Uu: Havana mantel

// Anka

Linnet
0

#6 Det säger inte så mycket mer, eftersom japan fanns i båda föräldrarnas stam, så vet man ändå inte vem av dom som bar på det, men det som man kan utläsa av ungarnas färger är att den viltgrå honan bär på dolda anlag, bl.a blå.

#5 Jag tycker inte man ska utgå efter att dom är renavlade, väldigt sällan det är så och då blir det ju väldigt konstigt om du säger att det säkert kan bli japan och så blir det viltgul i stället. Som du ser så bar ju honan på flera andra dolda anlag, som visade sig med ledning av kullen hon redan fått.

Lina R
0

Om honan har gett japan i andra kombinationer så vet vi ju att hon bär på japan, dock så hjälper inte kullen med havannan eftersom han själv hade en japan-förälder =). Dock så kommer ju den blivande kullen att utvisa om hon bär gult eller japan.

Att hon bär på blå är ju självklart, med en vit/blå mormor så ärver hon ju garanterat blå.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Linnet
0

#8 Precis som jag skrev så vet man inte vem som bar på japan. Tänkte inte så noga på stammen utan bara på ungarna, men självklart bär hon på blått även utan att titta på kullen och hon bär även på chinchilla, zobel, ryss eller albino, beroende på om det var en "äkta" blå/vit japan eller en zobeljapan som var i kullen.