allergi :(( blir ev utekanin
så eventuellt har det som inte får hända hänt…
min son slår det stopp i luftrörerna på när han är nere, en trapp upp går bra..
vi funderar om det är kaninen.
jag vill ha henne kvar och vi tänker isåfall bygga en ute bur med värme..
vi har altan med tak där hon i så fall får stå..
när sätter man ut en kanin? är det för sent?
kan man ta in en kanin och gosa med den om det är en ute kanin?

Det går säkert att ta ut henne nu, det beror på var ni bor, men i så fall ska det ju göras snabbt nu direkt och ingen värme eller isolering behövs i uteburen. Har själv tagit ut innekaniner ungefär den här tiden på hösten och det har gått bra och då bor vi i Norrbotten. Man kan ta in kaninen nån timme och gossa med den.
åhh är det säkert? vi bor i norrland och tänkte ha henne ute på altanen isåfall..
vi har nån minus på natten, behövs verkligen ingen isolering?? blir det inte kallt senare i vinter då?
vi tänkte prova och ha henne inne i tvättstugan ett tag och se om det blir bättre för han..

Vad jag har hört så är det sämre att ha isolering, vi har alla våra kaniner ute och har burar utan isolering. Eftersom burarna är öppna så gör ju inte isoleringen nån nytta ändå, det är som att du skulle ha ytterdörren eller fönster öppna hela tiden, spelar ju ingen roll då att du har isolerade hus, det kyls ju ut ändå.
Man brukar ju säga att det inte ska skilja mer än 10 grader mellan ute/innetemperatur, men sen har jag hört att dom är inte så känsliga och klarar en differens på 20 grader utan vidare. Har tagit hand om innekaniner vid ett par tillfällen på hösten, som jag har flyttat ut, men det har ju varit under september-oktober, senare går det knappast, när det börjar vara minusgrader dygnet runt. Det har ju varit en varm höst, vi har knappast haft minusgrader ännu, bara nån enstaka natt.
Jag hade inte satt ut nu om du bor i Norrland, för stor skillnad.
Men, gör allergitest, så ser du vad du är allergisk mot.
Det hade jag gjort innan jag skaffade ett djur djur inte redan har hemma för att vara säker på att man inte är allergisk (allergi kommer aldrig plötsligt).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
nä jag har möss hund och nu kanin, det gick ca 2 veckor så började han reagera…. vet att han hade svårt med kanin hoss sin pappa, men det var spånet han inte kunde med..inte kaninen i sig… konstigt..
jag har bytt ut spånet mot såna här pellets i stället eftersom det fastnade så i pälsen hos henne…
kan det vara det? det är efter det han har fått problem.. ja han får som astma liknade andning när han är på nedervåningen där vi har djuren.
han flyttade hem till mig för 1 år sen och det är just nu 2 veckor efter kanininköp han börjat klaga…
#4 Allergi kan tyvär komma plötsligt, både hos barn och vuxna.
#6 Jag har fått reda på motsatsen av läkare när jag var in och tog allergitest, Dem sa att man utveckar allergi, inte får det pangpå
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Jo, man utvecklar allergi men det finns flera aspekter som spelar in och kan ge plötslig allergi, som ex hormoner och nedsatt immunförsvar.
han hostar ju och snorar som en förkylning med slem i halsen…
sen bara blir det tätt… vi har ju astma i släkten
Gällande isolering så är det OK, om det görs på rätt sätt. Gör man en felaktig isolering, det vill säga det blir för tätt, så kommer detta bara leda till att fukten stängs inne i buren och orsakar fuktskador/mögel. Ska man isolera ska man veta att det blir korrekt gjort.
nä provar först och ha henne i tvättstugan, hjäper inte det får vi fundera på en annan lösning, tack för era svar..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 För att utveckla allergi måste man ha utsattis tillräckligt mycket för det man blir allergisk emot. Man kan alltså inte allergitesta om man är eller kommer bli allergisk mot tex kanin om man inte blivit utsatt för kanin tillräckligt ofta. Det går aldrig att helt garanterat säga att man inte kommer blir allergisk emot nått eftersom allt tar olika lång tid. Ibland kan det bara ta nån dag innan man visar symtom, ibland kanske man hinner ha djuret i ett par år innan symtomen kommer. Hos oss utvecklade dottern allegi mot katten efter 5 år.
TS mitt råd är att ta ut henne nu direkt, ordentligt med halm i buren och öka fodermängden så hon får en chans att sätta vinterpäls. Har barnet astma så bör det inte utsatta för det damm och de allergener som kaniner innebär. Hemmet ska vara en frizon från det barnet blir sjukt av. Jag har själv allergiska och astmatiska barn och kaninen bor därmed ute, det var liksom ett grundkrav för att vi ska kunna ha kanin. Det har dock fungerat utmärkt. Vikitgt att komma ihåg att rolla kläderna i fällningsperioder så man inte drar in håren och tvätta händerna när man hållit på med kaninen.
Tvättstugan låter som en riktigt dum ide. Är kaninen i tvättstugan så sprids allergenerna till all tvätt vilket gör att barnet fortfaranade kommer att utsättas för dem.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#5 Om det är så kan ni väl testa ett annat spån?
tack för ditt grundliga svar!:=)
vi tvättar alldrig i tvättstugan inne så där har dom frizon från varanndra:=)
inga av mina barn har astma, men som sagt det ligger ju i släkten så det kan ju utvecklas..
ja vi får se vad som händer.. klart är att pojken inte ska utsättas för det han inte ev tål..