Fyra frågor.
Hej. Kanske lite mycket frågor jag har idag men jag lär mig ju utav det ;).
1. Det här låter säkert dumt, men varför är det så JÄTTE viktigt med hö till kaninerna? Självklart har min kanin fri tillgång till det. Jag vet att det är deras viktigaste "mat" men jag har inte förstått riktigt varför. Det är ju inte så mycket protein osv i hö men jag kan tänka mig att det är för att deras mage ska jobba på ett naturligt sätt? Eller har jag fel? Och vad menas med "fri tillgång" ? Jag vet självklart att det betyder att kaninen alltid ska ha tillgång till det, men det betyder väl inte att man måste lassa in hö i buren? Min kanin går ju fri på balkongen och så har hon en bur på balkongen där hon bajsar,kissar,äter,sover. Om jag lägger hö över hela golvet i buren bajsar hon där istället för på toan och då är det ändå oätbart. Så jag lägger lite hö vid sidan av själva trälådan som hon sover i men jag fyller alltid på med mer när det är slut. Dock äter hon inte så mycket av det men hon får några pellets som består av ungefär exakt samma saker som höet, det är typ gjort på hö, och så får hon en liten mängd varje dag av en annan sorts pellets med lite mer protein och näring i. Hon äter ändå tillräckligt med hö enligt mig, nästan iafall. Jag kanske borde dra ner lite på pelletsen så äter hon mer utav höet?
2. Eftersom att jag bor i lägenhet i stan kan jag inte få tag på färskt hö till min kanin varje dag. Gör det något?
3. Om man har kaninen ute vintertid, kan man ta in den i lägenheten någon timme per dag utan att den tappar all sin vinterpäls eller ska den inte vistas inne överhuvudtaget?
4. Kan kaniner äta kokta makaroner? Min är så förtjust i det! När hon får det får hon ju pytte lite men är det för sockrigt/fett att ge pytte lite varje dag? Är ju "snabba kolhydrater" i makaroner men kanske inte bra för kaniner?
Kanske blev lite mycket o långa frågor men är jätte tacksam om någon orkar läsa igenom det & svara! :)
MVH Wilma

på fråga två:
Hö kördar man på sommaren och sen håller det sig övervintern om man förvarar bra, en eller två höbalar på en eller flera lastpallar luftigt i förådet går säkert bra för att klara vintern bra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Tack.
Någon mer som kan svara på de andra frågorna?
MVH Wilma
Ang fråga 1, så sliter hö väldigt bra på deras tänder. I det vilda äter de ju rötter osv, men det ersätter vi med hö & grenar :)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Fråga 1: Hö hjälper kaninen att slipa ner sina tänder, för deras tänder växer hela tiden. Så länge den har hö, och får nytt när det tar slut, så tycker jag det är fri tillgång =)
Fråga 3: Små korta stunder tror jag går bra, bara det inte blir för länge och det inte är för stor temperatursskillnad. T.ex. det är inte så bra om det är -20 ute och + 20 inne =)
Fråga 4: Vad jag har hört så är mjöl inte så bra för kaninmagar och makaroner innehåller ju mjöl =)
#4 Tack! :)
MVH Wilma
#5 No problemo =)
Åh, Mollis (kaninen) ,äter verkligen inget hö. Nu på morgonen gav jag henne bara "vanliga" pellets som består av typ exakt samma saker som hö, och inte de lite mer näringsrika. Jag försökte få henne att äta höet men det verkar som att hon verkligen inte gillar det. Hon började krafsa på mig (det var nog för att hon var så hungrig) och hon vägrade att äta höet och de mindre goda pelletsarna (bortskämd kanin ;)) och då kände jag mig ju så taskig om hon skulle få gå där hungrig. Så jag gav henne lite,lite av de andra & då var hon glad & nöjd. Hon brukar alltid få pellets två gånger om dagen, (morgon,kväll) men om jag inte ger henne pellets nu,denna kvällen, kommer hon äta höet då?
MVH Wilma
#7 Jag vet inte, prova att köpa nåt annat hö som hon gillar =)
#7, Testa "hö & vatten dieten", då lär hon nog börja äta hö ;)
Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus
www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥
Jag bor i en lägenhet mitt i stan med min kanin och jag ger henne hö från djuraffären, funkar utmärkt. eftersom jag då har samma problem som dig.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Tack alla, höet jag har är ganska gammalt, jag fick det från en uppfödare i sommras.. För gammalt eller?
#9 Vad är hö & vatten dieten? :)
#10 Jaha, du hade alltså "vanligt hö" som hon inte åt av, utan hon åt av bara pelletsarna (?) och då köpte du hö från djuraffären som hon äter även fast att hon får pellets? Har jag förstått det rätt? :)
MVH Wilma

#11 lukta på höet, luktar det gott och ser det gott och tunt ut
#12 Jag skulle precis gå ut och lukta på höet och då satt hon ju och åt det.
Det var nog rätt smart som jag gjorde ändå, att inte ge henne så mycket pellets på morgonen. :)
Tack för alla svar!
MVH Wilma
#13 Kanske hon inte har sugen på hö just då
.
Skämt å sido, men skönt hon äter av höet igen.. 
#14 Haha, aa det var ju skönt :) Lite har hon ätit iallafall.
MVH Wilma
1. Kaniner är gräsätare. Deras kropp ar byggda för att de ska leva på gräs, löv, rötter och grenar. Eftersom vi inte kan ge färskt gräs på vintern så ersätter vi det med torkat. Kaninerna behöver höet för tändernas skull och för magens skull. En kanin som inte får hö kommer för det mesta att bli sjuk.
Fri tillgång är det när det alltid finns tillgång till rent hö.
2 Hö är en trokad produkt, det skördas på sommaren och används sen hela året tills nästa skörd. Så har du bara hö från årets skörd så är det helt ok. Har du svårt att förvara höbalar, eller svårt att få tag i höbalar så fungerar höet som säljs i påsar i djuraffären och på granngården.
3. Du kan t in kaninen korta stunder när temperaturskillnaden inte är så stor, tex under slask då temperaturen oftast ligger över nollan.
4. Nej makaroner är inget man bör ge sin kanin.
Hur mycket pellets äter hon per dag? En dvärgkanin brukar sällan behöva mer än max ½ dl per dygn.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#16 Hon är en Gotlandskanin, ganska stor "ras". Hon får ca 1,5 dl på morgonen och 1 dl på kvällen. (Kan hända att det blir mer.)
MVH Wilma

#17 det är ju en allmoge ras och dom ska bara ha hö.
#18 Jaså? Uppfödaren jag köpte av, (hon är en erfaren och duktig uppfödare) ger sina kaniner både hö och pellets. (Gotlandskaniner)
MVH Wilma
#2,5 dl låter väldigt mycket till en Gotlandskanin, så stora är det ju trots allt inte.

Risken om dy ger för mycket kraftfoder är att den växer för fort och blir för stor och att den drar på sig välevnadsjukdomar.
20# Jo, håller helt med. Ska börja dra ner på det. Dock har hon "perfekt" hull men som sagt så ska jag dra ner på det. #21 Yes, det vet jag. Grejen är att hon får pellets som är gjort på hö , hon är i perfekt hull och hon har ätit pellets ända sedan hon var liten. Men som jag sa ovan, ska jag dra ner på pellets.
MVH Wilma
#22 Varför ge höpellets? Det är ju bättre hon äter riktigt hö istället för pelleterat hö.