Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 310 ggr
ciss
0

Temeprament

Vad vill du ha för temperament hos kaniner?

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Moonstrike
0

ehh… svår fråga… men kanske pigg, smart och nyfiken :) Men den ska ha personlighet också (va lite småtjurig eller nåt ibland).

ciss
0

Hos hoppkaniner tycker jag att en springig kanin med lite fart i är bra, inte en sådan som somnar på banan direkt. Lydighet är ganska viktigt, och att kanien är hoppglad såklart.

En vanlig kelkanin ska enligt mig vara snäll att hantera, kelig och trevlig att hålla på med. Ingen liten slöfock som bara vill sova, utan en trevlig och kelig kompis som det också kan få vara lite fart i när man t.ex går ut och går i sele.

En utställningskanin tycker jag ska vara lugn i första hand och tåla allt vimmel även på stora utställningar. Den ska ha mycket tålamod så att den orkar sitta i en liten bur hela dagen för att vänta på bedömning.

Min åsikt.

www.frihetenskaniner.se

Prizma_o_Kristall
0

Lugn, snäll, inte bitas, helst en som somnar om man lägger den på rygg. Skutt är en sån kanin, han är min idealiska temperamentskanin. 6 år gammal iår… En gång lade jag honom på ryggen i höboxen, jag skulle bara hämta rent vatten till kaninerna men glömde helt bort att Skutt låg där. När jag kom tillbaka efter ett par timmar låg han kvar på rygg på precis samma ställe som jag lämnat honom.

myriis
0

Jag vill ha kaniner med liknande temprament som dem jag har nu..

Roxy är mattes kelgris! Hemma gosar vi flera timmar! På tävlingar har hon senast tävlingen var springigare och hoppat super ;) Så lite halvvild!
Candy är också ganska vild, men hon gosar inte, bara någon gång i veckan gosar vi. Men såklart uppskattar hon att bli klappad varje dag.
Expo är lugn, perfekt i sele. Men hoppar ändå fint ;) Dock har han ingen fart på banan ännu.

Så min "idealkanin" ska vara springig, men ändå kunna koppla av.

[Niike]
0

En kanin som man har trevligt tillsammans med, en som uppskattar när man kommer och som älskar att mysa o gosa. Ska gärna ha lite fart också. Ska vara orädd och lugn med inte slö. Men gärna någon "egen/ovanlig personlighet" också^^

ciss
0

Ops, märkte nu att jag stavat fel i rubriken! *aengel*

www.frihetenskaniner.se

Tina-A
0

En snäll och lugn kanin passar mig :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lotta_A
0

Snäll, lugn, nyfiken och påhittig. :)

skanorskaniner
0

snäll och lugn

twinnie
0

Tycker bara att det är härligt när kaniner har olika personlighet och temperament. Det gör kaninen unik :) Men självklart skulle jag själv inte vilja ha en aggresiv kanin.

Elina.
0

Oavsett vad man tänker ha kaninen till så ska den inte vara aggressiv eller skydda sitt revir (buren) överdrivet mycket.

Jag gillar kaniner som är trevliga & modiga men inte alltför handligskraftiga. De får gärna ha mycket spring i benen, men ska ändå vara lugna att hantera.

[Eichan]
0

busig men lugn… Lite Tuff och nyfiken :)

Tina-A
0

#11: Oavsett vad man tänker ha kaninen till så ska den inte vara aggressiv eller skydda sitt revir (buren) överdrivet mycket.

Håller jag verkligen med om

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KajsaM
0

Min "drömkanin" ska vara snäll, mycket gosig, nyfiken och lite sprallig :)