Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4502 ggr
lisiberglund
0

Problem det smutsig päls

Hej, det är så att min sötnos Molly har fått smutsiga fläckar på ryggen fast en buren är så gott som ren, jag vill tilägga att vi tar skogspromenader två gånger per dag där hon rotar om runt mycket i jorden och löven. Det är åxo så att hon fäller något så enormt. Det hjälper inte hur mycket jag en kammar henne. Har ni något tips? på hur jag kan lösa dessa problem? :)

MvH Lisi :)

Med all kärlek //Lisi

Luddkanin!
0

Att hon har fläckar? Det går nog inte direkt att lösa.. Vissa kaninen får som ''fläckar'' när de fäller, eftersom att vissa har litte annan vinter/sommar päls en sin vanliga färg :)

Exempelbild jag hittade på google:

http://mikkaelo.blogg.se/images/2009/3_52502870.jpg

Sen så är ett tips? att köpa en kard-borste för kaniner, då de tar bort jätte mycket fälld päls!

lisiberglund
0

Men det är mer smutsiga svart-bruna fläckar på ryggen, likar inte färgfällning :)

Bra tips? med kard-borste vart kan man köpa sådanna? :)

Med all kärlek //Lisi

Zvintos
0

Vanlig "kardborste" finns att köpa i varje djuraffär i princip. Jag tycker inte dessa funkar särskilt bra. Syftar då på en sån här modell. Sen finns det furminator och kopior på dessa. Har själv en furminator-kopia och den är verkligen guld värd när de fäller!

lisiberglund
0

Vart kan man köpa furminator-kopior da? :)

Med all kärlek //Lisi

Zvintos
0

#4: Finns i vissa djuraffärer, men även på Tradera. Jag köpte min på just Tradera för ca 100kr eller något sådant.

Saeasco
0

Hon kan ju ha lagt sig i bajs. Ibland när kaniner slappnar av ordentligt "kastar" de sig på sidan. Ligger det då färskt bajs hon borde ätit upp där så fastnar det garanterat i pälsen.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

lisiberglund
0

Okej tack alla :)

Med all kärlek //Lisi