Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 316 ggr
mocchino
0

Kaninbebbar.. *orolig*

Natten till måndagen (30/4) fick min hona Alex ungar..
Har kollat lite snabbt bara och alla såg ut att leva och det såg ut att vara ca 4-5st.. Tyckte dom såg rätt små ut, men det var ca ett år sedan jag hade så många ungar i en och samma kull, sist fick min andra hona bara 2 ungar och dom var rätt stora.. Som det lätt kan bli när dom är så få.. :)
Dom här ungarna kanske är kanske 1dm långa, eller nått.. Mitt ögonmått är inte allitid det bästa.. *thihi* Ville inte störa då just denna hona aldrig haft ungar hos mig förut så jag vet inte riktigt hur hon är när hon har ungar och jag vill inte riskera att hon ska bita ihjäl dom bara för att jag har varit där och pillat..

Men nu över till mitt orosmoment.. Imorse när jag gick ut för att ge henne mat o byta vatten så hade hon "begravt" ungarna under allt spån som fanns i buren.. Chockad och rädd så började jag snabbt gräva fram dom igen då jag var helt övertygad om att hon hade kvävt dom med allt det där spånet, det var säkert ca 20-30cm spån ovanför dom.. Jag tänkte att det finns ingen chans att dom får någon luft.. Jag väntade mig att hitta 4-5 döda ungar längst ner i boet, men till min stora lättnad så verkade alla röra på sig när jag väl hittade dom..

Men när jag hade grävt fram dom så kunde jag ju inte begrava dom igen så jag förde över så mkt lätt päls och halm som jag kunde hitta.. Ville inte lägga på någe spån då jag inte vet hur det ska ligga..

Nu ångrar jag mig lite att jag grävde fram dom.. Visst dom ligger fortfarande lite nerbäddade så jag har ju inte grävt fram dom helt så att dom ligger bara i buren..

Frågan är om jag bara ska låta henne göra det hon vill?? Hon har ju faktiskt haft kullar tidigare, dock inte här men det lär ju inte spela nån större roll för henne.. :)
Hon är ju ändå mamma så hon borde ju veta bäst..
Men det är bara det att jag nyligen läst väldigt mkt om hamsterhonor som ibland kväver sina ungar av misstag pga att dom gräver över massa spån..

Trots allt kanske det är tack vare allt spån som dom överlevde inatt för det var ju faktiskt väldigt kallt..
Så jag kanske bara ska hålla mig ifrån buren.. Och inte pilla mer än att jag ger henne mat och vatten..

Min andra hona har aldrig gjort så där förut.. Det är därför jag är lite orolig..
Snälla berätta för mig vad jag ska göra.. Just nu känner jag nog att jag ska hålla mig borta och låta naturen ha sin gång..
Som sagt hon har ju faktiskt haft ungar förut så hon borde ju veta hur hon håller dom vid liv på bästa sätt.. :)

// Nathalie

Prizma_o_Kristall
0

Det var ju ganska kallt inatt, troligen "begravde" din kanin sina ungar därför att dem inte skulle frysa ihjäl. I naturen föder ju kaninerna sina ungar i bohålor och jag har för mig att dem täpper igen ingången för att inget rovdjur ska hitta ungarna.

Lycka till////Carro