Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1163 ggr
[Djurlinnea]
0

Svårt val

Sitter och funderar mycket på hur jag ska göra. Det kommer upp nya saker var dag som skulle vara möjligt att göra. Men väljer jag det ena så kan jag ju inte ha det andra.

Jag vet inte vad jag vill göra av Nilla. Antingen så hoppar jag med henne. Eller så ställer jag ut henne. Är väldigt intresserad av både och. MEN då kommer det svåra. och ja jag vet att jag kan göra både och. Men i alla fall, så är det svåra om jag senare vill fortsätta med utställningskaniner och föda upp m.m. Eller om jag vill ha hoppkaniner. Jag har varken tid till både utställningar OCH hoppning.

Och jag vill satsa på nånting.

Jag vet inte ens Vilken ras? jag vill satsa på.

Jag är fast för dvärgvädur. Men det känns som om exakt alla har dvärgvädurar. Och jag älskar verkligen den rasen men det känns ändå inte som "min" ras.

Fast nu efter att jag har skrivit ända hit så har jag nog faktiskt börja bestämma mig för utställning!

Jag vill verkligen satsa på utställning nu. Hehe, lite svårt att bestämma mig. Oskyldig

Men då är ju den stora frågan, Vilken ras? och Vilken färg??

Vilken ras? har ni? Och Vilken färg?? Nu menar jag ju utställningskaniner.

Var verkligen tvungen att skriva av mig lite. ;)

dermot
0

Jag tycker absolut att du ska satsa på utställning, men det är väl mest för att jag gillar det Flört

Jag har dvärgvädurar, både rexpälsat och normalpälsat samt rexbärare - underbaringar - har inte bestämt riktigt och exakt Vilken färg? ännu, men jag tror jag kommer har viltgrå, viltblå eller bourgogne, skitsvårt! Men de är sådana jag har nu.

Säljer ju även som kelkaniner och då brukar ju inte alla färger gå hem, så det är ju kul med lite variation! Glad

Lycka till!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Norberg90
0

Lejonhuvad Kanin säger jag. Helt underbar ras. :) Färg vet ja inte vad jag tycker :P Jag älskar Zoblar, Madagaskar och Isabella. =)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Teddyvide
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om du gillar dvärgvädur men tycker de är så himla vanliga kanske du kan satsa på det i annan pälstyp? Rex eller satin t.ex.

Jag tycker att du ska satsa på hoppning och kel, utställning är så himla utseendefixerat, men du väljer ju såklart själv.

Om jag nu hade haft utställningskaniner hade jag haft lejonhuvade då de är så underbart fina! Men dvärgteddys med wienerteckning och blåa ögon är ändå oslagbart.:)

Weinertecknade dvärgteddys i olika färger

www.storkebodaskaniner.weebly.com

[Djurlinnea]
0

#1 Åhh, bourgogne är ju så läckert! :D Jag ska fundera över saken.

#2 Tyvärr gillar jag inte lejonhuvade kaniner… Men tack för förslaget! :)

#3 Ja, det tänkte jag faktiskt inte på! ;) Jo det är klart, alla teddysar är oslagbara! :D

[myran96]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rekomenderar varmt rasen Lilla tysk vädur! Är en helt underbar ras, det ända som är lite tråkigt är att den är lite svår att få tag på i sverige och inte så jätte många som har den rasen om man gämför med dvärgvädur.

Men visst finns det ändå ganska många som föder upp den rasen! :)

Jag har just nu färgerna Järngrå, Viltgrå & Viltgul samt manteltecknade.

Rasen får även väldigt fina poäng på utställning!! :)

Slänger in en bild på min fina hane Zorro:)

Zvintos
0

Jag har dvärgvädur, i white zobel blå, men även en vit blåögd som ställs ut. Jag har planer på att få in satinpäls på mina och sen ha white zobel blå i satin. Skulle definitivt behövas fler som väljer ex white zobel blå/brun eller zobel blå/brun.

[Djurlinnea]
0

#5 Jo, Lilla tysk vädur är superfina! :D Och lagomt stora också! :D

#6 Okej. Har faktiskt börjat fundera på någon form av white ---.

[Djurlinnea]
0

Bara en fråga, går det att få fram white svart från en svart hona? ;)

Och nu har jag bestämt mig! :)

Jag ska ställa ut Nilla! Provade och kolla hur det gick att kolla tänder och tassar osv. som domare gör ungefär, inte för att jag är någon domare precis… Men i alla fall, så gick det jättebra! :D Hon satt fint och lugnt och det gick att vrida och vända på henne och hon var verkligen superduktig! :D

Zvintos
0

#8: Om den svarta har anlag för chinchilla, så ja, samt paras med rätt partner.
För att få fram white svart krävs:
Chinchilla och otter.
Chinchilla-anlaget bleker ottern till en white.

[Djurlinnea]
0

#9 Okej. Hon bär inte på chinchilla. Men om man parar henne med en chinchilla och parar en av dom från kullen med en white svart, blir det white svart då eller tänker jag helt fel?

Zvintos
0

#10: Då kan du få fram white svart, ja.
Om du parar din svarta med en chinchilla, blir det främst viltgrå.
Ev svart om chinchillan bär på enfärgat.
Den viltgrå har då anlag för chinchilla och enfärg.
Paras den då med en white svart, får du både chinchilla och white svart.

Om jag inte tänker helt galet nu.

[Djurlinnea]
0

#11 Okej. Det borde ju nästan bli så.

alicekanin
0

Jag tycker du ska hoppa med din kanin eööer försöka om hon eller han inte gillar det så kan du ju ställaut henne.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

[Djurlinnea]
0

#13 Har redan bestämt mig för utställning. Men kommer nog hoppa henne också för hon tycker det är kul. :)

Rozza
0

Tycker det låter underbart även fast dvärgväduren är en vanlig ras är det nått att sattsa på. White är väldigt snyggt på kaniner med hängöron just för man får den snygga vita randen över öronen. Tror inte heller att det finns så många white och inte med enfärg dom jag har sett har varit white med zobel brun.

Hoppa kan man göra ändå när man vill. Jag hoppar mina kaniner i mellan åt bara för att dom ska få koma ut och röra sig. Mitt hopp intresse har dött ut för några år sen då jag försökte starta klubb via KAF men fick aldrig nått svar efter ifyllda papper fick med hela föreningen och vi var beredd att sattsa mycket pengar men vi blev dissad varför vet jag inte. därför föredrar jag utställning både kul och lärorikt.

[Djurlinnea]
0

#15 Ja. Har varit fäst vid white teckningen och otter teckningen sen jag skaffade kanin! :D

Ja! :)

Rozza
0

Go for it! så länge man sattsar på en ras och en-två färger kan man komma långt. Jag är inte en så person älskar omöjliga projekt och flera raser har nu två honor dvärghare/hermelin projekt vit blåögd dvärghare och sen tre teddyvädurar prjekt angora dvärgvädur tanken är att para in angora. sen har jag en lite ensam blå zobel dvärghare som blivit kvar. skulle inte ha kanin i vinter men ser ut som att det blir ändå nyss hade jag inga hemma och nu är alla hemma från 0 till 6 :O.

[Djurlinnea]
0

#17 Ja precis! :D Har verkligen hittat det jag söker nu! :P Tog ett tag men, men… :)

Ja. Har själv en teddy peking på sidan om och en teddy hane är på väg! ;) Men dom är bara till sällskap då jag älskar teddysar! :3

[Cameliont]
0

Jätteglad för din skull, hoppas allt går bra på utställningen med Nilla!

Rozza
0

#18 det var min tanke ockå att bara ha mina teddysar till kel och kel Avel men sen blev det min huvudgrej sålde därför mina dvharar men fick tillbaka tre annars hadde jag bara haft teddys.

Lillhems Kaniner
0

Jag har frassar,dvärgvädurar och hermelin i normalpäls och rexad. I dvv har jag havanna och viltgrå. Finns även honor till salu i både färgerna ;)

[Djurlinnea]
0

#19 Tack! :D

#20 Ja precis! =)

#21 Okej, frassar är ju så himlans härligt! :D Just nu söker jag bara en white svart ev. white blå dvärgvädurs hane. :) Men havanna är ju också riktigt snyggt! :D

WilmaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Satsa på det du känner för, inte bara för att alla andra uppföder den rasen. :)

Jag själv skulle valt hoppning eftersom att JAG tycker att det är roligare, man liksom gör det tillsammans ihop med kaninen, och kan träna tillsammans osv. Tror kaninen också tycker det är roligare än att gå på en himlans massa jobbiga utställningar. Fast det är ju såklart från kanin till kanin!

Detta är bara MIN åsikt alltså. :)

[Djurlinnea]
0

#23 Ja.

Jo fast tänker hoppa också för att jag tycker man kommer närmre kaninen med hoppning. Men jag gillar utställningar och eftersom jag har en stamtavlekanin som går att ställa ut och det är något jag gillar så känns det självklart för mig! :) Men hoppning är verkligen kul det me! :)

Rozza
0

#24 sattsa på utställning du. Hoppning kan du göra också tävla också. Bara för att dom är renrasig betyder det inte att dom inte kan hoppa dom är minst lika bra hopp kaniner dom med :)

[Djurlinnea]
0

#25 Ja. Jo, jag vet! ;) Nilla gillar att hoppa så ja! :)