En fundering ...
Jag har nu förstått att en vuxen lejunhuvad kanin inte ska jag längre päls förutom på runt huvudet och runtom, men inget på öronen. Men när andrar dom päls då min har kjolen kvar? när man ställer ut ungar med kjol, vad tar dom då härnsyn till? ser dom bort kjolen?
eller hur man säger:=)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
För det mesta så har kaninerna kjolen kvar som vuxna också, den får man helt enkelt rycka bort ;)
Den sitter löst och lossnar lätt.
De få som man inte behöver rycka kjolen på brukar inte ha någon man att hänga i granen heller.
aha, men jag borstar just kjolen ganska ofta och hon fäller ganska bra, men hur och när ska man rycka den då?
Jag brukar plocka lite smått på kjolarna från 1 månad innan de ska ställas ungefär. Då är det klart tills utställningsdagen.
Känns inte juste att rycka allt på en gång, då kan det nog bli lite ömt.
ok tar man tag i lite päls och rycker då? växer kjolen ut igen sen?
Ja, och ja.
Ta en LITEN tuss päls och ryck försiktigt så det inte blir kala fläckar.
Svårt att förklara, det är lättare att visa.
ok får prova:=) men bäst och göra det inför en utställning då bara? men dom får inte ha kjol, får dom då ha mera hår på sidorna ändå? min har det, läst att dom inte alls ska ha päls förutom på och kring huvudet:=)
Bakom frambenen ska pälsen vara helt normal.
För att slippa avdrag så bör man även plocka bort lurv på övre delen av örat, och i pannan.
ok får nog visa dig en bild på hennes man sen så får du föklare vad som ska bort:=)
men hon har ju hår på öronen, det ska då bort, hmm pannan, som mellan ögonen? där har hon bara kort päls:=)
men skickar ett kort på henne sen så kan du föklara bättre:=)
hon har ätit upp sig lite och pälsen blivit lite mera *murriig*
hmm som synes har hon ju inte mycket päls på pannan och på första bilden kan du ana bakbenen där det börjar kommma mera päls..
hmm nä det gjorde man inte visst..:=)
hon är ju dock bara 3 mån så vi får hoppas hon får kraftigare päls sen:=)
Blir inte mycket att trimma på henne ;)
Pannan är ju ok, öronen kan lurva till sig senare. Blir lite finputs på kjolen bara.
Lejonhuvade kaniner brukar för det mesta vara som lurvigast runt 3-4 månader, sedan fäller de av.
Bifogar en bild på en hona i 10-12 veckors ålder som är pälsad som jag vill ha dem. Hon hade en liten plätt på ryggen som var korthårig bara.
Ser de ut så här så brukar de ha bra manar som vuxna.
Men smaken är som bekant som baken. Jag vill ha 19 poängsmanar. 
åhhh vilken gooding!! haha så lurvig! men hur blir dom så? är det generna?
tror du min kan gå igenom på en utställning då? haha om hon inte har kljolen då:=)
ja min är ju 3 mån så då får hon inte kraftigare päls eller man då?
Ja, det är generna. Pappan till denna är UK-import, och de har kommit väldigt mkt längre med manarna än vi i Sverige.
Men de svenska Lejonen är på g, det finns riktigt bra linjer här med.
Om din går igenom är svårt att svara på. Mycket möjligt att hon behåller i stort sett all man hon har, men hon kan lika gärna tappa allt.
Det är det som är svårt med Lejonhuvad kanin, man kan aldrig säga hur en unge kommer utvecklas. Tendenser ser man ju, mantyp i stora drag. Men hur mycket som fälls av kan man aldrig säga, bara gissa genom att se hur föräldrarna och deras kullsyskon har utvecklats.
Lejonhuvad kanin är en utmaning, men en alldeles underbar sådan!
ja det verkar så:) jag älskar dessa kaniner! tycker dom är ljuvliga!
skulle kunna ha en teddy med:=) ja mamman till min var ju mycket större!!
båda föräldrarna har ju fina poäng.. hmm tycker jag då:=)
är ju helt novis, men 93-94 poäng ska man väll inte gråta över..
trots man vill sträva så högt det går… jaja hon kommer att ställas ut iallafall mest för att få en bedömning:=) funderar på sollefteå.. det är ju inte föräns i mars här nere nästa gång..
19 poäng på man, är det det högsta man kan få?
Kan inte uttala mig om din kanins föräldrar, har bara sett dem på bild. Eventuellt att jag har sett pappan live också, lite osäker på vem som var pappa till henne.
93-94 är absolut helt ok på Lejonhuvad kanin. Sen så beror det så klart en del på domarna, vissa är stenhårda och drar för små detaljer och andra är väldigt snälla. Så man kan inte bara titta på totalpoängen, delpoäng och kommentarer är minst lika viktiga.
Står det tex vikta öron, gula tassar och liknande så hade kaninen kunnat få högre poäng för en annan domare, eller med lite bättre förberedelser.
Finns det utställningar i Sollefteå? Har aldrig hört något om det…
på stamtavlan står det f smultron sune jr
exteriör.. en massa siffror 94,5 p
m östgårdens nova
extiriör siffror… 93p
menar skellefteå, sorry:=)
åhh Frida!! vilken goooding!!
suck, min goding verkar inte vara begåvad med så mycket päls..
men den är mjukast iallfall
#23 Hihi tack ska du ha!: D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
men Frida, har denna kanin mer eller mindre man nu idag?
åhhh <3 jag är käääär.. ja hon har längre öron än min:)
har du ställt ut henne nått?
Nä, 20p är det högsta man kan få. Det är dock ovanligt, jag har bara fått det på en kanin (dock 2 ggr).
19 är en riktigt bra man.
Smultron Sune och Nova har jag aldrig sett live.
oj va roligt!! ja dina manar verkar ju inte gå av för hackor:=)
hm smultron sune.. vilka namn man sätter.. haha sune kan man inte alls heta tycker jag!! haha
hmm var det mormor eller faror som kom från is..nånting..kommer inte ihåg nu, och sitter för skönt i soffan med 2 barn sovandes för att kolla stamtavlan..
när en kanin riktigt slänger sig ner från sittande ställning och gosar in sig i ett hörn, i detta fallet hennes toalett som hon gärna ser som sin myshörna!:=) myser dom då eller varför gör dom det? rullar nästan runt som en hund:=)
hehe, ja det är nog mys :) Ser nästan ut som att de dör ibland, bara välter omkull sig.
haha .. ja precis..
funderar över dubbel eller enkelman, läser om att den kanin som har dubbel man har alltid kjolar på sidorna, men har en enkelmanad alldrig kjol eller mera hår på sidorna?
funderar lite över min, hon har väll inte alltför mycket hår, men kjol det har hon, det syns tydligt..
#32 Det är inte fullt så enkelt… Inte alltid det går att se om en kanin är enkelmanad som vuxen. En BRA dubbelmanad kanin känns dock alltid igen ;)
Din är garanterat dubbelmanad, eftersom föräldrarna är det.
aha, men hur vet man att föräldrarna är det?
tur att hon är det då!:=) så slipper hon ev tappa sin man:=)
Dom är ju såå fina med denna sk man..
#34 Det syns på dem… Även om de inte har någon jätteman så ser de inte enkelmanade ut. En vuxen enkelmanad kanin har i princip ingen man alls, för det mesta.
Och det är ytterst få som avlar för utställning som använder sig av enkelmanade djur, det är verkligen att göra sig själv en otjänst.
aha jo det är nog så som du skriver…
nu ska jag nog sluta bomba med frågor för idag:=)
tack för att du / ni svarar så bra:=)
#36 Haha, ingen fara ;)