Uppvaket efter kastrering
Nu har Skorpan äntligen kastrerats, och veterinären sa att det hade gått bra. Jag fick ta hem honom då de såg att han vaknade till lite och öppnade ögonen.
Nu ligger han här hemma, insvept i handdukar för att hålla värmen.
Jag undrar, vad ska jag tänka på nu? Hur länge kan han ligga och sova innan jag ska börja oroa mig?
Fick han inte uppvaknande hos veterinär? Det är väldigt viktigt att kaninen vaknar snabbt ur narkosen och blir så pass pigg att den kan börja äta. Annars kan det bli stopp i magen och det är alvarligt.
Ligger han och vilar eller sover han djupt pga narkosen?
Jo, som sagt såg de att han vaknade till och öppnade ögonen.
Han sover inte verkar det som, han verkar mest vila, och rör på sig lite då och då och ändrar ställning.
Har ställt fram pellets, morot, hö och vatten.
Är det också viktigt att han hålls varm?
#2: Ja, det är viktigt att han inte fryser. Detta då man inte kan reglera sin egen kroppstemperatur efter en narkos. När jag kastrerade fick jag rådet att ställa honom i ett mörkt+tyst rum inomhus medans han vaknade upp (hade då kliniken i slutet av vår gata). Det tog ungefär 3 timmar, sen var han i princip som vanligt igen. Under de 3 timmarna innan var han ganska groggy och valde att ligga och vila.
Okej. Jag har en värmedyna som transportburen står på, samt handdukar i buren och en filt virad runt om den.
Han är fortfarande groggy, jag hämtade honom kl 13.
Börjar bli orolig :-(
Nu har han druckit lite vatten iaf, och börjat gräva i handdukarna i transportburen. Dock känns han fortfarande kall, och har inte ätit något… men han verkar piggna till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min kanin var också lie groggy efter sin kastrering, men nästa dag var han sitt vanliga jag ingen! ;) Så han piggnar nog till igen!:)