Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 3752 ggr
[LucyInTheSky]
0

Hö enselage?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min granne har kor och jag pratade med honom om att få köpa hö och halm. Han sa att det var bara att ta halm till kaninerna behövde inte betala, det skulle knappt synas att jag tog sa han..

Han sa även att jag fick ta hö enselage om jag ville och ge dem för hö hade han inte. Vad är skillnaden? Kan kaninen äta enselage?

Suskiv
0

Skillnaden mellan hö och ensilage är hur det förpackas.

Hö skärs och ligger sen på vall i minst två dygn innan det packas i balar och sen torkas på skulle med stora fläktar .(hö kan även valltorkas helt, eller skulltorkas utan fläktar)

Ensilage skärs och ligger på vall i ett par timmar innan det packas på rundbal eller fyrkantsbal som sen rullas in i 8 lager plast.

Man får två helt olika produkter.

Ensilage (hösilage är ensilage som fått ligga på vall lite längre och är därmed lite torrare innan det plastas) är vått och lite surt eftersom det bildas mjölksyra under lagringen (ibland tillsäts även myrsyra för att öka mjölksyrebildningen).

Kaniner kan äta ensilage, men hösilage är bättre eftersom det är torrare.

Den största nackdelen med ensilage är förvaringen. En öppnad bal måste förtäras på under en vecka annars börjar den mögla och så krävs en försiktig invänjning på ensilage för magens skull. Kan du hämta ensilage ca två gånger i veckan från nyöppnade balar så ser jag inget problem med att ge kaninerna ensilage om de gillar det, det har ju trots aööt en lite annorlunda smak och lukt.

Det finns en risk för botulism om man fodrar med ensilage, risken är liten men den finns och beror på att möss eller likande hamnat i balen under packning och plastning. Hästar vaccineras mot boulism, vet inte om man kan vaccinera kaniner.

Jag har personligen valt bort ensilage till min kanin eftersom jag inte kan få tag i ensligae så ofta och ur garanterat nyöppnade balar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#1 Hon skrev hösilage inte ensilage

Hittar du riktigt torrt hösilage, gränsen till hö, går det bra att ge, annars är det inte bra för deras magar, då det är blötare och innehåller mer syra.

Försök hitta bra hö istället, bättre för kaninernas magar.

ensilage ska man inte ge alls :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Norberg90
0

#2 Nej Frida, hon frågade "Kan kaninen äta ensilage?"

#0 Mitt svar är nej, ge inte ensilage!

Torrt hösilage kan gå, men jag skulle aldrig ge ensilage!

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

#3 står "hö ensliage" inte bara ensilage :D

Han sa även att jag fick ta hö enselage om jag ville och ge dem för hö hade han inte. Vad är skillnaden? Kan kaninen äta enselage?

så hon skrev både och.

Norberg90
0

#4 Ja fast det är vanligare med ensilage till kor :P

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

#5 Ja det är det :) Jag har tur, om det skulle knipa med hö, sp använder svörmor & styvsvärfar både ensilage och hösilage, så kan ta lite hösilage om det skulle knipa (ensilage är inte bra till får så därför har dem bådeoch) :D

Norberg90
0

#6 fast det e inte bra att byta från torrhö till hösilage på en gång.

Min häst tål inte att göra ett kast från torrhö till hösilage. o kaniner e ju ännu känsligare!

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

#7 Nej det är det inte, en gång använde jag hösilage, för att höet var nästan slut, så blandade 2-3 dagar, gick bra. Men då var det verkligen kris:P

[LucyInTheSky]
0

Oj oj. Så det finns hö, höinselage och enselage.. Ja, jag lär mig nya saker hela tiden =)

Bonden sa höinselage till mig men eftersom jag trodde de var samma sak som ensegale så skrev jag som jag skrev här uppe.

Fridaaaa
0

#9 Finns hö, hösilage och ensilage :)
Men hö ger man till kaniner.

[LucyInTheSky]
0

Blir att leta vidare efter hö.. =) Vill inte köpa hö i påse på djuraffären då de är dyrt och säkert fullt med konstigheter för att de ska hålla sig fint i påsen.

Finns ett stall en bit bort på vägen kan gå och fråga där.

Fridaaaa
0

#11 Låter som en bra idé att kolla runt i stall. Eller då hos bönder.
Hösilage kan ges till kaniner tillfälligt om det blandas ut med det vanliga höet med till en början. Men då ska hösilaget vara så när hö det kan komma :)

[LucyInTheSky]
0

Detta var ganska blött de bonden här hemma hade, var och kände och tittade på det när jag hämtade halm till buren idag.

Fridaaaa
0

#13 Då är det nog vanligt ensilage han hade. Var det mörkt?

cBrodin
0

Jag ger ensilage till mina. Det finns inget som heter höensilage, det är ett ord som de som har häst hittat på. Då man vill ha det torrare till hästar än kor och vill skillja på om det är skördat till kor eller hästar med ord. Men i grunden är det samma, bara vattenmängen som skiljer.
Men i alla fall, du kan ge det som är blötare även till kaninerna om du vill. Problemet är bara att det är svårt att få i kaninerna tillräckligt mycket då de blir mätta på vattnet när det är i grovfodret.

Fridaaaa
0

#15 Jag har lärt mig att ensilage inte är bra för kaniner, för det innehåller mycket syra osv. Skulle aldrig ge det till mina. kan intetänka mig att det är bra för magarna

Suskiv
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#15 Det är samma anledning till att hästfolket vill ha torrare ensilage. Svårt att få hästarna att äta tillräckligt av ensilaget eftersom det kan krävas nästan dubbla mängden mot hö.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

cBrodin
0

#16 Det finns lite delade meningar om det. Jag vande mina kaniner sakta med ensilage och de funkar fint. De är bra i magen och äter ordentligt. Eftersom kaniner funkar ungefär som hästar och ungefär samma syror i magen så ser jag ingen anledning att inte kunna ge dem enslige.

#17 Har koll på det, har själv hästar :) Dock med problemet att den ena gärna äter massor men inte dricker. Så vi kör både ensilga och hö i stallet för att det ska passa alla. Dock föredrar jag ensilge då det blir mer tid att tugga.

Lina R
0

Ensilage är oftast skördat tidigare, hackat och sen plastats in vått. Hösilage skördas senare, får förtorka, och plastas in efter det.

Förstår inte varför folk tycker att man ska kalla dom samma sak, dom är extremt olika i skördesätt och näringsvärde.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Norberg90
0

#19 Tack Lina, äntligen någon som kan förklara! =)

Dvärgvädur i Viltgrå

Fridaaaa
0

#19 Ja jag förstår inte heller varför folk kallar det för samma, det är ju helt olika. Bra förklaring! :D