Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1415 ggr
Suskiv
0

Hage på stenplattor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan man låta kaninen ha en rasthage på stenplattor?

Uteburen står i ett hörn av tomten och där har vi stenplattor under. Tanken var att kaninen skulle få en ramp från buren ner till marken och så Hage runt om så hon kan få lite större yta att röra sig på under hösten, vintern och tidiga våren. En toalåda i hörnet, en grävlåda, hennes älskade barnpall och lite rör att springa i tänkte jag ge henne, men annars är det bara stenplattor och så rampen upp till buren där hon har hus, mat och varmt och skönt burströ.

Jag vill inte släppa ut henne på gräset eftersom det är så uppätet och lerigt. Vill att gräsmattan ska få en chans att vila nu under hösten, vintern och våren så att det finns en gräsmatta kvar till nästa sommar.

Ja vi har en pytteliten tomt så det finns bara två alternativ till Hage, antingen på den pyttelilla gräsmattan som är en lermatta just nu eller på stenplattorna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

zezagena
0

Kanske lite kallt o vasst för tassar.. Kanske bra om du kan lägga ut trallar el brädor på åtminstone en del av hagen.. sen kommer ju ändå snön förstås Flört

WilmaP
0

Där jag bodde förut hade jag en jätte stor utebur, som hon bodde i dygnet runt, med stenplattor som golv/mark. De var väldigt ,väldigt släta och mjuka stenplattor. Dock var det bara under sommaren och nu på vintern kanske det är lite för kallt? Det funkade utmärkt på sommaren iallafall :)

Chieko
0

Finns en risk för att hon får tryckskador på tassarna om hon är för mycket på stenbeläggningen. Om du håller koll och stänger in henne i hagen om hon verkar få det ser jag ingen anledning till att inte prova :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

elinab
0

Stenplattor är inte det bästa underlaget för en kanin, men hellre en Hage med stenplattor än ingen alls :)

Så länge hon har en bur med varmt och mjukt underlag att gå upp till när hon vill så ser jag inget problem. Håll lite koll på tassarna bara som #3 säger.

Chieko
0

I buren menade jag såklart att du skulle låsa in henne om hon verkar få tryckskador!

/Karin

Suskiv
0

Då ska jag testa, hon kommer att vara i hagen på dagtid när vi är hemma eftersom den inte är helt rymmningssäker. Resten av tiden blir det buren.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Chieko
0

Det låter bra det!

/Karin