Konstigt beteende
Hej!
Så här är det. När jag fick lille Skorpan på 9 veckor, var han kelig. Han var busig också, men det var lätt att lyfta upp honom från golvet, få in honom i buren igen etc. Då hade jag honom lös i rummet hela tiden när jag var hemma.
Sen åkte jag bort till mina föräldrar i två månader, beteendet ändrades väl inte särskilt. Men nu, när jag är hemma igen, tycker jag att han har förändrats!
Det är jättesvårt att få tag på honom på golvet, han springer undan, in under soffan och allt sånt. När jag tar upp honom sprattlar han. Han brukar lugna ner sig, och är lugn när han sitter i mitt knä. Fast jag kan inte sitta i soffan och ha honom i käet, då hoppar han bara ner. Det funkar när jag sitter i köket, för där har han aldrig skuttat förut.
Varför har det blivit så här? Jag kan ju tillägga att jag varit borta i tre veckor (inlagd på sjukhus) då det tyvärr blivit så vissa dagar att han inte fått komma ut ur buren alls. Kan detta ha påverkat hans beteende? Kan det vara så att han blir rädd för att bli instängd igen, och det är därför han springer undan?
Han har även visat upp han-beteende med markering med hakan, juckande och kissande överallt.
Ska kastrera honom på tisdag, tror ni detta kan hjälpa med hans beteende? Hur ska jag göra annars?
Är jätteorolig inför kastreringen men känner att det måste göras, och jag vill så gärna att hans beteende ska ändras, så jag tar tacksamt emot alla råd ni har!
Ingen som har några tips??
När jag tog upp honom förut för att släppan in honom i buren (släpper honom alltid precis utanför luckan så han får skutta in självmant) så sprattlade han först, och sen när jag satte ner honom så störtade han in i buren och snodde runt och försökte hoppa ut igen, men jag hann stänga luckan. Men allt gick på en millisekund!
Så det känns ju som att han helt enkelt vill vara ute och är rädd för att bli inlåst i buren, för det betyder att han inte får vara ute?
Nja, det är ju inte direkt det som det handlar om…
Och han ska springa fritt i hela lägenheten, så fort jag kaninsäkrat allt.
Det med han-beteende får man räkna med. Att han sprattlar är antagligen pga att han är tonåring och trotsar.Sen verkar det som han ser det rummet han fått vara lös i som sitt rum. Jag tror att det handlar om att fortsätta hantera mkt.
Han blir förhoppningsvis lugnare och slutar pissa efter kastrering.
Okej!
Ja, han får ju vara lös i hela lägenheten. Vill ha han så frigående som möjligt, han är i buren på nätterna och när jag är borta.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är så med alla kaninhanar när dom blivit könsmogna innan man har kastrerat honnom, och var inte orolig för kastreringen det gör honnom bara väl 
/// Nellie på http://kaninbus.blogspot.com/