I vinter, frågor
Hej!
Så här tänkte jag att Chester skulle få bo i vinter, men vill höra vad ni tycker först!
Bostad:Han skulle få bo ute i sin utebur, med en Hage med tak (galler tak) på. Vi tänkte ha honom på verandan där det är stengolv, eller den andra verandan där det är trä golv.
vatten: Han skulle få det i en skål (ifall han nu dricker ur skålar..) eller i vatten flaskan ( då halv full) och skulle bytas 3/4 gånger varje dag.
Frågor:Ska han få några extra grönsaker på vintern, för att det inte fins gräs?Kan han gå på sten plator? Eller ska han gå på trä verandan i stället? Ska jag tänka på något mer, när det gäller vintern ( det är min första med kanin!)? :)
Tacksam för svar! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag tycker inte att han borde gå på stenplattor på vintern, trä är nog bättre då =)
Säger som #1, stenplattor är inte något vidare på vintern. Det blir så kallt, mycket bättre med trä då. En vinterbur ska vara uppgöjd från marken för att det ska bli varmare och en träveranda är ju upphjd från marken så det blir säkert jättebra.
Du behöver inte ge någon speciell mat på vintern. Det viktiga är att kaninen alltid har tillgång till hö. Eventuellt kan du öka pelletsgivan en aning, men det brukar inte behövas.
Annat att tänka på:
När det är frost bör du ge nytt vatten två gånger om dagen så att han hinner dricka innan det fryser till is, men det verkar du redan ha koll på :)
Se till att han har ett utrymme där han kan ta skydd från väder och vind. Fyll den skyddade platsen med halm så att han kan hålla värmen. Kaniner tål kyla väldigt bra om de får vänja sig gradvis, men det är viktigt att de kan hålla sig torra och har tillgång till ett bra hö.
Lycka till!
#1 Tack! Det blir nog trä då! :)
#2 Han får ½ dl pellet varje morgon, hur mycket ska jag öka ifall jag gör det? Han har sitt hus i buren att krypa in i, just nu är det bara strö där inne, så får fylla på halm då. Så har han en pall i den andra delen att lägga sig bakom, räcker det? Han har höet i en höhäck, ska ja ta ner det så han kan krypa in i det och värma sig? :)
#3 Ev kan du öka till 3/4-1dl beroende på om kaninen går ner i vikt eller inte:) håller den hullet så behöver du inte öka.
ja ta bort höhäck, bara en onödig sak ;) Bättre att dem får gotta sig i det och äta ifrån det naturligt :D Har aldrig höhäck till mina.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 okej, imorgon tar jag bort höhäcken så han får "gossa" med sitt hö! ;)