Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2649 ggr
Suskiv
0

Äter halmen

Vår kanin äter upp halmen som hon har i buren. Hon har fri tillgång till hö och det finns alltid hö i buren. Jag antar att hon gillar halmen för att den är mer grov än vad vårt hopplösa djuraffärshö är.

Men hur nyttigt är det med halm egentligen. Det innehåller ju inte särskilt mycket näring.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Norberg90
0

Nä det e såklart bättre om hon äter hö istället för halm. Sök upp nån bonde o fråga om du får köpa lite hö. Mina kaniner gillar inte heller för fint hö !

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

Linnet
0

Nej halmen innehåller ju inte just nån näring, men det är ju inte så mycket att göra, dom äter ju av den i alla fall.

Suskiv
0

#1 hon äter hö också.

Jag har ringt runt till olika bönder, men alla har gått över på silage istället för hö. Och även om de ha hösilage i småbalar så hjälper det ju inte mig eftersom en kanin inte äter en bal på mindre än en vecka.

Linnet
0

Här omkring har vi lyckligtvis flera som säljer torrhö i småbalar.

Kristall
0

#3: Finns det något stall i närheten, som du kan köpa hö/silage i lösvikt av? Jag får hösilage från stallet, en löst packad ikea-kasse räcker i ca en vecka utan att bli dåligt (dock är det ganska torrt för att vara packat).

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kickan90
0

har halm till min lilla kille och han äter sitt fina hö som jag får ta från en bekantsstall :) sen får han även pellets, men nog äter han mycket halm ändå ^^ för det ser ganska tomt ut där när det är dags att göra ve buren :P

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

CorneliaAndersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det e ingen fara.. Mår den bara nra så e det ok.. Kaninerna vässar tänderna på halmen.. Ingen fara alls.. Men som sagt, kolla så kaninen mår bra.. Har den pellets?? ge den det annars .. :) Lycka till!! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

Om du ska ha hösilage, se till att det är på gränsen till hö, är det mer åt gränsen till ensilage är det inte bra för deras magar.

#7 Pellets slipar inte ner tänderna, och kan inte ersätta hö, hö är viktigare än pellets:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

#8 Ne men pelletsen hjälper ju LITE iallafall

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Kickan90
0

ja det bästa för en kanin är att få lite pellets också :P
mina kaniner kan inte hålla vikten uppe om han inte får lite pellets + jag tycker att han gnager lite mindre sen jag höjde pelletsen till 1dl :)

men tycker att ts, ska köpa gott och tjockt hö + kanske öka något lite på pelletsen eller börja ge den pellets och sen att fortsätta ha halm i buren då det är bra för dom att tugga även om den inte ger någon nytta.

Medarbetare på

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag har hört att om kaninerna äter av halmen så är det god kvalitét, men jag vet inte..

Mina kaniner smakar alltid på halmen :-)

Suskiv
0

Kaninen äter ½ dl pellets och jag ska absolut inte öka på mängden eftersom hon tenderar att bli tjock lätt.

Jag letar hö, men det verkar vara svårt att få tag i just här. Men jag har inte gett upp än.

Kickan90
0

okk, visste inte att din kanin hade lätt för att bli tjock, då är absolut ½ bra att ge, mina kaniner har haft det tvärtom och behövt lite extra pellets så det vara bara lite tips? åt dig. 

om du vet något stall i närheten så kan du ju alltid höra med dom :) det ska jag göra när vi flyttar sen :p

Medarbetare på

Lina R
0

Halm innehåller ändå en del energi, så tjocka kaniner kan bli tjockare av att ha fri tillgång till halm. Byt till en mindre god halmsort :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#14 Har samma problem där som med höet. Bönderna säljer halm i 200-400 kg balar, jag kan inte få hem dem eller ens förvara dem hemma så jag köper halm på granngården och de har tyvärr bara havrehalm. Hade föredragit vetehalm som inte är lika gott.

Fridaaaa
0

#15 Du menar rundbalar då? För det finns balar som är stora som höbalar, som bönder med brukar sälja :D Som väger 10-14 kg :D

Suskiv
0

#16 Ja jag vet att det finns småbalar, det är dessa jag letar efter. Men alla som jag ringt har antingen rundbalar på 400 kg eller stora fyrkantsbalar på ca 200 kg.

Alone
0

#16 halm i småbalar är svårt att få tag på, då det inte är lönammt för bönder och en massa extra arbete mycket enklare med rund eller fyrkant balar :) lyckligtvis har jag hästar så jag kan köpa både halm i stora fyrkantsbalar och hösilage i rundbal :)

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

Fridaaaa
0

#18 Beror nog på vart man bor, här nere i Blekinge är det inte jättesvårt att få tag i balar.

Alone
0

#19  nej så klart är det så, men dom flesta bönder har gått över till stora balar istället iaf.

Mvh Järnskogens kaniner

Efter Regn Kommer Solsken

[toftaholmskaniner]
0

Det stämmer att många bönder har gått över till större balar. Märker stor skillnad här i skåne jämnfört med förnågra år sedan.

Jag tror det är för att många hästfolk nuförtiden köper in tillsammans, eller att stallet köper det och sedan får hästägarna betala det i hyran. Förr köpte man sitt egna och då var det smått som gällde för att kunna fylla sin bil.

Däremot så rekommenderar jag att kontakta en stallägare eller hästägare, inte en bonde. Kanske bor du nära en ridskola?
Dem brukar kunna sälja en del av stt hö, några kaniner äter ju trots allt inte som en häst och hästägaren får igen pengar till att köpa nytt.

Prova där och Lycka till! :)

Viccan92
0

#19 Var köper du? Min bonde har tyvärr inte så många små kvar och det går åt väldigt mycket nu med 7st kaniner.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Suskiv
0

#21 Jag har varit i kontakt med ridskolorna, de fodrar med hösilage och har hästarna på torv eller spån. :-(

Nu har jag hittat en bonde som enligt rykte ska ha småbalar, men han svarar ju aldrig på telefon när man ringer. *sliter håret*