Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 895 ggr
dermot
0

Är det sant?

Har hört att det bara är honor som får hakpåsar… Jag undrar om det är sant? Det är ju mycket möjligt, kom och tänka på det nu när jag var ute. Ingen av mina hanar verkar ha det, men heller ingen hona. Men jag har haft kaniner med hakpåsar, kommer dock inte ihåg om det bara var honor. Läste också någonstans att det var för att de drog päls när de får ungar.. vet inte om det stämmer det heller. :)

Så frågan är som sagt… Är det sant att bara honor får hakpåsar?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Tror det är vanligare på honor. Inga avmina 3 honor har det. Men vet att när jag hade dvärgvädur för många år sedan, hade några av mina honor det (hade bara honor som liten av någon anledning hehe).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Bra fråga. Jag har aldrig haft en hane med en hakpåse. Har en hona nu som har det. Hon är inte min och hon är dessutom lite tjock.

Menar du att det står att dem får hakpåse för att dem drar päls när de får ungar? Det är ju helt fel.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Linnet
0

Det är oftast honor som får hakpåse, så det stämmer, har aldrig heller sett en hane med hakpåse, men det förekommer säkert. Har knappast nåt att göra med att dom drar päls.

dermot
0

Jaha okej!

Det var ngt jag snappade upp någonstans! Och jag vet att min ena hona drog päls därfirån när hon skulle få ungar, men det var väl antagligen "bara för att..".

Men tack så mycket för era svar!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Fridaaaa
0

Jag undrar vad hakpåse beror på? Tror inte det beror på fetma som vissa säger, för min ena hona är ganska tjock, men har ingen hakpåse och hon är ändå lejonhuvad dvärgvädur (tycker att det är vanligast på dvärgvädur men bara egen observation)

dermot
0

Min kompis hade förresten en teori om att honorna "hamstrade" mat där (?) Kan det stämma tro?

// Anka

Lillhems Kaniner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 säkert för att hakan var närmast. Min ena frasse hona var nästan kal på dubbelhakan när hon hon boade :)

Ang, ts. Jo hanar kan få hakpåse, mer sällan de får men skulle tippa på att de får det pga fetma.

dermot
0

#7 Ja, jag gissade också på det :)

Ah, okej! För har nämligen aldrig sett någon! :)

// Anka

Lillhems Kaniner
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om man kollar på utställning sitter det aldrig hanar med påse iom nollning, sen avlas det inte på de hanar som får det. Hakskägg förekommer men inte riktiga hakpåsar..

dermot
0

#9 Nej det förstår jag. Men har ju träffat en hel del kaniner, och aldrig sett ngn hane med hakpåse.

// Anka

Crullis
0

ingen aning, men uppfödaren till min Hermelin hona sa att de inte va någon ide att ställa henne efter en kull då dom vanligtvis får hakpåse. men som sakt vet inte hehe (=

dermot
0

#11 Min hona Abigail, har haft en kull, och hon fick ingen hakpåse :) Men det är nog individuellt!

// Anka

Crullis
0

Nej som sakt vet inte alls , men de va vad hon sa ;)

Zvintos
0

Just förekomsten av hakpåse verkar variera och vissa raser har betydligt större benägenhet att få det, såsom fransk vädur. Vissa linjer kan säkert ha större benägenhet/"ärftlighet" att få det, men det kan säkerligen även bero på felaktig utfodring. Jag har bara varit med om 1 hona med hakpåse, som jag kan minnas, och det är familjens dvärgvädurshona på 6 år.

Ljusta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen stämmer det kanske till viss del det du hört om att det hänger ihop med att honor har det för att boa. Många honor får hakskägg som är väldigt lik hakpåsar, bara det att det bara är en massa päls och ingen dubbelhaka. Har själv sådana honor här nu som jag plockade bort hakpåsen (pälsen) på när de skulle på utställning, annars blir de nollade. Pälsen går av väldigt väldig lätt där så det är möjligt att de har det för att boa??

Honan nedan plockade jag bort hakpåsen på (det gör inte ont på kaninen för pälsen sitter väldigt löst). Kortet är från när hon var bara 5 månader, och på utställningsdagen hade den blivit dubbelt så stor, men det var bara päls, så när jag plockat bort så såg hon normal ut.

Ljustadalens kaningård

Lillhems Kaniner
0

Det ja menade med min som plockade sej på hakan när hon boa var just att hakan var lite halvt i vägen och även ett nära ställe att plocka päls från :)

Stiinisen
0

Vi var på En Camping i sommras , där hade de en belgisk jätte som sprang runt lös vid receptionen.

Jätte söt Glad

En hane , folk som gick förbi gav han alltmöjligt att äta ( Pommes Choklad , osv osv … )

Han var nog den tjockaste kaninen jag sett , Och VILKEN DUBBELHAKA !

Tycker synd om Stackarn [Fast han såg det nog inte så negativt att få mat hela dan ] :/

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Fridaaaa
0

#17 Stackars kanin! Djurplågeri :S Jag hade pratat med ägern som jag såg det…

Stiinisen
0

Jo jag gorde det , och hon struntade fullständigt i det ! :(

// Stina och Kaninerna

Fridaaaa
0

#19 Då hade jag anmält till länsstyrelsen, man kan göra det anonymt om man vill. Ingen kanin mår bra av att bo så :S

Stiinisen
0

Ne , jag vet , vi ska dit om nån vecka !
Ska kolla om kaninen finns kvar …

Om han finns kvar ( Och fortf är överviktig och folk ger han Choklad mm. ) Så ska anmäla !

// Stina och Kaninerna

Kiyona
0

VBeroende på Vilken ras? kaninen är så förekommer hakpåse både hos honor oxch hanar vet inte vilka raser men de flesta "hakpåsarna" som förekommer berorodftast på felutfodring och för lite Motion.

Men att banta en hona pga hakpåse är inte en bra idé gäller även hanar sålä'nge de inte är jätte syoraoch faktiskt luider av fetma. Har den slim och fin kropp så låt kaninen få ha sin påse så,länge den inte lider av det.

Fruktansvärt med den stackars jätten!

Har varitmed om liknande men detta var en persobn jag känner så hon ficksig lite utbildningoch spark på rumpan att ändfra situationen!

Nu får han Motion, pellets från mig, frukt och annat som godis och klorna klippta vid behov!Och mår bättre än innan…fysiskt. Kaniner tar ju inte illa upp av vad man ger dem men han rynkade lite på nosen när han bara fick nyttig mat i rätta popoioner och sedan bara stå på hö. Men nu äter han det han får som vilken välskött kanin som bhelst! :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **