Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1349 ggr
LMTninis
0

Detta är väl fel?

Jag läste på den här sidan att: 

"Kaniner är flockdjur och bör leva med sällskap, helst av andra kaniner men även nära kontakt med människor kan fungera"

Det var väl kaniner som inte är flockdjur utan kolonidjur och de trivs lika bra utan sällskap av andra kaniner?

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

elinab
2

Ska man vara noga så är de kolonidjur och inte flockdjur precis som du skriver.

Men resten stämmer. En ensam kanin är inte lycklig. Sällskap av andra kaniner och/eller nära kontakt med människor är det som gäller.

CorneliaAndersson
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

A, kaniner är kolonidjur. det e helt rätt det du tror.. Men visst,kaniner som e uppfödda med sällskap vill nog ha en kaninkompis :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
1

Kaniner är kolonidjur ja, så behöver inte ha sällskap av annan kanin :)

Mina 3 flickor går ihop, sedan hanarna för sig själva.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Viccan92
0

Fick IG i en kurs för att jag sa att kaniner trivs ihop för det mesta. Suck. Men Frida har rätt man behöver inte ha dem ihop med andra. Men har dem levt hela livet med en annan kanin och helt plötsligt blir ensam så kan dem bli ledsna och sjuka. Har själv varit med om det. Tre gånger.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
0

#4 Den läraren hade jag många duster med ;) Dock gav hon mig "bara" VG istället för MVG som hon hade lovat.

Viccan92
0

#5 Inte bara dig och mig kan jag säga. Dock har jag gett upp totalt nu. Får helt enkelt se om det går att få jobb utan att ha tagit studenten. Ska se om jag kan få omdömena från praktikplatserna. Räcker kanske.

Kom just att tänka på att när jag, mamma och min farmor var och hämta farmors två nya kaniner så sa uppfödaren att det var typ en inoff lag på att kaniner skulle var minst två ihop. Tyckte jag var himla konstigt. Jag menar två hanar ihop blir ju inte alls bra. Nu ifrågasatte jag inte detta. Men farmor köpte iaf två honor och det funkade ju bra. Vet inte vad uppfödaren fått det ifrån.

Fridaaaa
0

#6 Tolkat lagen som hon vill kanske, uppfödaren?

Haha ja jag vet många som diskuterade mycket med henne :P

LMTninis
0

Jag menade mest det med att dom är flockdjur, sen vet jag av egen erfarenhet att en kanin som bor med en anna är lyckligare (för det mesta) Men en som bott själv sen den särats från mamma brukar inte bry sej så mycket :)

♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥

~ Blogg: Laoop.tk
~ Hemsida: Laoop.weebly.com

Fridaaaa
0

#8 Precis Glad Mina 2 gossar som bor själva, bryr sig inte.
Min ena hona blev lyckligare när hon fick kompis, men jag har haft kanin sedan jag föddes (snart 21 år sedan) och tror aldrig vi har haft kaniner tillsammans, men alla har blivit gamla .D

kaningodis
0

Fast bara för att kaninen inte ser ut att må dåligt så behöver det ju inte betyda att den trivs bäst ensam.

Kaniner är ju faktiskt sociala djur och de trivs för det mesta tillsammans (mina honor iaf).

De är kolonidjur ja, men bara för att de är det så behöver det inte betyda att de trivs bäst ensamma.

Ytan är viktig, ju större yta desto lättare kommer det vara att hålla flera kaniner tillsammans. (Dock är det svårt att hålla hanar med andra kaniner; förökning/slagsmål.)

Kastanjegårdens Kaniner

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

#10 Hade mina kaniner inte mått bra, hade dem inte levt i över 8 år (typ alla mina kaniner har blivit det).
Och man märker om ens kanin mår dåligt, mår den inte bra är den deppig osv.
Och mina 2 hanar, trivs bra ensamma, det märks på dem. Dem blir superglada när jag kommer, är pigga, glada,alerta osv. Min ena hankanin är inne och den andra ute i boden, så den kan höra honkaninerna där inne, så helt ensam är han inte.

Viccan92
0

#7 Hon är väldigt speciel.

Jag tror att bara kaniner inte sitter ensamma i sin bur hela dagarna utan något sällskap alls så mår dem bra. Alla mina kaniner blir jätteglada när jag kommer. Utom då kaninerna som jag passar dem blir inte lika glada. Två systrar som bor ihop. Vi känner inte varandra så bra försöker inte heller att fästa mig vid dem. Men mina kaniner blir alla himla glada. Hade tre kaninhonor ihop för något år sedan och som dem trivdes ihop. Sov, lekte och gosade ihop och blev ändå jätteglada när jag kom.

Men har dem bott ihop med någon sedan dem var små och sedan att kanske en av dem går bort när dem är 4-5år då kan det ju bli problem.

Fridaaaa
0

#14 Ja då kan det bli problem, men är dem vana vid att vara själva, så lider dem inte:)

Lillhems Kaniner
0

Tyvärr säger Jordbruksverket att kaniner är flockdjur och att om kaninerna inte sitter ihop ska de sitta bredvid varandra med galler emellan så de kan nosa på varandra. Så tyvärr kan inte Jbv så mkt om kaniner.

Mina får absolut inte sitta bredvid varandra så de kan bita varandra och de flesta funkar heller inte ihop. Endast två par med mor dotter har jag..

Viccan92
0

#15 Ja precis då funkar det ju utmärkt.

#16 Nej jag hör det skulle bli slagsmål direkt iaf mellan mina yngsta hanar. Den gamla startar inga slagsmål som tur är.

Har själv haft syskon par och sedan mor och två döttrar från olika kullar. Sen även en äldre hona med en liten bebis. Honan hade bott tillsammans med andra kaniner ofta och tanken var att behålla en hona från sista kullen så dem kunde bo ihop. Tyvärr tyckte min katt annurlunda så blev tyvärr bara en underbar hane kvar så jag köpte en kompis till henne. Hon blev väldigt bortskämd kan jag säga. Sen har jag även haft en kastrerad frasse med en hermelin hona. Dock fick hon flytta när hon inte gillade mig.

Fridaaaa
2

Taget ifrån jordbruksverket. Står ingenting att kaniner är flockdjur. Står enbart att dem bör ha sällskap

Så sköter du dina sällskapskaniner

Att skaffa kanin kan vara ett alternativt för den som gärna vill ha ett sällskapsdjur men tycker att hund och katt tar för mycket tid. Men tänk på att även kaniner är sociala varelser som kräver uppmärksamhet och att den ska skötas på rätt sätt för att trivas. Du måste som ägare känna till och följa de djurskyddsregler som finns för kaniner som hålls som sällskapsdjur.

Kaniner behöver sysselsättning och social kontakt

Kaniner är sociala djur och du bör helst hålla dem i par eller i grupp. Könsmogna hanar som inte är kastrerade bör dock inte hållas tillsammans.

En stimulerande miljö är en viktig faktor för att kaniner ska kunna bete sig naturligt. Miljön i buren ska därför ge möjlighet till sysselsättning. Eftersom kaniner har ett behov av att bygga bo ska djuren ha tillgång till material som går att fläta samman. Exempel på bra material är halm och hö eller liknande.

jahadu
0

Jag skulle aldrig kunna hålla en kanin helt ensam utan någon som helst kontakt med en annan kanin. Att den kontakten skulle kunna ersättas med mänsklig kontakt tror jag inte alls på. En kanin har inget behov av mänsklig kontakt. Jag vill hålla mina djur så naturligt som möjligt, därför är jag emot att hålla en kanin isolerad från artfränder.

Fridaaaa
0

#20 Men du tycker alltså det är okej om man har 2 kaniner bredvid varandra, i enskilda burar? :)

jahadu
0

(asså denna datorn har något allvarligt problem, ni får ursäkta dubbelpost och så)

till 21, ja precis, enskilda burar är helt ok (jag håller själv mina så förutom 2st som går tillsammans) så länge de kanse, höra eller känna lukten av varandra. Jag tycker alltså att man borde ha minst 2 kaniner, separat eller tillsammans.

Fridaaaa
0

#22 okej :) jag har mina 3 flickor ihop, men mina 2 gossar själva. Ena hanen är i stor del av boden (har 4 av 5 kaniner där) så han ser & hör flickorna. Min andra hane har jag inne, för han får inte plats där ute. Men han är med oss alltid och så har jag marsvinsbur bredvid, han föredrar deras "sällskap" bättre än kaniners har jag märkt :P

Ljusta
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller helt med Jordbruksverket där de anser att man bör hålla kaniner i par eller grupp, som sagt så står det ingenstans att kaniner är flockdjur. En helt ensam kanin som får sällskap enbart max 1 timme varje dag är en olycklig kanin, eller en kanin som accepterat sitt öde men ändå hellre skulle ha en kompis i samma bur eller en bur bredvid.

Alla mina kaniner sitter så att de har antingen en eller fler kompisar eller har nät till en kompis (undantag vissa hanar som skvätter, men de ser i allafall andra kaniner). Jag ställer ut mina kaniner och borde därmed vara rädd för skador, vita hår o dyl, men jag har aldrig drabbats av det när det gäller kaniner som fått möjlighet att lära sig kaninspråk från början och aldrig har gått ensam. Honorna får till och med nya kullar tillsammans, och det går bra!

Jag strävar efter det naturliga när det gäller mina kaniner, och det är stora burar, sällskap (främst familjegrupper, jag brukar inte sätta ihop nya okända kaniner med varandra, de får ha nät till andra kaniner till en början tills de lär känna sin granne) och mycket aktivering i form av hö, kvistar, tunnlar osv. Att bo helt ensam är inte naturligt för en kanin, för det gör de inte i naturen, de bor i kolonier med andra kaniner som de träffar regelbundet.

Jag hoppas att fler börjar få upp ögonen för att kaniner visst vill ha sällskap. Och i mitt tycke så är det jordbruksverket som har kunnande om kaniner, och uppfödare/kaninägare som gör det som passar bäst för dem och inte det som är bäst för kaninerna.

Ljustadalens kaningård

jahadu
0

Jag hade ett litet experiment i somras, hade nämligen kvar burkompisen (kastrerad hane) till en dräktig hona. Det gick hur bra som helst, det föddes 3st hanar och alla blev accepterade av "styvpappan" och var kvar i buren tills de var….strax över 8v ungefär. 
Alla 5 kaniner låg i en hög och vilade, slickade på varandra och uppskattade varandras sällskap och närvaro. Det var underbart att se hur lyckliga och stabila alla var i den buren, ungarna har dessutom blivit helt fantastiska vilket jag tror kan bero en del på den sociala uppväxt de fick.
När man väl har sett lyckan en kanin utstrålar över att ha en kompis, då förstår man vikten av det.
Sen finns det ju de familjer som "bara har plats och tid till en kanin" men då kanske man borde ta sig en funderare och kanske hålla ett annat djurslag, t.ex. en mushane eller guldhamster som trivs ensamma.

Lina R
0

Kaniner är som sagt kolonidjur. Det betyder att dom vill ha social kontakt, men ändå kunna dra sig tillbaka och få vara ifred om dom behöver det.

När jag säljer kelkaniner säljer jag helst två stycken, om dom inte har någon kanin sen innan. Ett djur som sitter ensamt nästan hela tiden blir inte särskilt lyckligt. En kanin som får bo inomhus med familj behöver ju däremot kanske inte kaninsällskap.

Mina utställningsdjur kan ju både se varandra och nosa på varandra (gallerfönster mellan burarna), undantaget är hanarna som kissar ner grannen.

Jag har provat ha ungdjur tillsammans, men de får för ojämn viktökning så det känns inte lämpligt. Däremot så planerar jag för att bygga en honbox så att honorna kan ha sällskap av varandra när de inte har kull.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här mysigt kan man ha det tillsammans Skrattande

Flizan, (den vit/svarta) var jättesur hela förra sommaren. Blev lite bättre när hon fick bo inne över vintern, men morrade fortfarande. Släppte ihop henne med Tufsan i juni detta året för att testa om det gick att ha dem ihop, fungerade kanon och Flizan slutade med alla olater. 
Smilla (den ljusa) är född 12 april 2011 så hon är inte så gammal. Började skaka galler när hon var runt 4 månade (bodde inne) ville ha massa uppmärksamhet. Testade att släppa henne med den andra tjejerna. Fungerar ihop alla 3 :) Dem har gått ihop nu i ca 2 månader.

Lillhems Kaniner
0

#18 nej det står inte men det säger dom på kursen.

Fridaaaa
0

#30 Litar mer på jordbruksverkets sida i så fall. Kaniner är inte flockdjur utan kolonidjur alltså sa dem fel på kursen

Lillhems Kaniner
0

#31 en representant från jordbruksverket var där.Vad den personen säger får stå för den men när det kommer folk från länsstyrelsen och säger att det ska vara på ett visst sätt enligt jbv då har ingen så mkt att säga till om.

Tyvärr får man tolka jbv lagar som man vill alla säger olika.

Ljusta
0

#31 Jag tror att många slarvar lite och inte tänker efter när de säger att kaniner är flockdjur, att de inte riktigt vet skillnaden. I en koloni så lever ju också många djur ihop, men de har till skillnad från flockdjuren egna revir i kolonin.

Jag tycker att det skulle vara ett värre fel att hävda att kaniner lever ensamma än att de är flockdjur.

Ljustadalens kaningård

[Cameliont]
0

Jag skulle säga att det är väldigt olika från kanin till kanin om de trivs ensamma eller vill ha en "kompis" av samma sort.

Finns kaniner som slåss på liv och död (kastrerade alltså) samtidigt som andra trivs jättebra tillsammans, så jag tycker inte man kan säga varken att de måste vara två eller att de måste vara en och en.

Man får ta det som det kommer och anpassa sig efter individerna.

alicekanin
0

I de vilda skuttar dom ju i flock;) men sen på kvällen krypper dom ner i sina egna hålor endå.

Dom flästa kaninerna bor nog själva.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

alicekanin
0

Det kan är bra om dom är nät inät med en annan kanin så dom ser varandra.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Fridaaaa
0

#35 Nej i det vilda skuttar dem inte i flock. Dem lever i l´koloni det vill säga sina bon nära varandra och träffas på då & då men dem lever inte i flock :D

Lillhems Kaniner
0

#36 jo bra att dom ser varandra men stor risk för skador.

Lina R
0

#38 jag har nät på båda sidor och minst 2cm emellan. De kan alltså inte nå varandra :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Tregly
0

Dom är kolonidjur.. Går första året på gymnasie inriktning djursjukvård. så läser bland annat kursen "sällskapsdjur" och där lär vi oss olika saker nu om gnagare/hardjur. Men i våran lärobok framgår det inte att kaniner är kolonidjur, och våran lärare sade att dom var flockdjur. Men det vet jag att dom inte är. Och i läroboken står det också att man inte bör ha 2 honor ihop eftersom "den dominantaste honan kommer börja slåss om reviret när dom bir könsmogna då honan kommer bli skendräkig och vilja ha reviret för sig själv."

Men det där stämmer ju inte riktigt. Jag har har haft honor tillsammans innan och det har funkat jättebra, för så länge de har tillräckligt utrymme så kan dom komma bra överens. Eftersom de är kolonidjur så vill de ju inte bo så tätt inpå varann.

Never judge someone. You don't know their history.

Seriously, you don't!