Vad kan man göra?
Förlåt men kom inte på någon bra överskrift. Det är så att en tjej på 15 år som är utlänning (kan svenska) och har utvecklingsfel och går på speciell skola mm har jag flera gånger sett i min kaningård stå och öppna mina burar och klappa mina kaniner/försöka lyfta dom/mata dom med smörblommor mm och det gör mig väldigt förbannad då kaninerna kan smita ut ur burarna och vissa är ej vana att bli burna och blir stressade och så kan dom bli sjuka av smörblommor. Har sagt till henne men hon lyssnar inte, kom nyss hem från konfermationsläger och så hittade jag henne där med sin kaninhane som hon tänkte släppa in till hagen med mina 4 honor.. Ska sätta hänglås på burarna nu, men det kommer bli väldigt jobbigt med 9 lås som är iskalla o fryser fast i fingrarna på vinternno så måste man hålla på med en massa nycklar.. Min kompis som också har kaninupföddning fick ett telefonsamtal av 15-åringens pappa och sa att hans dotter ville ha en kaninunge men han sa aldrig att hon va utvecklingsstörd. Nu i efterhand vet vi att kaninen vanvårdas. Kaninungen bor i en innebur för marsvin/hamster i transportburstorlek och har bara en handduk som botten i 1/4 av buren, resten plastgolv och vatten flaska + att hon kaninungen är lejonhuvad så 15 åringen har klippt henne (även morrhåren/känselspröten !!) och tänkt att bada kaninen i en sjö. Är så arg hur folk kan göra så när vi klart och tydligt sa att hon INTE fick göra så mot kaninen.. Iofs kan hon inte rå för att hon är utvecklingsstörd men det kan inte fortsätta såhär! Borde jag prata med hennes föräldrar/anmäla henne? För det verkar det enda som går att göra..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com
Prata med föräldrarna, det är deras ansvar ..speciellt om hon är utvecklingstörd. Lyssnar dem inte så anmäl föräldrarna för om dem inte lyssnar har dem ngt problem också xP
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köpte de kaninen från din kompis uppfödning?
I så fall tycker jag att man som uppfödare har rätten att ta tillbaka en kanin som far illa.
Du eller din kompis kan annars prata med flickans föräldrar om det, säga att det finns lagar på att en kanin inte ska fara illa, lagar på burstorlek och så vidare.
Ingen har heller rätt att vistas otillåtet på din gård, och om du stör dig på det och sagt åt henne flera gånger så kan du anmäla. Du ska inte behöva sätta lås på din egen egendom för att någon är där och vill släppa in sin hane till honorna..
# 1 Ja ska ringa dom och prata med dom. Hihi ja ^^ # 2 ja kaninen kommer från min kompis uppfödning. Varken hon eller jag har för tillfället burplats åt kaninungen..
Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.
Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.
#3 Då tycker jag att det är extra viktigt att ni pratar med flickans föräldrar då djuret inte ska fara illa. Lycka till!
Det är ju djurplågeri! Ta tillbaka den stackars kaninen för guds skull.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
Du kan ju flytta burarna till ett ställe där hon inte ser dom. Du kanske redan har försökt det, men skriver det ändå! ^^
Lycka till!
Säger som #1, säg till föräldrarna, om de inte lyssnar så anmäl det.
Tycker även att du/din kompis borde prata om kaninen som bor där, för det är ju djurplågeri!
Annars kan du ju göra en inhägnad runt burarna med lås på, om du har burarna på samma ställe ;)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Tass. 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
Tror knappast man har rätt att ta tillbaka en kanin. Det ni kan göra är att antingen prata med föräldrarna eller anmäla. Tycker du kan ringa till polisen och kolla vad du ska göra, ja tror man kan anmäla för intrång eller liknande.
Jag hade nog tattoch pratat med föräldrarna.
Annars anmäla dom !
Lycka till :)
Jag tycker att man ska anmäla om man märker att ett djur far illa, helt klart.
Så anmäl, kaninen mår nog inte bra där den är nu.
# 6 har en 7x2 m bur och en 2,5x2 m och 3 st 1x2 m burar med flera dörrar på buren på 7x2 m buren har flera dörrar men burarna står ej brevid varandra så det funkar tyvärr inte :/ # Alla som kommenterat: okej, ska ringa föräldrarna och om inte kaninernas sitvation (kaninungen och hanen) så anmäler vi dom. Fick nyss reda på att hon dränkt en av sina tidigare kaniner och stutsat stuttsmatta med den andra så den dött. Hemskt! :(
#12 HÄRREGUD. Hon borde inte få ha kanin..
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
#12 Varför köper man så känsliga djur till någon förståndhandikapad?!
Visst djur kan vara nyttigt och ge dem glädje, men köp ett djur som de VUXNA tar hand om och som tål en del "stryk". >.<
(Låter som texten är riktad till dig, men den är riktad till föräldrarna XD Tror du förstår hur jag menar :))
#14 du kan inte säga att man inte ska sälja till förståndshandikappade! Sen ska inte personer som inte kan hantera djur ha något djur, inget djur ska utstå en del stryk.
Folk behöver inte vara dåliga ägare bara för att dom är förståndshandikappade. Sen spelar det ingen roll om det är någon med handikapp eller "normal", det är fortfarande de vuxna som har huvudansvar.
I detta fallet ska inte någon i den familjen ha djur, så anmäl dom.
#12 - ANMÄL, ring polisen direkt.
~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.
# 13 & 14 Ja verkligen, blir bara aragare och argare 
Hund i labrador/schäfer (iaf större än "knähund" som tex chichaua) storlek borde passa bättre än en stackars kanin som hon PROMENERAR med genom att hålla i kaninen i ca 3 km utan att släppa ner den när sprattlar och den vill springa och låta den sitta i trång bur resten av dagen…… -.-
#15 Jo jag kan säga så om jag har såna åsikter. Sen är alla olika. Visa förstår mer och visa förstår mindre. Men en del "stryk", så menar jag exempel mer utåliga djur som exempel hundar. Hundar i barnfamiljer får säkert en del "stryk" av ungarna. Jag menar inte stryk som att slå hunden utan att barnen kanske klänger på hunden, drar i pälsen lite för hårt och drar i öron och sånt.
Jag tycker att barn med autism och liknande bör umgås med djur, det är bara nyttigt. Men jag tycker inte man ska lägga så mycket ansvar som föräldrarna TS berättar om har gjort, spec inte ett sånt barn.
Jag tycker att du eller din kompis ska prata med hennes föräldrar. Oavsätt om man är utvecklingsstörd eller inte så har man inte rätt att behandla en kanin så. Lyssnar de inte så tycker jag att du ska anmäla dom. Angående att hon är på din gård och håller på med dina kaniner och att du har sagt åt henne flera gånger så tycker jag att du ska berätta för flickans föräldrar. Slutar hon inte så ska du kontakta polis eller anmäla. Detta är ju bara mina åsikter.
Lycka till med kaninen och dina egna djur
Nej du kan inte uttrycka dej på ett sånt vis på ett forum, kan finnas många som tar illa upp. så tänk dej för innan du skriver sånt. Du får tex inte skriva om att personer med viss hudfärg inte får ha djur. Eller hur?! Så tänk dej för innan du skriver om förståndshandikappade.
Förstår att du menar att det inte är rent stryk, men det jag menar är att denna familj borde inte ha något djur överhuvudtaget.
#20 Att ha en annan hudfärg och en "skada/sjukdom" är ju inte alls samma sak. Jag tycker inte att vissa bör ha djur själva om dem inte förstår själva om dem skadar djuret. Om någon tar illa upp, så förlåt. Men det känns ganska självklart för mig faktiskt.
#21 Det är samma sak! Utvecklingsstörda är lika mkt människor som alla andra. Väldigt mkt utanför ämnet men jag reagerar på sånt här.
Det finns de som inte har någon form av utveckligsstörning som inte tar hand om sina djur.
#22 Öh va? Folk med annan färg har inte det pga skada eller sjukdom? XD
Nej knappast!Men du uttrycker dej på ett sätt som uppfattas att personer med utvecklingstörda inte ska ha kanin. Jag vill bara att du tänker på vad du skriver, det kan uppfattas fel, antagligen har jag missuppfattat men skriv inbte så..
Nej knappast!Men du uttrycker dej på ett sätt som uppfattas att personer med utvecklingstörda inte ska ha kanin. Jag vill bara att du tänker på vad du skriver, det kan uppfattas fel, antagligen har jag missuppfattat men skriv inbte så..
Jag skriver min åsikt och står för den. Men kommer inte tjafsa om det mer på denna tråden för det leder ingen vart. :P
Har du anmält dem än?
Jag sålde min kanin till en granne då jag snart började gymnasiet. Hennes barn matade inte kaninen och när jag stoppade in ett maskrosblad åt den upp det direkt som om han aldrig sett mat förr.
Jag tog genast tillbaka min kanin.
Gör det du måste om inte för din skull utan för kaninen!
Det där med att hon går till din kaningård ska du polisanmäla
Hoppas det löser sig! kram :)
Rent spontant så kan jag tycka att allt ansvar för djuret borde ligga på föräldrarna då tjejen är utvecklingsstörd och därmed kanske inte kan tillgodogöra sig fakta från nätet etc.
En tanke jag har är att föräldrarna kanske inte heller vet hur en kanin ska skötas? Det är ju inte alltför ovanligt att barn får djur av olika slag där föräldrarna inte har en aning om vad som krävs för att djuret ska ha det bra.
Har ni provat att visa tjejen hur man håller i en kanin, att man inte kan hoppa studsmatta med den etc etc? Om ja, har det fungerat?
Ta tillbaka den kan ni inte göra då detta räknas som stöld/egenmäktigt förfarande.
Det jag hade börjat med, är att informera föräldrarna om skötsel etc. Blir det inte bättre skulle jag anmäla till länsstyrelsen.
Du skriver att tjejen är invandrare men kan svenska. En annan fundering som då dyker upp är ifall föräldrarna kan svenska bra? Kan de inte svenska så bra så kanske de heller inte kan förstå innehållet i tex kaninböcker mm?
Tycker att det #29 säger är väldigt vettigt. En förståndshandikappad tjej är inte mindre benägen till att ta hand om ett djur än ett litet barn, dock kan hon inte ta ansvar för det på samma sätt. Föräldrarna ska ha ansvar för detta djur, och de kanske helt enkelt inte vet hur man tar hand om en kanin. De borde informeras, och om någon ska anmälas så är det dem. Prata dock med den först, och försök att reda ut situationen innan du gör något förhastad. Dessutom har du "fått höra" saker, inte sett dem själv.
Flickan förstår med största sannolikhet inte ens att hon gör fel, utan försöker bara ta hand om kaninen så som hon tror är rätt. Hon behöver antagligen mer övervakning när hon är med djuret, vilket föräldrarna ska stå för.
Bada kaninen, hoppa studsmatta med den. Det gör man med en kompis, hon förstår antagligen inte bättre utan vill bara att kaninen ska må bra. Jag ifrågasätter då som #29; om ni har lärt flickan vad man får göra och inte. En uppfödare är skyldig att informera den nya ägaren om hur kaninen ska behandlas osv. så annars är det lika mycket dennes fel. Dessutom brukar man väl kolla upp vilka man säljer kaniner till innan man gör det? Vid en sådan här situation borde uppfödaren ha tagit en lång lektion med flickan om hur en kanin ska tas hand om för att må bra, kanske var det just detta som orsakade de här missförstånden.
Jag förstår dock inte riktigt vart det med "invandrare" spelar in. Är det att de har svårigheter för svenskan? Eller är även detta bara ett tomt argument mot att flickan inte bör ha djur?
Man lär små barn att ta ansvar via djur, på samma sätt lär man ofta förståndshandikappade både ansvar, empati och hänsyn. Jag vet många som blivit bättre av att umgås med djur, då min mamma arbetar med människor med diagnoser. Djur är enklare än människor, och ett suberbt sätt att lära dessa hur medmänniskor fungerar på en mer anpassad nivå. Men då krävs såklart att föräldrar och omgivning ser till att detta sköts på rätt sätt. Men ta för guds skull inte ifrån flickan alla chanser till ett djur för ett misstag som inte är hennes fel, hjälp henne istället.
Kanske det passar bättre att hon får hälsa på någon annan med kaniner och gosa med dem under uppsikt? Du vill ju inte låta henne röra dina kaniner, men kanske finns det någon som faktiskt bryr sig om henne och inte dömer henne i närheten?
Edit: Ja, jag tar det här ganska personligt. Jag är själv född med en diagnos och har tack vare mina djur lyckats utveckla empati. Det är tack vare dem jag kan fungera i dagens samhälle, och om någon tagit ifrån mig kanin i det läget hade jag antagligen gått tillbaka i utveckligen igen. Men visst, min situation var aldrig allvarlig, både jag och mina föräldrar visste mycket väl hur ett djur ska skötas och ingen behövde fara illa av det. Men tänk på vad ni skriver, även ert beteende behöver anpassas efter den andra parten. Kräver flickan mer förståelse får man visa det. Djurplågeri är aldrig okej, men det är inte heller fördomar och ignorans. Lär henne istället för att straffa henne. Det hade jag velat.
Håller med :P visst det e dåligt att föräldrarna ej har ''mer vett i sig'' och att hon kommer in till er då och då men du kan ju t.ex. prata med föräldrarna om hur stor bur kaniner bör ha.. Om de har en stor tomt så kan de ju köpa utebur/betesburar (om kaninerna inte redan e utomhus).. Tipsa dom också om rasthagar.. Som nån annan sa så kan du ju visa hur man tar hand om en kaninen: bära den, borsta (eftersom det var en lejonhuvad) o,s,v.. :P
Men det bästa är nog om du anmäler för olaga intrång..
Lycka till!! :)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Kaninerna bor inomhus och flickan är adopterad från ett annat land och kan bara svenska och "bonus föräldrarna" är svenska. Jag och uppfödaren ska träffas och ringa föräldrarna och prata med dom.
#32 Lycka till! 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#32 Ursäkta, men varför nämner du ens att hon är "utlänning" då? OT men det känns mest diskriminerande och helt out of place. Du benämner ju varken din eller din kompis nationalitet. Kan vara bra att tänka på hur du behandlar människor i texter du publicerar, och hur betoningen helt onödigt lätt läggs på fel ord. Så slipper folk ta illa upp.
Det låter mest som att det skulle vara ytterligare en anledning till att hon inte skulle få ha djur, och det klangar fult tillsammans med "utvecklingsstörd". Ett adopterat barn uppfostras enligt svensk standard och lika svenskt som en "infödd".
Låter dock jättebra att ni tar tag i det. Bäst är ju om ni kan träffas både du, uppfödaren och föräldrarna och diskutera det mellan fyra ögon. Kanske tipsa om kaninlitteratur samt visa hur kaninerna faktiskt ska bli behandlade. Prata även om följderna, t.ex. anmälning så att de förstår allvaret. Lycka till i processen nu - hoppas att det hela bara är ett grovt missförstånd!
#34 8 ögon om inte föräldrarna är "ögonlösa" då XD
*förlåt lite småonödig kommentar men kunde inte hålla mig^^*
Att namna att hon är adopterat och inte svensk känns som totalt onödigt. Adopterade barn räknas som svenska barn.
Att nämna att nån är invandrad kan vara nödvändigt om den eller dess familj inte kan svenska tillrökligt bra för att förstå om man pratar med dem.
I det här fallet hade det räckt att skriva att hon var utvecklingsstörd.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Hur har det gått?

FÖräldrarna har ju huvudansvaret för kaninen, det är dom ni behöver prata med och berätta om allt dom gör fel, burstorlek osv. Sen hör det väl till vanligt sunt förnuft att förstå att man inte kan behandla en kanin som dottern gör. Av vem har ni fått all denna information, att hon dränkt en kanin och hoppat studsmatta med kaninen och vet ni att det är sant, för rykten och skvaller kan lätt bli fel och förstoras upp så det till slut blir bara påhittade saker. Men om det nu är så att kaninen misssköts så måste ni prata med föräldrarna.
vill också veta hur detta har gått..
*inlägg borttaget av medarbetare*
#40 Lägg ner, varför vara elak mot alla och skriva idioter till alla?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är också nyfiken på hur det har gått?! :)
#40 Du kan lätt bli anmäld…
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Lite sent, men ändå. Det där med att kaninen har en liten bur, är olagligt. En liten hermelin ska aldra minst ha en 50 cm lång, bred och hög bur, men jag tror det fortfarande är för litet. Enligt jordbruksverket ska de minsta kaninerna ha minst en 100 lång, 50 bred och hög bur. Det är alltså för små kaniner. En ''mellan'' kanin ska ha en minst 115 cm lång, 60 bred och 60 hög bur, och en stor (engelsk, belgisk jätte) ska ha en 130 cm lång, 70 bred och 70 hög bur.
Detta är jordbruksverkets regler för utomhusburar, men jag tycker en innomhuskanin och en utomhus kanin ska ha samma levnadsstandard.
Lagarna på hur stor en bur ska vara är 0.5 m2 (för kaniner under 3 kilo)
en kanin på 3-5 är det 0,7 m2 som gäller och över 5 kilo är det minst 0,9 m2 som gäller..
Så om det är en liten kanin, och byren är mindre än en halv meter hög, bred och lång så får hon inte ha den så.. Sen tycker jag att de ska låta hennes kanin skutta fritt i hennes hus om den har en liten bur! I en bok om kaniner stog det att kaninen ska helst skutta fritt under dagen och endast ta in i en ganska liten bur när den sover.. Dock gör itne jag så med min kanin, men ni kanske kan föreslå det för hennes föräldrar, samt visa tjejen hur man håller, vad man kan göra och hur man promenerar med kaninen/a. Sen så bör hon kstrera sin hane också då kaniner blir lungnare då :)
Det här att du nämner att hon kom från ett annat land, menar du att det landet hon kom från behandlar djur på ett annat sätt? Tycker det var ganska löjligt att skriva >.<
#44 Lagen säger inte att buren måste vara minst 100x50x50 för en dvärgkanin under 3 kg. Däremot säger den att höjden måste vara minst 50 cm och kortsidan minst 50 cm, sedan kan man parera lite själv, så länge det håller dem måtten och att det blir minst 0.5kvm.
Och jordbruksverkets regler på burmått gäller både inne & uteburar.
Och även om man bara har sin kanin i buren på nätterna och den är fri på dagen måste buren ändå ha godkända mått.
#45 Jaa, det var så jag menade, det blev bara lite rörigt xD
Tråkigt att TS ignorerar tråden nu.
#47 Inte säkert TS ignorerar tråden, hon kanske bara inte har varit inne eller sett tråden
#48 - Jag har mejlat henne och sagt att många är intresserade av hur det gick, hon har läst det för två dagar sedan, men inte svarat någonstanns.
48# eller så vill hon inte för alla kommentarerna om att: "du kan inte skriva så….för att…" ^^ Men det kan ju vara som du har skrivit med! :)
Trist i vilket fall. Känns ju jätteroligt för alla som engagerar sig och försöker hjälpa som inte ens får veta hur det går sedan :/ Aja, vi kan ju hoppas på att TS bara har fullt upp och uppdaterar oss snart :)
#50 Nä precis det vet man aldrig :)
#49 Hur vet du att hon har läst det om hon inte har svarat dig? kan inte du se
#52 - Jo, om du går in på dina skicka meddelanden ser du det. De som är olästa står med fet stil.
#53 Olästa för DIG ja 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#54 - Nej inte om man klickar på skickat, där är det fet stil om den andra inte har läst meddenandet. ^^
#55 Har det aldrig gjort för mig.
#56 - Så är det för mig, mejlar mycket med flera kompisar här.
#55 Jahaja, där ser man ^^ Är inte så för mig, därav min kommentar! 
// Anka
#58 -Hehe, kanske är lite olika då. ;)
Ingenting nytt som har hänt så därför ingen uppdatering.
#60 - Ringde ni inte och pratade med föräldrarna?
# 61 Har ringt två gånger men ej fått svar, ska träffas och ringa igen i helgen och om dom inte svarar då ska vi knacka på hos dom (vi vet vart dom bor och det är ca 1 km bort bara)
Å vad arg jag blir bara att läsa det jag ser det framför mig och allt. Anmäl henne man FÅR INTE göra så bara. När du ser hon nästa gång gå till hon och sej att hon inte får göra så.
Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)
http://lovasenshoppkaniner.weebly.com
#63 Läs hela inlägget innan du kommer med förhastade slutsatser. Flickan är utvecklingsstörd.
#62 Hoppas ni får tag i dem! Tror att ett besök skulle vara ett bra sätt att öppna ögonen på dem, då kan de inte heller undvika er. Lycka till.